Gå til innhold

gjøre sånn at man ikke kan høyreklikke på en web side, tips?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du kan jo f.eks bruke et javascript, men husk at disse ikke er idiotsikre.

Her har du et eksempel på et slikt. Legg dette i <BODY> av ditt dokument.

<script language=JavaScript>

<!--

var message="";

///////////////////////////////////

function clickIE() {if (document.all) {(message);return false;}}

function clickNS(e) {if 

(document.layers||(document.getElementById&&!document.all)) {

if (e.which==2||e.which==3) {(message);return false;}}}

if (document.layers) 

{document.captureEvents(Event.MOUSEDOWN);document.onmousedown=clickNS;}

else{document.onmouseup=clickNS;document.oncontextmenu=clickIE;}

document.oncontextmenu=new Function("return false")

// --> 

</script>

Dette skriptet er et såkalt "Silent" script, som gjør at det ikke kommer opp noen melding som f.eks; Right Clicking Diabled eller hva enn du vil skrive.

EDIT: Tror dette scriptet bare fungerer med IE og NS, men det finnes tonnevis av andre slike scripts. Google er grei å bruke!

Lenke til kommentar

Men vær klar over at hvis noen har virkelig lyst til å laste ned et bilde eller lignende som ligger på siden så er det fint lite man kan gjøre for å stanse dem. Man kan hente inn kildekoden til html-dokumentet og finne adressen til bildet på den måten, for så å laste det ned. Man kan også, om man er virkelig desperat, trykke Print Screen og hente det ut på den måten. Personlig synes jeg sånne javascript som stanser høyreklikking er noe skikkelig tull. Javascript i det hele tatt er tull! :grumpy: Men det er kanskje bare meg? :shrug:

Lenke til kommentar
Man kan hente inn kildekoden til html-dokumentet og finne adressen til bildet på den måten, for så å laste det ned. Man kan også, om man er virkelig desperat, trykke Print Screen og hente det ut på den måten. Personlig synes jeg sånne javascript som stanser høyreklikking er noe skikkelig tull. Javascript i det hele tatt er tull! :grumpy: Men det er kanskje bare meg? :shrug:
Kan se meg enig i det, slike javascrips trenger man bare å trykke på noen spessielle taster på likt så kommer man rundt det.
Lenke til kommentar

Det finnes enda iallefall 4-5 metoder som ikke er nevnt som lar deg hente et bilde fra en webside selv om ikke høyreknappen funker. bare tenk på IE 6.0 som *alle* bruker. Der kommer det opp en sånn liten meny med "Lagre" og et par andre knapper hvis du holder musepekeren over bildet for et par sekund. Det er bare 1 av veldig mange andre ting som de aller fleste brukere av IE vet.

Det å disable høyreknappen er det nest værste fenomenet som kan tenkelig forekomme på Internett. Bortsett fra frames er det ingenting jeg hater så sterkt som å ikke kunne bruke høyreknappen. Folk som vil kopiere bildene dine eller hva søren, greier det uansett lekende enkelt, og oss andre som kanskje vil bruke høyreknappen for å gjøre andre ting, vi må ta en av disse andre metodene som gjerne tar ekstra lang tid. Det å ha et så sinnsvakt irriterende moment på siden din skremmer vekk folk, det tiltrekker dem ikke!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...