Gå til innhold

Lærer - hjelp til veien dit

fantenberg

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har 120 studiepoeng innen musikk og 180 studiepoeng innen eiendomsmegling på BI (bachelor).

Har nå funnet ut at jeg heller vil bli lærer.... (Skal ikke være lett)

Så er spørsmålet: Hvordan når jeg det målet på best mulig måte med mitt utgangspunkt?

Bør jeg søke på PPU allerede til høsten? Bør jeg ta et eller to årsstudium først også søke PPU? Bør jeg begynne på g.skolelærerutd.?

Jeg tenker at hvis jeg feks tar et årstudium i engelsk og et i matte, vil jeg da komme greit inn på PPU eller foretrekkes de med bachelor i et undervisningsfag?

Ungdomsskole eller VGS er ikke viktig, begge frister.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva ønsker du å undervise i? Fra og med neste år blir det langt strengere krav til nye lærere, slik at du ikke kan jobbe fast som lærer uten et visst antall studiepoeng i fagene du skal undervise i. På ungdomsskolen er kravet 30 eller 60 studiepoeng per fag (unntatt valgfag), og på videregående er det, med noen unntak, 60 studiepoeng.

Lenke til kommentar

Kan tenke å undervise i både norsk, engelsk og matte. Kanskje samf.fag.

Har nå 120 poeng i musikk, så det holder jo mer enn nok. Starter på engelsk årsstudium nå på januar. Får da 60 sp i det også. Da kan jeg vel undervise i begge de fagene? Vurderer i tillegg årsstudium u matte eller norsk. Er dette en grei plan tro eller bør jeg tenke annerledes?

Lenke til kommentar

I forbindelse med dette lurer jeg på om noen har erfaring med opptak til PPU, uten bachelor?

I utgangspunktet skal man kunne komme inn på PPU uten en bachelor, men jeg lurer på om konkurransen om plassene gjør at man sjelden vil få plass uten en bachelor? Er det noen som kjenner til denne problemstillingen?

Jeg spør fordi jeg lurer på om jeg skal konsentrere meg om å få en bachelor i et undervisningsfag før jeg søker PPU eller om jeg bare skal søke med to undervisningsfag uten bachelor.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...