Deleted__- Skrevet 1. desember 2013 Del Skrevet 1. desember 2013 Heisann. Takk for at du titter innom for å hjelpe. Vedlagt er spesifikasjoner for min nylig kjøpte pc fra Komplett. Den er under en uke gammel. Mitt problem er at pcen fra første stund har lugget. Jeg har foreløpig ikke gjennomført noen krevende oppgaver med pcen, og den ligger med et CPU-forbruk som stort sett alltid er under 50%. Som regel er CPU-forbruket under 10%, men det hopper naturligvis opp og ned innimellom dersom jeg ber den utføre noen oppgaver. RAM-forbruk ligger jevnt rundt 28% dersom jeg benytter Spotify, office-pakken og benytter nettleseren flittig. Så hva mener jeg med lugging? Vel, med en gang jeg fikk pcen trodde jeg det var noe galt med musen fordi den stoppet opp innimellom og "aimen" min ikke var slik den pleier. Jeg prøvde først uten musematte og har også forsøkt å bytte batterier, men jeg har etter hvert skjønt at det er pcen som fryser seg. Hver frys varer veldig kort, nesten som man opplever lagg i spill med jevne mellomrom. Noen ganger går det smooth, men av og til er det helt håpløst og det trenger ikke være en krevende oppgave som har skylden. Jeg leste nettopp en avisartikkel og skulle kopiere et avsnitt, og da lagget det ekstremt. Det skjal nevnes at jeg klarer ikke å fremtvinge denne frysingen ved hjelp av tastaturet, for eksempel ved å holde nede "Pil ned" i Spotify. Men likevel er jeg nå helt sikker på at det er pcen som faktisk fryser seg, og ikke dårlig mus. Hva kan grunnen være til at min helt nye pc lugger og lagger, når cpu og ram-forbruk ikke er synderen? Takk på forhånd. Lenke til kommentar
sveinsel Skrevet 7. desember 2013 Del Skrevet 7. desember 2013 Kjør en 1 minuttest. Lenke til kommentar
Loefthal Skrevet 7. desember 2013 Del Skrevet 7. desember 2013 Kan vel egentlig være så mangt dessverre. Du kan uansett begynne med å eliminere potensielle syndere ved å kjøre Memtest86 over natta, kjøre en runde med Prime95 (Small FFTs i en times tid, eller mer) og se hva kjernetemperaturen på CPU ender opp på, ev. om du får fremprovosert noe annet. Du kan jo også prøve å installere OS på en annen disk og se om det samme problemet oppstår der. 1 Lenke til kommentar
sveinsel Skrevet 8. desember 2013 Del Skrevet 8. desember 2013 Slett virusprogrammet. (Det kan du klare deg uten) Slett andre programmer du ikke bruker. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 8. desember 2013 Del Skrevet 8. desember 2013 Prøvd en annen mus? Kan ikke utelukkes før du har prøvd.. Lenke til kommentar
Deleted__- Skrevet 9. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2013 Ja, det er ikke musen som er problemet, det er rett og slett pcen som fryser og lugger.. Og jeg har enda ikke kommet så langt at jeg har installert virusprogram. Maskinen er som nevnt rett ut fra esken. Jeg har kun installert et par småprogrammer, som Chrome, Spotify, Office, VLC og uTorrent. Takker Loefthal for gode tips, jeg kommer med tilbakemelding i morgen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå