Gå til innhold

Er 1 Meter altid 1 Meter - i et Tyngdefelt ?

Anbefalte innlegg

A bor i kælderen

B bor på etage no. 100

De har boet der i 13 mia. år, og målt tiden

De ved begge at en foton ankommer i dag fra verdens begyndelse, der har rejst (13,7 mia LY og 13,7 år)

A's ur viser (efter alle de år) i dag 5 sekunder mindre end B's ur

De måler begge fotonens ankomst i stor set stort set samme splitsekund.

B’s ur viste det tog 40e17 s for fotonen at ankomme, men A’s ur viste det tog 5 sekunder mindre.

I og med at i afstand =v*t , ja da kan man med lidt held allerede i børnehaven regne sig frem til at c (lysets hastighed) enten ikke kan være ens for både A og B, at afstanden ikke kan være ens eller at 1 meter er en variabel.

B’s ur viser at fotonen set fra B’s perspektiv må have rejst 5s*300.000km= 1.5 mio. km længere end det som A kan regne sig frem til .

Hvordan er det muligt ?

Vi ignorerer SR og ser kun på GR indflydelsen (for enkelthedens skyld)

• Er c en variant ( Jeg antager man er enig i at svaret er NEJ)
  • Er afstanden til verdens 'begyndelse' en variant (for A og B) - ( jeg antager man er enig i at svaret er NEJ)

Dermed bliver der 1 spørgsmål tilbage

1. Er 1 meter ikke en konstant men en variant (for A og B) ?
Endret av Bjarne77
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan ikke ignorere SR og kun se på GR når fenomener nær eller på lyshastigheten er involvert. Det ligger i navnet at den spesielle relativitetsteorien er et spesialtilfelle av den generelle (nemlig det tilfellet der gravitasjonsakselerasjonen er så liten at den kan neglisjeres).

Forøvrig stemmer det at forskjelli avstand målt av to observatører avhenger av både deres relative bevegelse, og av forskjeller i styrken på gravitasjonsfeltet de to observatørene opplever.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du kan ikke ignorere SR og kun se på GR når fenomener nær eller på lyshastigheten er involvert. Det ligger i navnet at den spesielle relativitetsteorien er et spesialtilfelle av den generelle (nemlig det tilfellet der gravitasjonsakselerasjonen er så liten at den kan neglisjeres).

Jeg forstår ikke hvordan dette er svaret på spørgsmålet.

SR har en reducerende effekt på A's ur.

Den største påvirkning sker pga. GR

Dermed er problemstillingen jo det samme, A måler mindre tid end B

Dermed fortsat ..

Hvad er der galt med et parametrene

1. afstand
  2. hastighed
  3. meteren

Husk du skal ifølge Einsten kunne forklare det til din bedstemor (ellers har du ikke selv forstået det).

Kan du uddybe det. Det synes åbenlyst at A og B's meter ikke kan være sammenlignelige ens.

Endret av Bjarne77
Lenke til kommentar

SR er inkorporert i GR. c er selvfølgelig invariant det er hele premisset for teorien.

Avstanden til verdens begynnelse? Hva skal det bety?

Hvad mener du med at c er invariant (?)

Både A og B skal som jeg har forstået det begge opleve c som en konstant

Men det er jo ikke tilfældet for A og B, - når man siger afstand delt med tiden = c

A oplever at tiden det tog lyset at rejse hertil "fra verdens begyndelse" som bare betyder langt pokker i vold langt herfra - tog 5 sekunder mindre end den tid B målte.

A vil derfor påstå at lyset ikke rejser med 300,000 km/s men en smule hurtigere.

Mener du lysets hastighed er en relativ variant ?

Det var i hvert fald det du skrev du ikke mente (!)

Er der andre der forstår hoved og hale i det her ?

Den mest logiske løsning er vel at påstå at 1 meter er en relativ variant (?)

Endret av Bjarne77
Lenke til kommentar

I og med at i afstand =v*t , ja da kan man med lidt held allerede i børnehaven regne sig frem til at c (lysets hastighed) enten ikke kan være ens for både A og B, at afstanden ikke kan være ens eller at 1 meter er en variabel.

Det er dette som er kjernen i problemet. Dine fysikk-kunnskaper ser ikke ut til å ha bedret seg meget siden barnehagen.

Lenke til kommentar

Forøvrig stemmer det at forskjelli avstand målt av to observatører avhenger av både deres relative bevegelse, og av forskjeller i styrken på gravitasjonsfeltet de to observatørene opplever.

Vil det være rimelig å si at universet ser mindre ut for noen i et gravitasjonsfelt?

Lenke til kommentar

Vil det være rimelig å si at universet ser mindre ut for noen i et gravitasjonsfelt?

Nu forudsætter vi at en meter er en variant, så er svaret nej.

Universet vil se ens ud, selvom alt du ser, er længere jo dybere i et tyngdefelt du kommer.

Der er altså ikke noget at sammenline med, du er også selv længere og bredere.

Dersom du vågnende i morgen og alt var dobbelt størrelse ville du ikke opdage noget.

Men dersom du kunne sammenligne vil du kunne se at B's verden ville være mindre i forhold til din.

Ankom du til tæt på begivenhedshorisonten ville en meter-stok være mange mange gange større/længere, og kom du helt frem til den ville en meter være uendelig lang (ubegrænset).

Du ville have nået fotonens verden hvor hverken tid eller afstand eksisterer

Endret av Bjarne77
Lenke til kommentar

A's ur viser (efter alle de år) i dag 5 sekunder mindre end B's ur

De måler begge fotonens ankomst i stor set stort set samme splitsekund.

B’s ur viste det tog 40e17 s for fotonen at ankomme, men A’s ur viste det tog 5 sekunder mindre.

Nå har jeg ikke tenkte meg så godt om, men det første som slår meg er Einsteins tog. Du finner sikkert litt informasjon om det på wikipedia eller noe sånt. Hvis jeg husker det rett så handler det om når ting skjer. Simultane hendelser og deres relativitet. (Er en stund siden jeg har regnet på GR så det er mulig at noe av dette ikke er 100% korrekt og akkurat de greiene her er litt forvirrende.)

Hoved poenget er at de to observatørene vil ikke se hendelse "samtidig". Vi gir de en klokke som korrigerer for det faktum at A og B føler forskjellige styrker av gravitasjonsfeltet, nå viser altså de to klokkene samme tid uansett hvor høyt oppe du er. Hvis vi ber A og B registrere tid de måler på de to klokken vil vi ikke se en forskjell. Tiden går tregere for en av de så hvis du står uten for å ser på vil de to ikke registrere hendelse simultant i din tid.

Det kan kanskje virke som et paradoks når du skisserer det enkelt, men du må ta høyde for alle effektene og vips så løses problemene.

Lenke til kommentar

Nå har jeg ikke tenkte meg så godt om, men det første som slår meg er Einsteins tog. Du finner sikkert litt informasjon om det på wikipedia eller noe sånt. Hvis jeg husker det rett så handler det om når ting skjer. Simultane hendelser og deres relativitet. (Er en stund siden jeg har regnet på GR så det er mulig at noe av dette ikke er 100% korrekt og akkurat de greiene her er litt forvirrende.)

Hoved poenget er at de to observatørene vil ikke se hendelse "samtidig". Vi gir de en klokke som korrigerer for det faktum at A og B føler forskjellige styrker av gravitasjonsfeltet, nå viser altså de to klokkene samme tid uansett hvor høyt oppe du er. Hvis vi ber A og B registrere tid de måler på de to klokken vil vi ikke se en forskjell. Tiden går tregere for en av de så hvis du står uten for å ser på vil de to ikke registrere hendelse simultant i din tid.

Det kan kanskje virke som et paradoks når du skisserer det enkelt, men du må ta høyde for alle effektene og vips så løses problemene.

Sagen er den at A og B, set ud fra deres egen referenceramme, opleve at c er den samme

Det kan den ikke være dersom t er en variant. Medmindre at også 1 meter og dermed også afstand er en variant.

Det er altså hele "billedet" der må ændres.

c - bliver dermed den samme for alle observatører, men ikke sammenlignelig den samme.

Dersom du vil implicere en udenforstående observatør C, så gælder det samme for ham, c skal være den samme for ham også.

Vi taler ikke om SR' brdraget selvom det reducerer GR bidraget, - bare for at holde det enkelt.

Endret av Bjarne77
Lenke til kommentar

Hva er egentlig problemet? Både tid og lengde transformerer når man går fra et referansesystem til et annet.

Jeg ved i SR taler man om afstandsforkortelse.

Som jeg ser det tager man ikke skridtet fuldt ud og dermed også siger at det kun er muligt dersom meteren bliver længere.

Jeg mener afstanden mellem fx Sol og Jord, er som den er, uden at vi egentligt behøver at definere det men en bestemt relativ opfattelse af 1 meter. Så afstanden "som den er" ændrer sig ikke, men kun den relative opfattelse af den. Dette er altså også en rent fysisk forvridning af både rum og stof vi er ude i, og nok ikke let at bevise.

Jeg tror ikke hverken SR eller GR er helt afklaret med dette, og da er det som jeg ser det måske ikke et problem men nærmere en udfordring.

Fx når det kommer til årsagen til sorte huller, da kan man dersom 1 meter er en variant, nemt regne ud at en galakses centrum bliver et geometrisk kollpas, kun som følge af den om det sorte hul omkringliggende masse.

Hvilket så kunne løse mysteriet omkring hvorfor der er den proportionalitet mellem et sort hul's styrke og en galakses masse.

Med andre ord, er der måske slet ikke stof i selve hullet, men kun udenfor.

Spekulation, ja, men tanker man må gøre sig..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...