Reek Skrevet 1. desember 2013 Del Skrevet 1. desember 2013 (endret) Hey! Jeg har fått et lite stort problem; jeg har en SSD 120GB og en HDD på 1TB. Jeg vil åpenbart nok lagre dokumenter, bilder o.l på den store HDD'en og ha programmer og systemet på SSD'en, men får ikke til å sette default lagring til D:Jeg har gjort det en gang tidligere i windows 7, men husker ikke hvordan._Fikk det til i Windows 8 nå, men nå kan alle brukere se hva som er lagret på dokumenter uten å være på brukeren til de som har lagret det. Så siden jeg har 2 brukere: Hilde og Marius, vil Marius se dokumentene som Hilde lagrer uten å be om spesiell tilgang på dokumentene. Er det noen løsning på dette? Utrolig dårlig om Microsoft ikke har en enkel løsning for et så vanlig problem. De vet jo at det finnes SSD'er og flere lagringsdisker...Måten jeg har prøvd å gjøre det på:1. Jeg finner dokumenter på min bruker.2. høyreklikker og trykker properties, location og change location.3. endrer location til en ny mappe jeg kaller musikk på D:4. På D: er det nå en ny mappe med dokument ikon som jeg nå får lagret dokumenter på som default.5. logger ut og inn på en annen bruker som nå kan åpne mappen rett fra D: uten å gjøre noe spesiellt og har da tilgang til alle dokumentene mine. Takker for alle svar Endret 1. desember 2013 av Mariusrik Lenke til kommentar
Topguy Skrevet 2. desember 2013 Del Skrevet 2. desember 2013 Kan være grei å dobbeltsjekke at D: disken er formatert med NTFS og ikke FAT32 filsystem ihvertfall. (FAT32 har ikke aksesskontroll). Så kan du (administrator) høyreklikke på katalogen velge egenskaper og endre rettighetene på katalogen slik at bare Hilde kan se og endre innholdet. (Har ikke win8 så det er så detaljert jeg kan bli akkurat nå.) Lenke til kommentar
sveinsel Skrevet 2. desember 2013 Del Skrevet 2. desember 2013 Det første jeg ville gjort er å dele kjempedisken inn i flere handterlige partisjoner. Da kan Hans ha en og Grete stelle med sitt. Så ville jeg gå inn på Fellesdisken(e) høyreklikket og valgt Egenskaper Finne tabben med deling, velge avansert deling og haket på del. Når jeg laster ned velger jeg avansert (eller hva du bruker) sånn at jeg får skiftet C: ut med F: (for ex.). Med kun 120 gig på C: har du ikke plass til annet enn programmer og litt kortidslagring. Husk at C: skal ha mest mulig til å jobbe på. Lenke til kommentar
Reek Skrevet 2. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2013 Takker for svar, men jeg fant en løsning på mitt problem og og poster om litt hvordan jeg ordnet det. Lenke til kommentar
Reek Skrevet 2. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2013 (endret) VIKTIG! Du MÅ være administrator på brukeren du gjør dette på ellers kan alt tulle seg til. Si ifra om jeg har forklart for dårlig, eller mangler noe, evnt hva jeg burde gjøre bedre neste gang jeg evnt gjør sånn. Lage mapper for hver enkel bruker, på harddisken du vil ha biblioteket ditt på. Velg en bruker og åpne mappen. Lag en mappe for hver enkel del av biblioteket i brukermappen (desktop dokumenter etc.) Høyereklikk på de originale bibliotekdelene og trykk properties, f.eks desktop først. (Høyereklikker feil her, fortsetter med desktop i videre i "tutorialen" ) Velg location og så Move Finn disken med den nye biblioteket. Velg riktig bruker igjen. Velg den samme bibliotekdelen som du valgte move på. Apply for riktig Location. Vi har nå endret plassering av desktop fra C:/ til D:/Problemet nå er at alle brukere kan se hva du legger inn der. Gjenta for alle mappene. Over til å passe på at bare du kan gå inn på ditt private bibliotek. Høyereklikk på riktig brukermappe og trykk properties, så security og videre til Advanced. Klikk change permission, klikk yes om du får popup. Disable inheritance. Velg som på bildet. Trykk Yes VIKTIG DEL!, trykk edit Skriv inn navn på bruker. Etter at du har skrevet navn på riktig bruker trykker du check names, da legges noe til navnet til brukeren. HUSK Å TRYKKE: Full control Gjenta dette for alle brukere du har behov for å gjøre det på. Endret 3. desember 2013 av Mariusrik Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå