lucylu Skrevet 1. desember 2013 Del Skrevet 1. desember 2013 Hei! Min samboer og jeg skal fra hver av våre foreldre få en gave på 0,5 G (ikke meldepliktig beløp) ifm kjøp av ny bolig. Vi ønsker å gi en tilsvarende gave tilbake til dem nå vi har økonomi til det. Spørsmålet er om vi kan gi dem 0,5 G tilbake uten å melde ifra? Jeg sliter litt med å finne regelverket for gaver fra barn til foreldre, vanlige gaver etc. Ønsker jo at dette ikke teller som arv. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 1. desember 2013 Del Skrevet 1. desember 2013 Dersom dere faktisk mener å betale det tilbake, hvorfor ikke faktisk la det være et lån? 1 Lenke til kommentar
lucylu Skrevet 1. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2013 Dersom dere faktisk mener å betale det tilbake, hvorfor ikke faktisk la det være et lån? Fordi det antageligvis skal gå over veldig få måneder, og det virker som unødvendig mye arbeid å skrive gjeldsbrev, tinglyse pant i bolig (som jo også koster endel) etc for såpass små beløp. I tillegg vil man ved å la det være en gave slippe å føre det i selvangivelsen. Vil at det skal være så lite jobb som mulig, og så klart så lite avgifter som mulig, for både oss og våre foreldre. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 1. desember 2013 Del Skrevet 1. desember 2013 Hvorfor tinglyse? Du trenger ikke gjeldsbrev og du trenger ikke tinglysing. Du trenger en enkel låneavtale på en halv A4-side. Det er så vidt jeg skjønner ikke noe årlig fribeløp "motsatt vei", kun nedover til barn eller barnebarn. Men det vil ikke bli noen avgift, det er uansett både under arveavgiftsterskelen og ikke minst: arveavgiften oppheves neste år. 1 Lenke til kommentar
lucylu Skrevet 1. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2013 Hvorfor tinglyse? Du trenger ikke gjeldsbrev og du trenger ikke tinglysing. Du trenger en enkel låneavtale på en halv A4-side. Det er så vidt jeg skjønner ikke noe årlig fribeløp "motsatt vei", kun nedover til barn eller barnebarn. Men det vil ikke bli noen avgift, det er uansett både under arveavgiftsterskelen og ikke minst: arveavgiften oppheves neste år. Kanskje du har rett.. Har lest endel rundt, blant annet her: http://newsroom.nordea.com/no/2012/05/14/juristen-lan-mellom-foreldre-og-barn/ og har forstått det slik at det er ganske strenge krav i forhold til gjeldsbrev, renter, pant etc. Ut fra denne: http://www.skatteetaten.no/no/Person/Arv-og-gaver/Arveavgift-satser-og-fribelop/Nar-er-det-avgiftsplikt/?chapter=51050#kapitteltekst tolker jeg det slik at det i utgangspunktet er avgift (har ingen livsarvinger), men at det er fratatt avgift når det er under fribeløpet (men det er altså her jeg er usikker). Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 2. desember 2013 Del Skrevet 2. desember 2013 Så vidt jeg ser finnes det ikke noe årlig fribeløp "oppover" i slektstreet. Til gjengjeld vil det ikke være arveavgift overhodet dersom de ikke har arverett, altså dersom du har egne barn og ikke har testamentert til foreldrene dine. Og det eneste som er "strengt" er at det skal være renter tilsvarende (minimum) normrenten. Det kreves verken gjeldsbrev eller pant (Og førstnevnte er uansett ikke veldig vanskelig å skrive). Men igjen: Arveavgiften forsvinner neste år, så dette er jo en ikke-sak. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå