Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Nynorsk tentamen og rettskriving


Anbefalte innlegg

Hei

 

Har lenge slitt med nynorsk som fag, og dette har egentlig ikke gjort meg noe før, men nå har jeg innsett viktigheten med det ettersom jeg går siste året på STU (Allmenn).

Grunnen til at jeg er svak i nynorsk er at jeg alltid har hatt bokmål som hovedmål og hadde ikke nynorskundervisning på barne eller ungdomsskolen.

Mangler derfor det grunnleggende innen nynorsk rettskriving.

Innser at det er for sent å lære meg alt, men er det noen som kan hjelpe med ting jeg må se over etter jeg har skrevet f.eks stilen på tentamen?

Linker eller dokumenter med rettskriving og grammatikk er veldig ønskelig :)

 

Har ikke lov til å bruke Internett eller andre hjelpemidler, men har lov til å bruke lokale dokumenter og liknende.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ville ha kjøpt WORD fordi det har ganske grei rettskriving for nynorsk. Ser ofte når jeg får dokumenter med nynorskoppgaver fra venner at de har ganske mange feil som openoffice ikke markerer.

 

Kjøp deg ordnett(elektronisk ordbok) og ha det oppe mens du skriver. Søk på alle slags ord du er usikre på.

 

Et annet tips er å huske at ingen nynorske ord slutter på -heit og noen andre endinger jeg ikke helt husker.

 

http://www.sprakradet.no/Tema/Skole/Nynorsk.nett.no/Nynorsk-ovingsrom/

 

Der kan du øve på grammatikk.

Lenke til kommentar

Bruk Word og søk igjennom etter skrivefeil. Jeg gikk fra 3 til 5 det siste semesteret på videregående. Jeg gikk gjennom alle tilbakemeldingene jeg fikk fra min lærer og hadde disse alltid med meg på tentamener. Brukte også CTRL + F utrolig mye i Word, for å søke etter nynorskfeil jeg ofte brukte. (F.eks skrive inn "s " for å finne eventuelle bruk av genitiv s, noe min lærer sa jeg ikke burde).

Endret av Camorra
Lenke til kommentar

Jeg går også siste året mitt på allmenn. Jeg har 5 i hovedmål (BM), men 6 i sidemål (NN). Grunnen til at jeg har en karakter høyere i sidemålet mitt er at de legger mer vekt på rettskriving, hvor jeg er super. Den beste måten å bli god i nynorsk grammatikk på er å bruke "gammeldagse" øvingsark hvor du skriver bøyninger for alle mulige ord (hankjønn, hokjønn, osv.). Spør norsklæreren din etter det, hun har det nok!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...