Gjest Slettet-9qGJlz Skrevet 30. november 2013 Del Skrevet 30. november 2013 hei. jeg er en gutt som bor på hybel. nå har hybelverten masa på at jeg skal begynne å rydde og vaske. ryddingen ser jeg ikke noe problem med, eller ikke vaskingen. men hva skal jeg bruke for å vaske?? jeg skal vaske kjøleskapet og golvet. hva skal jeg bruke som vaskemiddel? det haster ikke nå. men det burde være rent innen en uke. takk på forhånd. Lenke til kommentar
Brattus Skrevet 30. november 2013 Del Skrevet 30. november 2013 Kan bruke det meste for å vaske Grønnsåpe er jo veldig bra på gulv, og i kjøleskap kan du jo bruke engangkluter som en får kjøpt på butikk, eller du kan bruke universalspray. Finnes nok egne vaskemiddler for vask av kjøleskap, men er nok unødvendig og dyrt Om du skal vaske gulv, er jo også engangvåtmopp veldig greit. Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 30. november 2013 Del Skrevet 30. november 2013 Ajax vasker de fleste gulv bedre enn grønnsåpe, da grønnsåpe er litt feit (kan legge igjen et fettbelegg). Grønnsåpe er bra på enkelte tregulv, særlig lutet, oljet og ubehandlet gulv som har nytte av fettet i grønnsåpa. Bruk ikke for mye vann når du vasker gulv. Bruk godt vridd kult eller mopp. Særlig tregulv og laminatgulv kan skades hvis for mye vann trenger ned i skjøtene. 1 Lenke til kommentar
Pjuuok Skrevet 30. november 2013 Del Skrevet 30. november 2013 Kjøp en grønn flaske med First Price Salmiakk. Tar det meste, og denne bør du bruke på kjøleskapet. På gulver bør du bruke Ajax. Grønnsake er kjempe dårlig på gulv, da det legger igjen en hinne som gjør at gulvet blir klissete og skjoldete. Dette kan løses ved å blande det mer ut, men da er det ikke så effektivt lenger... Lenke til kommentar
fivebigcities Skrevet 30. november 2013 Del Skrevet 30. november 2013 jeg skal vaske kjøleskapet og golvet. hva skal jeg bruke som vaskemiddel? Grønnsåpe til gulv. Jif til kjøleskapet. Men som du ser av de andre svarene her, så finnes det flere måter å gjøre det på. Lenke til kommentar
BirgerCaC Skrevet 1. desember 2013 Del Skrevet 1. desember 2013 Bruk Ajax eller grønnsåpe på gulvene. Du trenger da en bøtte, en klut og noe du kan dra kluten med på gulvet. F eks an langkost eller noe lignende. Jeg er litt gammeldags når jeg kommer til disse punktene Ellers så bruker du f eks jif til kjøleskap. Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 5. desember 2013 Del Skrevet 5. desember 2013 Grønnsåpe bør ikke brukes på laminat og parkett. Bruk ajax, bittelitt zalo, eller bare vann. Vent med kjøleskapet til du er ferdig med å bruke det og det er av-iset. Lenke til kommentar
Hjemlengsel Skrevet 5. desember 2013 Del Skrevet 5. desember 2013 jeg skal vaske kjøleskapet og golvet. hva skal jeg bruke som vaskemiddel?Nei det skal du ikke . Forutsatt at du ikke har vasket i siden i august skal du skal vaske mer enn kjøleskapet og golvet. Kjøkkenbenk, skapdører, komfyr og vinduer, feks, kanskje også vegger og inni skap etter hvert (men OK, på en hybel med en person kan det siste stå til sommeren, der bør en gang pr år holde de to stedene). Kjøleskapet først: Det skal trolig også avtines med mindre du har kjøleskap uten fryseboks og av noenlunde ny årgang (den som er likegyldig nok med kjøleskapsvask til at hybelverter må mase er normalt også like likegyldig med tiningen). Altså gjerne oppstart en dag du har en kjøleboks for hånd, men er kjøleskapet tomt nok kan du også sette mindre kritiske varer ut på kjøkkenbenken. Så slukkes skapet, tineskuffen settes inn eller en mengde sugende håndklær legges på øverste hylle og nederst i skapet om du ikke har tineskuff til skapet) en del is brytes om nødvendig rundt, alle hyller/glassplater + grønnsakskuff(er) tas ut for vask og døren settes åpen. Etter noen timer må tineskuffen tømmes, evt håndklærne vris. Når skapet er avtint vasker du det innvendig med vanlig oppvasksåpe + kjøkkenklut 1, skyller godt som i G-O-D-T med kjøkkenklut 2, vasker lett over med klorvatn (se på klorflaska, du skal ha " tynt vatn") og kjøkkenklut 3, skyller GODT igjen med kjøkkenklut 2 og tørker lett over med tynt eddikvatn (noen ss eddikessens i noen liter vatn) og kjøkkenklut 4. Så lar du det stå åpent til eddik"parfymen" er borte og fyller opp igjen. Hyller/grønnsakskuffer/glassplater behandler du på samme måte. Før skapet fylles opp igjen skal det også vaskes utvendig. Samme prosedyre, tinging unntatt, men ofte litt sterkere oppvaskvatn. Skapet har imidlertid også ei bakside og den skal også rengjøres, så nå må skapet trekkes en meter fram. Samme prosedyre på kantene, men dropp eddiken. Midtpartiet er temmelig støvete så her begynnes med støvsugeren, og etterpå vaskes med oppvaskvatn og din dårligste kjøkkenklut (eller gjerne en engangsklut, du må regne med den er VIRKELIG møkkete etter bruk!) Så var det golvet. Her avhenger det litt av hvilket golv, men generelt: Grønnsåpe (om mulig ordentlig -halvstiv - som selges i beger og ikke i flasker, ingen vare for Rema og Bunnpris, men finnes i butikker med en smule mer enn minimumsutvalg) til parkett, linoleum og vinyl, Ajax golvvask til fliser og laminat. Prosess avhenger av skittenhetsgrad, men med det utgangspunktet at en hybelvert må påpeke behov for golvvask ser jeg for meg et golv som ikke akkurat blei vaska forrige uke og tar utgangspunkt i det: Pkt 1, klargjøring: Rydd golvet for alt som står i veien. Trekk fram komfyr og kjølskap (siste er jo alt framme...), fjern alt som er i veien under senger og legg det på senger, sett stoler opp på bord, etc. Kort og enkelt: Bort med alt som står i veien og som du kan flytte på uten å bli helseløs, finn golvflaten under. Pkt 2, oppbørsting av løs skitt: Feiekost og brett (gjerne med latmannskaft i knehøyde, så det kan arbeides stående, http://nettbutikk.wuerth.no/wurth/frontend/mediabank/3/37491/8891500-FEIEBRETT-KOST-MED-SKAFT-WORG_l.jpg) , systematisk oppbørsting av alt løst. Det sparer deg for en del bytte a vaskevatn og kluter. Pkt 3, listvask: Vaskebøtte, skyllebøtte, den tannbørsten du likevel bør bytte ut og golvklut. Ned i knestående og en halv meter om gangen langs listene, først oppe, så evt "rynker" underveis (eldre lister) og til sist nede. Først golvklut 1, vaskebøtte og tommel, deretter sjekk for flekker som krever tannpussen i bruk. Så golvklut 2 fra skyllebøtte og lett opptørk. Pkt 4, vask: Del golvet opp i kvadrater med sider på 60-75 cm i din forestilling og ta utgangspunkt i den ruta som er lengst fra deg. Ned i knestående, vask systematisk inn mot sentrum på kvadratene og "samle" all løs skitt der. Evt flekker må behandles med tannbørsten, en oppvaskbørste som er moden for utbytting eller i aller verste fall (bare noen golv, diskuter med hybelverten!) MYK skurekost, samt gjerne en dose ren grønnsåpe/Ajax golvvask rett på flekken, små flekker tas med håndfast bruk av golvkluten. Når alt er løsnet og all løs skitt samlet i midten, ha (relativt) våt golvklut 1og "samle skitten opp ved å gripe om den fra begge sider med golvkluten i hendene, så skitten samles der. Skyll kluten GODT ut i bøtta, akkurat som det var ei bleie med "stort uhell". Generelt: Skyll kluten ofte og bytt vatn regelmessig (ignorerer du pkt 2 må du trolig byttte for annethvert kvadrat med et virkelig skittent golv...). Pkt 5, skylling: Etter at noen kvadrater er vasket, tørk lett over med golvklut 2 og reint vatn fra skyllebøtta. Tørk så over en ekstra gang med maksimalt vridd klut. Fortsett med pkt 4 og 5 vekselvis til heile golvet er tatt. Husk å sette på plass kjøleskap, komfyr mv og ta der de stod også. Pkt 6, siste etterkskylling. Som pkt 5, men med større bevegelser og mindre vatn. Nå tas heile golvet under ett. Pkt 7, polering : En god poleringsvoks egnet for golvet (at voksen egner seg for bilen er INGEN garanti for det, de fleste slike vokser egner seg ikke for golv pga slipemidler),. På vinyl gjerne http://static.autoexpress.co.uk/sites/autoexpressuk/files/styles/article_main_image/public/4th-simoniz_0.jpg?itok=9Z5qMaAE elle en hard voks med minimalt av slipemidler og maksimalt av carnauba/palmevoks, på tregolv ofte bivoks (men spør hybelverten), på fliser enten flisolje eller flisvoks. Litt ulik påføringsmåte. Pkt 8, rydding. Sett alt tilbake på plass, skyll bøtter og fyll vaskemaskinen med kluter. Husk at klorkluten skal ikke på vask sammen med resten, den skal vaskes for seg. Pkt 9: Nyt synet og lukten av nyvasket golv, gjerne sammen med et krus kaffe/te av favorittypen. Pkt 10: Gjenta pkt 1-9 (unntatt framtrekking av kjøleskap og pkt 7) minimum ukentlig. Gjenta pkt 7 med 10-15 ukers mellomrom og framtrekking av kjøleskap annenhver gang pkt 7 utføres. Du kan da regne med å bruke forbausende mye mindre tid på pkt 1-9 framover enn du vil gjøre nå. 3 Lenke til kommentar
BirgerCaC Skrevet 5. desember 2013 Del Skrevet 5. desember 2013 Ja, du har erfaring i å vaske ser jeg! Dama di slipper i hvert fall å vaske skal det tenkes seg Lenke til kommentar
Hjemlengsel Skrevet 6. desember 2013 Del Skrevet 6. desember 2013 Vet du, ektefellen vasker ikke i det hele tatt, og ikke jeg heller, Nå har vi nemlig vaskehjelp to ganger pr uke (en "vanlig vask" av første etasje, en "grundigvask" av begge etasjer). Husets yngste (student) vasker en sjelden gang, bare så ektefellen eller jeg får sjekket at han framdeles har kunnskapen på plass. For dette lærte han da han var 12-13 år, akkurat som jeg sjøl gjorde (ektefellen var tidligere og kunne det meste om golvvask til tiårsdagen og alt verdt å kunne fem år seinere). Ikke bare jeg, men enhver i klassen min som overhodet hadde påvisbar nytte av skolegangen (vi var jevnt over kvalitetsvare, men en hønsehjerne og to var det der også.) De fleste hadde lært basis hjemme før de kom så langt, de som ennå manglet basiskunnskapen lærte grundig (grundigere enn dette) i faget "heimkunnskap" Er det faget en saga blott i norsk skole i dag eller lærernes kunnskap i det faget også like skremmende svake i dag som forbausende mange norske grunnskolelæreres kunnskaper i matematikk og norsk? Tross alt, kjøkkengolv skulle vaskes daglig, stue, gang, toalett/bad minst to ganger pr uke og gjerne tre, mens soveværelser kunne tas lettvint og bare hver lørdag, like etter at sengetøy var byttet. Av en eller annen grunn tror jeg ikke alle i Norge i dag vasker fullt så ofte, men i bygde-Norge for 35 år siden var den slags sjølsagt. Jeg kan ikke huske særlig mange av guttene i klassen som hadde vaskebøtta som yndlingsselskap, korrekt tall er faktisk ingen. Med et par unntak forstod vi likevel at også den lærdommen hadde et formål utover lærernes ondskapsfullhet og gjorde en brukbar innsats, selv om kritiske husmødre nok ville finne et og annet å sette fingeren på. At vi hadde veldig lett for å glømme oversida av dørlistene i den ukentlige listvasken, f eks... Lenke til kommentar
BirgerCaC Skrevet 6. desember 2013 Del Skrevet 6. desember 2013 Ja, ja. Jeg vasker slik at det blir rent og det er det. Jeg gidder rett og slett ikke å gjøre noe mere enn det. Ser ikke helt behovet eller grunnen kan du si. Lenke til kommentar
kaffelatte Skrevet 9. desember 2013 Del Skrevet 9. desember 2013 Ajax med sitronlukt, salmiakk, jiff bad på sprayflaske, mopp, mikrofiberklut kommer du langt med. Vask helst en gang i uken med så varmt vann du klarer. Salmiakk fjerner fett og bakterier, ajax lukter digg og rent, jiff er god på bad og andre steder med mye fett. Lenke til kommentar
hean Skrevet 9. desember 2013 Del Skrevet 9. desember 2013 Speil og vindu vaskes med jif universal.... tørk av med avispapir, ja avispapir Lenke til kommentar
Paull Skrevet 10. desember 2013 Del Skrevet 10. desember 2013 Om du er en middels (eller høyere) rotekopp, så kan jeg ikke anbefale bloggen Unfuck Your Habitat nok. For dette tilfellet er det en fin guide også, lykke til: http://unfuckyourhabitat.tumblr.com/post/42115227575/emergency-cleaning-unfuck-your-whole-house-in-the Du får se an status og se hva som trengs, lykke til Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå