Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Mercedes c220 w202 Vinterkjøring


warioman

Anbefalte innlegg

Hei :)

Skaffet meg tidligere i sommer en Mercedes c220 1993 modell. Har tidligere vært vant til framtrekk, og har nå som sagt fått bil med baktrekk. Har merket at baktrekk tar seg dårligere fram i bratte bakker og generelt på glatt underlag på vinterføre enn framtrekk biler.

Havnet her om dagen i en bakke jeg kom meg halveis opp i, som dermed endte med at jeg måtte prøve å rygge ned igjen, men ved hjelp av bremser halvnet bilen på skeiva i en snøskavel. Har pga det nettopp byttet dekk på bilen som visstnok skal være ganske gode dekk, grunnet at jeg oppdaget at de gamle var for dårlige.

 

Er det noen som kan gi meg råd og tips til hva jeg kan gjøre for å bedre veigrepet på glatt føre på en baktrekk mercedes?

Takker for alt av innspill :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+5132

Er det automat napper du den i N, der man vanligvis ville brukt clutchen (altså når man skjønner at man ikke klarer svingen med bremser eller med bilen i gir).

Ellers er nok gode dekk det viktigste :)

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Er det automat napper du den i N, der man vanligvis ville brukt clutchen (altså når man skjønner at man ikke klarer svingen med bremser eller med bilen i gir).

Ellers er nok gode dekk det viktigste :)

Er det ikke slik at dersom man bruker bremsene vil det ende med at bilen glir ned sidelengs? Siden man ikke kan ha for stor fart ned heller? :)

Lenke til kommentar

Disse bilene uten antispinn/antiskrens er ikke akkurat de beste på vinterføre, har hatt en selv og kona har en 98 modell nå. Gode piggdekk og ekstra vekt i bagasjerommet hjelper en del. Jeg brukte å kjøre rundt med sandsekker baki om vinteren. :)

Endret av CFM
Lenke til kommentar

Disse bilene uten antispinn/antiskrens er ikke akkurat de beste på vinterføre, har hatt en selv og kona har en 98 modell nå. Gode piggdekk og ekstra vekt i bagasjerommet hjelper en del. Jeg brukte å kjøre rundt med sandsekker baki om vinteren. :)

Når begynte disse typen biler å få antiskrens da? :)

Endret av NinjaChrister
Lenke til kommentar

Jeg har antispinn på bruksbilen min. Er det glatt slår jeg av antispinn før jeg begynner å kjøre. Kan du bilen din kjører du bedre uten elektroniske krykker. Jeg har desverre tomatgir, det reduserer kontrollen betydelig.

Har du automat eller manuell? Har du parkbrems på pedal?

Havner du i knipa og må rygge ned igjen er det en stor fordel om du kan unngå å bremse for mye med fotbremsen. Håndbetjent parkbrems er kanskje best å bruke, sammen med et snev av brems fra vanlig driftsbrems. Med tomatgir kan du ev. forsøke å la den stå i drive. Det er ikke så farlig om den begynner å spinne på ene hjulet, det andre vil som oftest rulle rett vei og gi grep nok til at bakenden styrer rett.

Ellers av kjøreteknikk så varierer det noe hva som fungerer fra bil til bil. Du bør rett og slett leke deg med bilen din. Sladde, bli kjent med hvordan den leverer kontrasladd osv. Lek er den aller beste læring.

Endret av Leo_
Lenke til kommentar

Jeg har antispinn på bruksbilen min. Er det glatt slår jeg av antispinn før jeg begynner å kjøre. Kan du bilen din kjører du bedre uten elektroniske krykker. Jeg har desverre tomatgir, det reduserer kontrollen betydelig.

 

Har du automat eller manuell? Har du parkbrems på pedal?

 

Havner du i knipa og må rygge ned igjen er det en stor fordel om du kan unngå å bremse for mye med fotbremsen. Håndbetjent parkbrems er kanskje best å bruke, sammen med et snev av brems fra vanlig driftsbrems. Med tomatgir kan du ev. forsøke å la den stå i drive. Det er ikke så farlig om den begynner å spinne på ene hjulet, det andre vil som oftest rulle rett vei og gi grep nok til at bakenden styrer rett.

 

Ellers av kjøreteknikk så varierer det noe hva som fungerer fra bil til bil. Du bør rett og slett leke deg med bilen din. Sladde, bli kjent med hvordan den leverer kontrasladd osv. Lek er den aller beste læring.

Bra svar, takk :)

Jeg har litt noya etter at jeg har vært i oppoverbakke og glidd ned, og fronten bare kom sidelengs nedover og jeg ikke kunne gjøre noe som helst for å unngå det. Kan ikke ha for stor fart ned heller, dermed endte det i skavelen.

Har automat, med fotbrekk. Tenkte ikke på å bruke fotbrekket på den måten, brukte kun driftbrems, noe som raskt endte med hjullås og feil vei. Men man må vel bare prøve å sette i N og forsøke å holde kursen rett når man skal bakover. Bør vel kanskje finne en tom parkeringsplass og bare slenge litt å se hvordan den oppfører seg :)

Endret av NinjaChrister
Lenke til kommentar

Et godt tips er å få noe vekt i bagasjerommet. En sandsekk høres kanskje dumt ut, men kan gjøre underverker. Det kan selvfølgelig erstattes med andre ting som veier litt, sålenge du får mer marktrykk på bakdekkene.

Har en 2x12 toms sub som er ganske tung jeg har hevet baki der nå, det funker vel bra det og? :)

Lenke til kommentar

Skal du rygge ned en bakke og du begynner å gli tar du på håndbrekket og lar det stå til. Du vil kunne styre bilen temmelig greit, men du vil ikke kunne regulere hastigheten noe særlig. Du slipper i hvert fall å havne på tvers.

 

Når det gjelder å komme seg opp bakker et det vekt i bagasjerommet som gjelder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...