Jetfighter Skrevet 1. desember 2013 Del Skrevet 1. desember 2013 Hei! Lurer på hvilke alternativer jeg har når jeg skal ha en vidvinkel med god lysstyrke? Blir å filme endel utendørs og innendørs på kvelden/natten, så greit med en som er nærmere f/1.4? Leste litt her, men ble ikke stort klokere http://www.cameralabs.com/lenses/lens_buyers_guide/Micro_Four_Thirds_lenses/Recommended_MFT_lenses.shtml Hva er ett must? Lenke til kommentar
se# Skrevet 1. desember 2013 Del Skrevet 1. desember 2013 Hei! Lurer på hvilke alternativer jeg har når jeg skal ha en vidvinkel med god lysstyrke? Blir å filme endel utendørs og innendørs på kvelden/natten, så greit med en som er nærmere f/1.4? Leste litt her, men ble ikke stort klokere http://www.cameralabs.com/lenses/lens_buyers_guide/Micro_Four_Thirds_lenses/Recommended_MFT_lenses.shtml Hva er ett must? Det spørs hvor mye vidvinkel du må ha og om du må ha autofokus. Olympus 17mm F1.8 er ltt vidvinkel, Olympus 12mm F2 er ganske bra vidvinkel og kanskje det tryggeste alternativet. Det finnes bra vidvinkelzoomer fra både Olympus og Pansonic, men de har dårlig lyssyreke. Lyssterkt og videre enn 12mm så tror jeg du må begynen å se på helmanuelle linser, eventuelt med adapter. Lenke til kommentar
Jetfighter Skrevet 1. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2013 Takk for svar Hvor mye er "ganske bra vidvinkel"? Er F2 nok? Lenke til kommentar
se# Skrevet 1. desember 2013 Del Skrevet 1. desember 2013 (endret) Takk for svar Hvor mye er "ganske bra vidvinkel"? Er F2 nok? 12mm er 24mm-ekvivalent hvis det sier deg noe. Hva har du fra før, letter å forklare ut fra det. Har du f.eks 14-xx mm standardzoom får litt mer vidvinkel med 12mm, har du Olympus 12-50, Panasonic 12-35 eller Olympus 12-40 får du samme vidvinkel, bare bedre lysstyrke (og muligens optisk kvalitet). Problmet med å gå videre (utenomzoomene) er at du kommer over i fisheye, og det er en effekt de færreste synes er morsom for generell bruk. Edit: Om F2 er bra nok kan diskuteres, men hvis det er eneste alterantivet er jo valget enkelt. Uansett hva du velger vil du støte på en grense hvor du ønsker deg bedre lyssstyrke, mer vidvinkel, mer tele osv. Ofte finner man ikke idealet, men må velge det som passer best. Endret 1. desember 2013 av se# Lenke til kommentar
Jetfighter Skrevet 2. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2013 (endret) Har en 14-140mm som jeg bruker nå. http://panasonic.net/avc/lumix/systemcamera/gms/lens/g_vario_14_140.html Står at det er 75 grader vidvinkel på den jeg har, og det hadde vært greit å kanskje ha nærmere 100-120 grader? Jeg synes den er ganske kjekk å bruke, men kunne tenkt meg bittelitt mere vidvinkel, ala GoPro sin linse. Den har ikke den fisheyen, men fortsatt enormt vidvinkel. Jo mindre avstanden i mm blir, jo mere vidvinkel? Endret 2. desember 2013 av Jetfighter Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 2. desember 2013 Del Skrevet 2. desember 2013 Det finnes to vindvinkel alternativer - Panasonic 7-14mm f/4 og Olympus 9-18mm f/4-5.6. Ingen av de er veldig lysssterke, men en av de burde dekke behovet ditt. Men de er ikke billige, og særlig Panasonic 7-14mm er dyr. Lenke til kommentar
tow Skrevet 2. desember 2013 Del Skrevet 2. desember 2013 Takk for svar Hvor mye er "ganske bra vidvinkel"? Er F2 nok? Si meg, blander du sammen brennvidde og blender? Lenke til kommentar
Jetfighter Skrevet 2. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2013 Si meg, blander du sammen brennvidde og blender? Ja det gjør jeg nok? Må ta en titt i fotoboka igjen etterpå hehe Lenke til kommentar
se# Skrevet 2. desember 2013 Del Skrevet 2. desember 2013 Si meg, blander du sammen brennvidde og blender? Ikke sikker på det, han vile helst ha F1.4, jeg nevnte Olympus 12mm F2 som videste lyssterke alternativ og da gir spørsmålet potenielt mening. Lenke til kommentar
tow Skrevet 2. desember 2013 Del Skrevet 2. desember 2013 Ja det gjør jeg nok? Må ta en titt i fotoboka igjen etterpå hehe 12 mm sier at brennvidden er 12 mm, og gir sammen med størrelsen på bildesensoren en viss bildevinkel. Jo lavere tall (brennvidde mm) jo videre vinkel. F-tallet sier noe om hvor mye lys som slipper gjennom objektivet, jo lavere tall, jo mer lys. Samtidig gjør et lavt tall at dybdeskarpheten avtar, men det har mindre å si for en liten brennvidde, da blir uansett dybdeskarpheten ganske god. Du ønsker både stor vidvinkel og god lysstyrke, da må du inngå et kompromiss siden begge deler samtidig er vanskelig. Anbefalingen om 12/2 er sannsynligvis ikke så dum. Lenke til kommentar
Jetfighter Skrevet 2. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2013 Hmm.... Skal se litt på 12/2 objektivet. Har eksperimentert litt med f-tallet og brennvidde. f-tallet, har det en mekanisk innvirkning i objektivet? Hører at det klikker inni når jeg justerer. 3.5 har en delvis god lysskarphet til foto, men ikke nok til film synes jeg. Dybdeskarpheten blir lav, men samtidig ganske kult. Skal prøve litt i kveld og se hva jeg liker best med objektivet jeg har nå, så får jeg velge ut ifra det. Lenke til kommentar
tow Skrevet 2. desember 2013 Del Skrevet 2. desember 2013 Vet ikke hvordan det er på dine objektiv, men mange objektiv (særlig eldre typer laget for manuelle kamera) er slik at du kan se blenderringen når objektivet er tatt av kameraet. Da kan du se hva som skjer når du vrir på blenderringen. Det er rett og slett en justerbar, ~sirkulær "gardin" inne i objektivet. Lenke til kommentar
world wide weird Skrevet 2. desember 2013 Del Skrevet 2. desember 2013 (endret) Vidvinkel, fast brennvidde, autofokus: (Panasonic Lumix 8mm f/3.5 Fisheye) Olympus M.Zuiko 12mm f/2.0 Schneider 14mm f/2 (kommer i 2014) Panasonic Lumix 14mm f/2.5 Panasonic Leica 15mm f/1.7 Olympus M.Zuiko 17mm f/1.8 Vidvinkel, fast brennvidde, manuell fokus: (Samyang 7,5mm f/3.5 Fisheye) SLR Magic Hyperprime 12mm T1.6 Samyang 16mm/ 2.0 SLR Magic Cine 17mm T1.6 Voigtländer (Cosina) Nokton 17,5mm f/0.95 For video trenger du ikke autofokus. Dersom objektivet skal brukes til både foto og video, så er Olympus 12mm/ 2.0 et godt valg. Grei oversikt over Micro Four Thirds objektiver: http://hennigarts.com/micro-four-thirds-lenses.html (- Sjekk lenker for reviews) Endret 2. desember 2013 av world wide weird Lenke til kommentar
Jetfighter Skrevet 2. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2013 Hva mener dere om disse? http://www.foto.no/cgi-bin/bruktmarked/visAnnonse.cgi?utstyrtypeid=ALLINCATEGORY_3&kjoepsalgid=2&id=207322&merkeid=2 http://www.foto.no/cgi-bin/bruktmarked/visAnnonse.cgi?utstyrtypeid=ALLINCATEGORY_3&id=207734&merkeid=31 http://www.foto.no/cgi-bin/bruktmarked/visAnnonse.cgi?utstyrtypeid=ALLINCATEGORY_3&kjoepsalgid=2&id=209655&merkeid=2 http://www.foto.no/cgi-bin/bruktmarked/visAnnonse.cgi?utstyrtypeid=ALLINCATEGORY_3&id=208667&merkeid=31 Lenke til kommentar
world wide weird Skrevet 2. desember 2013 Del Skrevet 2. desember 2013 (endret) Panasonic 20mm /1.7 er et godt og kompakt, og litt vid normalobjektiv. 3000-3200,- kroner på bruktmarkedet er altfor mye. Dette er egentlig ikke en vidvinkel. Voigtländer 25mm /0,95 er et stort, godt, meget lyssterkt normalobjektiv med manuel fokus. Veldig fin til video. Prisen er ok. -Men ville ikke du ha vidvinkel? Olympus 12mm /2.0 er et godt vidvinkelobjektiv, som er velegnet til både autofokus og manuel fokus. Et godt valg til både foto og video. 3200,- er en ok pris. Du kan bruke Bruktprisguiden for fotoutstyr for å sjekke om bruktprisen er omtrent riktig. Endret 2. desember 2013 av world wide weird Lenke til kommentar
se# Skrevet 2. desember 2013 Del Skrevet 2. desember 2013 (endret) Hva mener dere om disse? Som world wide weird også skriver er 20mm og 25mm ikke vidvinkel, og det var jo vidvinkel du spurte om. 12mm er vidivnkel og det objektivet som jeg og flere andre har anbefalt som det videste "vanlige" objektivet med OK lysstyrke og som har AF. Når du har 14-140 er det jo bare å stille inn det objektivet på 20mm og 25mm for å teste bildevinkelen du får. Endret 2. desember 2013 av se# Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 2. desember 2013 Del Skrevet 2. desember 2013 The Olympus M Zuiko Digital 12mm is a prime lens with fixed coverage equivalent to 24mm and a bright focal ratio of f2. This makes it a great option for fans of wide angle photography who also want to work in low light more easily - after all, an aperture of f2 gathers four times more light than the two zooms above at the same focal length. The 12mm is also satisfyingly compact and well-built with a metallic body, along with featuring a neat snapshot mechanism which activates when you pull the manual focusing ring towards the body. It's not exactly a low-cost option though and in my optical tests the Lumix G 7-14mm actually out-performed it at 12mm, but the small metallic body and fast f2 aperture will remain seductive for some photographers. Interessant artikkel, så nå er jo bare spørsmålet, hvilken av de to, siden de begge har fordeler og ulemper Bare henger meg på tråden Lenke til kommentar
Jetfighter Skrevet 8. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2013 Jeg fant en Voigtlander 17.5mm om jeg må komme med ett greit bud på. Hva mener dere er en grei pris? Virket som at selgeren egentlig bare vil bli kvitt utstyret, da han har masse greier fra en filmproduksjon. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 8. desember 2013 Del Skrevet 8. desember 2013 Prøv med 60% av nypris. Lenke til kommentar
Jetfighter Skrevet 8. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2013 Jeg fant ut nå at 17.5mm er et dyreste.... 60% blir over mitt budsjett Jeg får prøve 2500 kr og se Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå