Linaria1 Skrevet 1. desember 2013 Del Skrevet 1. desember 2013 Jeg har et par spørsmål om fonetikk. Har eksamen i morgen. Det hadde vært fint om noen kunne rettlede meg litt. Vi har kun lært helt grunnleggende fonetikk. Vi fikk til om med beskjed om å ikke merke rundede konsonanter, og vi har ikke lært trykk. 1. Dorsovelare konsonanter blir palatale foran fremre vokaler og i slutten av ord, men hvordan blir det foran andre konsonanter?Eks: [kɾans] eller [k+ɾans]? [kɾɛps] eller [k+ɾɛps]?2. Blir ustemte plosiver aspirert i sammensatte ord?eks: [ste:kəpanə] eller [ste:kəpʰanə]?3. Schwa - Den brukes kun i trykksvake stavelser og ikke ved sekundærtrykk, sant? Vi har ikke hatt om trykk, så jeg blir litt forvirret.F.eks. i ordet "stavelse". Da blir kun den siste e'en en schwaa, eller?Vi har ikke lært så mange detaljer, så det kan være at noe er feil i ordene, men det er bare å si fra om dere legger merke til noe. Takk! Lenke til kommentar
Ljóseind Skrevet 2. desember 2013 Del Skrevet 2. desember 2013 Hvilket studie går du på? Jeg er litt interessert i ting som dette her. Eneste jeg tør å uttale meg om er punkt nummer 2. Det blir kun min egen oppfatning, dog Jeg tror aldri jeg uttaler p-en i stekepanne som aspirert med mindre jeg skal legge vekt på ordet "panne". Hvis jeg bare sier panne så føles både aspirert og ikke aspirert p like naturlig. Lykke til med eksamen! Lenke til kommentar
Linaria1 Skrevet 3. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2013 Dette her er for exfac nordisk.Det gikk helt fint på eksamen. Fikk ingen av punktene jeg var usikker på. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå