Gå til innhold

Billig NAS eller lynrask ekstern HDD?

Anbefalte innlegg

Jeg trenger en ekstern enhet til å lagre videoredigeringsprojekter og ferdige verk.

Planen min er å bruke laptopens interne 400GB SSD til det projektet som jeg jobber med til en hver tid, for så å lagre det til en ekstern enhet om jeg ønsker å jobbe med et annet projekt eller jeg gjør meg ferdig og trenger et sted å lagre det fullførte verket.

Jeg står nå mellom to alternativer:

1. WD My Cloud 3TB - 1443,-

2. Buffalo Drivestation DDR 3TB - 1499,-

WD My Cloud vil gi meg tilgang til all lagra data over internett, uansett hvor jeg måtte befinne meg i verden, men på bekostning av lese- og skrivehastighet. Buffalo Drivestation DDR vil gi meg lynrask lese- og skrivehastighet, men jeg kommer kun til å ha tilgang til data ved direkte tilkobling.

Benchmarks (r/w)

WD My Cloud: 86,81/67 MB/s*

Buffalo Drivestation DDR: 216,78/215,5 MB/s**

* Gbit internet kobling

** USB 3.0

Jeg har en ASUS RT-56u Dual Band Router. For å få en Gbit internet kobling med denne routeren så må jeg bruke kabel direkte fra router, til laptop, ikke sant?

Hva ville dere valgt om dere var i min posisjon?

P.S. Jeg vet at det finnes mye bedre løsninger for mitt behov, men de er MYE dyrere enn disse alternativene. Når jeg får tid og penger til noe bedre kommer jeg til å konvertere den gamle stasjonære til en FreeNAS server, med RAID. Inntil den tid får jeg heller sikkerhetskopiere på DVD o.l. det som er viktigst.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det kun til lagring av videoredigeringsprosjekt og ferdig film du skal bruke dette til? Det vil si at du ikke har tenkt å bruke NAS-en til andre ting om du først kjøper deg NAS?

Jeg ville nok kjøpt en NAS med utvidelsesmuligheter. Usikker på hvor mye du må opp i pris for å få til det, men å ha liggende så mye verdifull informasjon på kun én disk hadde jeg vært veldig skeptisk til. Om ikke annet så ville jeg regnet med å kjøpe en ekstern HD etterhvert som kan ta backup :)

edit:

Hva med å kjøpe den eksterne harddisken og bruke backup til Jottacloud? Kan få ubegrenset lagring der for en veldig rimelig penge.

Endret av Nimrad
Lenke til kommentar

Har tenkt til å skaffe meg nøyaktig en slik WD My Cloud 3TB selv i nærmeste fremtid. Det skal vel også sies at om denne lese/skrive hastigheten er et stort problem, så er det også på My Cloud diskene USB 3.0 i tillegg til nettverksport. Denne kan også brukes til å koble i en harddisk til ved senere anledning, for å utvide NASen.

En av tingene jeg skal gjøre med NAS disken utenom backups ol. er bla. å sette den opp med apple tv, så hvem som helst kan legge video/film på den så kan apple tv hente ut videoen og spille på tven i stua.

Lenke til kommentar

Ville uten tvil ha kjøpt en NAS med 2 eller flere HDD-bays.

Flytte noe til en ekstern hdd når du sletter det fra maskinen er en dårlig løsning. Da er det bedre om du lager en backup av det (noe du får med en NAS om du kjører feks raid1 eller noe sånt).

Synology er iallefall fine på nas :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Er det kun til lagring av videoredigeringsprosjekt og ferdig film du skal bruke dette til? Det vil si at du ikke har tenkt å bruke NAS-en til andre ting om du først kjøper deg NAS?

Jeg ville nok kjøpt en NAS med utvidelsesmuligheter. Usikker på hvor mye du må opp i pris for å få til det, men å ha liggende så mye verdifull informasjon på kun én disk hadde jeg vært veldig skeptisk til. Om ikke annet så ville jeg regnet med å kjøpe en ekstern HD etterhvert som kan ta backup :)

edit:

Hva med å kjøpe den eksterne harddisken og bruke backup til Jottacloud? Kan få ubegrenset lagring der for en veldig rimelig penge.

Det er det den er ment til. Om jeg finner på å hive på noen filmer, noe musikk osv. på den kan jo hende, men som sagt ikke det som er prioriteten.

Som jeg skrev i den opprinnelige posten min, så vet jeg at dette langt ifra er en optimal løsning. Den billigste løsningen, med flere harddisker i RAID er nok FreeNAS. Likevel, må man nok fort regne med 5000,- +++ :hm:

Skal jeg kjøpe en ekstra ekstern HDD for å ta backup fra den første så er vi jo oppi ca. 3000,-.

Da nærmer vi oss FreeNAS, hvor du for 5000,- mest sannsynlig ihvertfall har 4x3TB :)

Ekstern HDD med backup til Jottacloud er interessant. Synd den ubegrensa versjonen er kun knytta til én enhet... Er heller ikke så glad i abonnement løsning mtp. lagringsplass. Men det hadde spart meg for 1500 kr i første utlegg. 1500/50=30 måneder= nesten 3 års abonnement, i stedet for en ekstern HDD. Hadde også gitt ekstra sikkerhet siden Jottacloud er lagret på en annen lokasjon ved tilfelle av brann o.l.

Et problem jeg ser med dette alternativet er at internettet mitt kun har 0,8-1 Mbit/s opplastningshastighet...

50GB=409600Mbit

409600Mbit/1Mbit/s=409600s=113,8t=4,74døgn

Det vil si at jeg må bruke nesten fem døgn på å sikre 50GB til Jottacloud, eller er matta mi helt på tur nå?

Har tenkt til å skaffe meg nøyaktig en slik WD My Cloud 3TB selv i nærmeste fremtid. Det skal vel også sies at om denne lese/skrive hastigheten er et stort problem, så er det også på My Cloud diskene USB 3.0 i tillegg til nettverksport. Denne kan også brukes til å koble i en harddisk til ved senere anledning, for å utvide NASen.

En av tingene jeg skal gjøre med NAS disken utenom backups ol. er bla. å sette den opp med apple tv, så hvem som helst kan legge video/film på den så kan apple tv hente ut videoen og spille på tven i stua.

USB 3.0 porten på WD My Cloud kan ikke brukes til å koble direkte til datamaskin. Den er, som du nevnte, til å koble til en ekstern HDD. Den eksterne harddisken er ment til å brukes som backup til WD My Cloud :)

Mtp. Apple TV, så jeg en omtale av WD My Cloud på YouTube, hvor Apple TV ble nevnt spesielt for å ikke klare å koble til WD My Cloud:

Ville uten tvil ha kjøpt en NAS med 2 eller flere HDD-bays.

Flytte noe til en ekstern hdd når du sletter det fra maskinen er en dårlig løsning. Da er det bedre om du lager en backup av det (noe du får med en NAS om du kjører feks raid1 eller noe sånt).

Synology er iallefall fine på nas :)

Da er FreeNAS det eneste egentlige valget for meg.

Ja, Synology lager flere fine NAS, men blir mye billigere å bygge egen FreeNAS :w00t:

Fortsatt 5000,-+++ er MYE penger. Særlig siden jeg akkurat kjøpte meg en ny MacBook Pro 15,4" :ph34r:

Lenke til kommentar

Et problem jeg ser med dette alternativet er at internettet mitt kun har 0,8-1 Mbit/s opplastningshastighet...

50GB=409600Mbit

409600Mbit/1Mbit/s=409600s=113,8t=4,74døgn

Det vil si at jeg må bruke nesten fem døgn på å sikre 50GB til Jottacloud, eller er matta mi helt på tur nå?

Ser ut til å stemme sånn høvelig det, men det er jo ikke som om du sitter og ser på opplastingen når den holder på. Du bare slår den på og så gjør PC-en jobben. Bare ta tida til hjelp :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...