Gjest Slettet-77do0b Skrevet 30. november 2013 Del Skrevet 30. november 2013 Hei. Det har seg slik at jeg i skrivende stund er deltidsansatt ved et sentralbord som håndterer taxibestillinger. Selskapet jeg jobber for er bare ett av flere tilsvarende i samme by. Nå har det seg slik at selskapet jeg jobber for har gått en del i økonomisk underskudd og derfor har ett av de andre selskapene, la oss kalle det selskap B, mens nåværende er selskap A, sagt at de skal ta over driftinga av sentralbordet og de tilhørende taxilagene. Dette fikk vi ansatte vite først for en ukes tid siden, og etter det har det vært en del usikkerhet. Seneste i går fikk enkelte av oss en tekstmelding om at selskap B ønsker å tilby oss en tilsvarende stilling, helst allerede fra Desember av. Kontrakten med selskap A sier at jeg er tilkallingshjelp ettersom jeg er student, men har fram til nå hatt annenhver helg fast. Hvis vi ikke hadde lyst til å gå over til selskap B så måtte vi svare på tekstmeldingen snarest. Vi er litt usikre på hva dette innebærer for de faste timene som er satt opp i Desember. Vil dette medføre at til tross for en måneds oppsigelsestid at vi kan risikere å ikke få de vaktene som er satt opp, og dermed heller ikke noen lønn for Desember måned? Samtidig spekulerer vi, uten at vi har fått noe mer informasjon, i om årsaken til at selskap B overtar enkelte ansatte med tilkallingsvakt som stilling, er for å la være å tilkalle oss. Eller kanskje tilkalle oss til vakter i Desember som krasjer totalt med tanke på at flere allerede har plottet inn vaktene sine hos selskap A med tanke på eksamener og billetter til hjemreise til jul. Har jeg krav på lønn fra selskap A på de vaktene som er fastsatt i Desember måned selv om selskap B tar over meg som ansatt og lar være å gi meg noen vakter i Desember? I tillegg har to av flere ansatte blitt innkalt til møte like over helga hos selskap A. Tillitsvalgt skal være til stede for å se til at alt går greit for seg, samtidig som at sjefen "vil unngå noen rettssak" hadde de fått til beskjed da de lurte på hvorfor de ble innkalt. Ble litt rotete dette, men det er en rotete situasjon for oss ansatte som ikke får tilstrekkelig informasjon, så spør dersom noe er uklart. Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 30. november 2013 Del Skrevet 30. november 2013 Du er annsatt i selskap A. Dersom ett selskap B går inn og tar over driften, så må selskap B ta på seg alle forpliktelser som selskap A hadde, Dersom selskap B lar selskap A gå konkurs, kan de gjøre som de vil. Slik eg oppfatter det du skriver så er det her snakk om å overta drift. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b Skrevet 30. november 2013 Del Skrevet 30. november 2013 Så selskap B overtar kontrakten fra selskap A, og dermed kan vi risikere å måtte kanselere billetter hjem til familien i juleferien på grunn av endringer i turnusen? Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 30. november 2013 Del Skrevet 30. november 2013 (endret) Nei, som eg sier, dersom selskap B tar over driften så må de respektere alle avtaler som er gjort i selskap A. Dersom selskap A går konkurs, og selskap B i ettertid går inn og etablerer seg så kan de gjøre som de vil. Dersom selskap A allerede har gått konkurs, og selskap B tilbyr dere jobb hos dem i samme type arbeid så har de ingen forpliktelser i forhold til de avtaler dere hadde med selskap A. Tror eg, det er noen år siden eg var i en liknende situasjon. Det som er avgjørende er om det er en virksomhetsoverdragelse, eller en ny etablering i tomrommet etter selskap A. Endret 30. november 2013 av Dragavon 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b Skrevet 30. november 2013 Del Skrevet 30. november 2013 (endret) Takker for svar. Jeg misforstod første innlegget ditt ser jeg. Endret 30. november 2013 av Slettet-77do0b Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå