Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

[Løst] Hvordan vet nettsider hvem jeg er?

Anbefalte innlegg

Dette er noe jeg begynte å lure litt på da aftenposten.no sa at jeg hadde lest mine 8 gratis artikler for denne måneden, og ba meg pent om å dra til helvete (lage kontoer, og betale småpenger). Jeg responderte med å bytte tilkobling på VPNen min til et annet land, og kjøre Ccleaner for å fjerne cookies og den slags. Aftenposten var ikke fornøyd med mine nybegynnerferdigheter for å komme med rundt blokkeringen, og insisterte fortsatt på at jeg skulle betale.

Så da er spørsmålet mitt: Hvordan vet Aftenposten sin server hvem jeg er? Jeg hadde den oppfattningen at VPN skulle få det til å se ut som jeg ikke satt der jeg sitter, og derfor også på en annen PC. Det eneste jeg kan komme på som gjør at bytte av land på VPNen ikke fungerer, er fordi andre har samme IP som meg utad når de benytter samme VPN-leverandør, og nettsidene til Aftenposten registerer derfor denne trafikken som samme bruker.

Jeg spør mest fordi jeg ikke forstår meg på internett. Jeg kommer uansett ikke til å lese Aftenposten lengre når de føyer seg til i den gruppen av tjenester som hevder at vi ikke betaler for oss ved å lese alle reklamene de dytter i fjesene våre.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-NIoHlfL

Aftenposten bruker infokapsler(cookies) til dette. Sletter du infokapslene, starter aftenposten å telle fra null igjen. Om du nekter aftenposten.no å lagre infokapsler, kan du lese alt på hele aftenposten.no uten å bli stoppet etter 8 artikler.

Lenke til kommentar

Ccleaner sier at den skal fjerne cookies fra chrome, og etter den er kjørt er resultatet fortsatt det samme. Jeg antok jo i utgangspunktet at det var cookies som forårsaket det, men ble veldig usikker da resultatet var det samme etter å ha rensket opp.

Edit: Da jeg fjernet cookies gjennom chrome og ikke gjennom Ccleaner ble de faktisk slettet, og innholdet er tilgjengelig igjen.

Endret av Nedieth
Lenke til kommentar

Cookies.

Det du kan gjøre er enkelt og greit å sette opp nettleseren til å slette cookies for aftenposten.no når du avslutter nettleserøkten.

Kanon! Har aldri tatt meg bryderiet med å sette meg inn i nettleserinnstillinger. Automatisk sletting av diverse kjeks er nå på. Godt å ha noen lure folk på internett å spørre når man lurer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...