Gå til innhold

hva legger man ikke korrekte farger?


Anbefalte innlegg

hei

 

når det kommer til skjermer og redigering av bilder, så er det jo mye fokus på hva som er korrekt farge gjengivelse, basert på en standard(antar jeg?)

 

Men hva legger man i denne farge gjengivelsen? Hva er bakgrunnen for korrekt farge gjengivelse? Er det disse fargene som er mest "like" de vi ser med våre egne øyne?

 

Målet med, feks et landskaps fotografi, er jo å presentere "virkeligheten", eller det man så når man tok bildet. (dette kan selvsagt diskuteres, etter hva man ønsker å oppnå med selve bilde, men det er en annen diskusjon)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Poenget med å kalibrere og innstille skjermen din er at det bildet du redigerer og ender opp med - sånn du tilfeldigvis føler for og har lyst til å ha som uttrykk - også ser sånn ut i fargene når du printer bildet eller sender det ut på internettet.

 

Hvis skjermen din hjemme for eksempel har et kraftig grønnskjær, så kompenserer du for det ved å dempe grønnfargen - og så får bildet for lite grønt når andre skal se på det et annet sted enn akkurat din skjerm.

 

Poenget med kalibrering og standarder for farge på skjerm har ikke noe å si med hvilket fargestikk du kunstnerisk velger for bildet ditt - men at bildet også skal ha de samme fargene når bildet skal vises til andre et annet sted enn på skjermen din.

 

 

Så nei - det har ikke noe å si med "farger i virkeligheten" eller annet - det er bare så andre skal se de samme fargene som deg - uansett hvilke farger du nå har valgt skal være i bildet.

Endret av Trondster
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Poenget med å kalibrere og innstille skjermen din er at det bildet du redigerer og ender opp med - sånn du tilfeldigvis føler for og har lyst til å ha som uttrykk - også ser sånn ut i fargene når du printer bildet eller sender det ut på internettet.

 

Hvis skjermen din hjemme for eksempel har et kraftig grønnskjær, så kompenserer du for det ved å dempe grønnfargen - og så får bildet for lite grønt når andre skal se på det et annet sted enn akkurat din skjerm.

 

Poenget med kalibrering og standarder for farge på skjerm har ikke noe å si med hvilket fargestikk du kunstnerisk velger for bildet ditt - men at bildet også skal ha de samme fargene når bildet skal vises til andre et annet sted enn på skjermen din.

 

 

tror ikke du forstår mitt spørsmål, for dette vet jeg meget godt allerede. Mitt spørsmål er kanskje litt komplisert og mulig jeg formulere meg litt dårlig!? Men hva/eller hvem har bestemt hva som er standarden for korrekte farger.?

 

La oss ta for oss sRGB, som er standard for feks visning på nett. Hvorfor er det feks slik at kelvin skal være på 6500 og gamma på 2.2. Hvem har satt reglene for dette her? Er det som representerer mest korrekt i forhold til hva menneske øyet ser?

 

Kan vell korte ned spørsmålet mitt; er fargerom barre en standard for at bilder skal vises mest mulig likt, både på skjerm og print, eller er dette fargerommet nærmest det som representerer det menneske øyet ser?

 

La oss si feks grønt; da vil en skjerm som er korrekt kalibret vise grønt mer naturtro(i forhold til hvordan grønt oppfattes for menneske øyet i det virkelige liv)i vi en hva en mindre kalibret skjerm vill gjøre?

Lenke til kommentar

tror ikke du forstår mitt spørsmål, for dette vet jeg meget godt allerede. Mitt spørsmål er kanskje litt komplisert og mulig jeg formulere meg litt dårlig!? Men hva/eller hvem har bestemt hva som er standarden for korrekte farger.?

 

Et RGB-fargerom er en standard for hvordan farger kan vises på en skjerm med fargene rødt, grønt og blått. Disse tre fargene er på ingen måte tilfeldige - de passer til de tre fargene tappene i øynene våre ser - andre dyr måtte hatt andre farger enn oss.

Det er standardiseringskommiteer som har blitt enige om hvordan disse fargerommene skal være. Les mer på Wikipedia-linken du har fått over.

La oss ta for oss sRGB, som er standard for feks visning på nett. Hvorfor er det feks slik at kelvin skal være på 6500 og gamma på 2.2. Hvem har satt reglene for dette her? Er det som representerer mest korrekt i forhold til hva menneske øyet ser?

 

Temperaturen er en standard for fargetemperatur i innelys. Gammakurven er valgt blant annet for å bedre mappe over de lineære RGB-verdiene for lysstyrke til den ikke-lineære måten vi mennesker ser lysstyrke på.

Hvis vi setter skjermen utendørs i blåere kveldslys skulle du justert fargetemperaturen til noe annet for å matche lyset rundt, og andre veien igjen for lys midt på dagen.

Fargetemperaturen i Kelvin er bare et utgangspunkt - en standard for å matche resten av lyset folk kanskje har hjemme.

 

Kan vell korte ned spørsmålet mitt; er fargerom barre en standard for at bilder skal vises mest mulig likt, både på skjerm og print, eller er dette fargerommet nærmest det som representerer det menneske øyet ser?

 

Det er en standard for å vise farger mer riktig, basert på og valgt ut fra hvordan det menneskelige øyet ser farger.

 

La oss si feks grønt; da vil en skjerm som er korrekt kalibret vise grønt mer naturtro(i forhold til hvordan grønt oppfattes for menneske øyet i det virkelige liv)i vi en hva en mindre kalibret skjerm vill gjøre?

Nei - ikke riktig. Du kan få farger til å se like naturtro ut på en feilkalibrert skjerm - de vil bare ikke se sånn ut på andres skjermer - med mindre den andre skjermen (eller printeren) er feilkalibrert på samme måte.

Hvor naturtro fargene i bildet blir er opp til den som lager bildet. En kalibrert skjerm sørger bare for at det er større sjanse for at fargene vises på samme måte hos andre også.

Hvis du har redigert fargene så bildet ser veldig naturtro ut i dine øyne, og du har gjort det på en kalibrert skjerm, så vil bildet vises med samme farger på andre kalibrerte skjermer.

Lenke til kommentar

Målet med, feks et landskaps fotografi, er jo å presentere "virkeligheten", eller det man så når man tok bildet.

 

Ja, og derfor er det utrolig mye enklere hvis man benytter "referanseverktøy" slik at man vet korrektheten av sitt eget system...så kan man dra i spakene litt ekstra i etterbehandlingen for å "freshe" opp det kunstneriske bidraget

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...