Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei, driver å ser etter en ny mus til bruk i FPS-spill (CS og CSGO). Har med de siste musene mine opplevd litt forskjellige problemer og den gamle klarte jeg selvfølgelig å ødelegge.

Det jeg har oppdaget er at alle mine nye mus-er (Razer Imperator og Roccat Kone XTD) har vært spesifisert med laser sensor og Imperator hadde til og med sånn dual-sensor, mens den gamle (Razer DeathAdder Respawn) skal ha vært optisk.

Så googlet jeg (googler enda) masse og leser mye forskjellig og det jeg generelt kommer frem til er:

Laser mus
+ fungerer bedre på alle underlag på grunn av en mer presis-sensor. Så den kan nå høyere accelerasjons-hastigheter og lese flere DPI (skulle derfor tro de var mer nøyaktig)

- Men de laser-sensorene har ugjevnheter i accelerasjon (som visstnok bare er merkbart ved raske bevegelser) som fører til at ved raske vendinger (typisk i FPS spill) vil man få unøyaktig accelerasjon som gjør at musen beveger seg LITT lengre enn forventet. På skrivebordet er ikke dette merkbart pga ikke nok plass, men akkuratt nok til at man vil bomme i FPS spill med lav sens, noe jeg bruker

Optisk

+ Accelerasjons problemene eksisterer ikke og dermed er musen helt 1:1 nøyaktig når du beveger den fort over musmatten. I spill vil den føles helt nøyaktig.

- Når ikke de samme DPI og accelerasjonsverdiene (på papiret ihvertfall) som laser mus

Konklusjon:

Optisk mus er bedre til spill (spesielt FPS hvor nøyaktighet er kritisk) enn laser-mus til tross for at laser skal være bedre på papiret. Dette er på grunn av unøyaktig accelerasjonsverdier i Laser sensorene.

Stemmer dette? Noen som kan underbygge eller motsi disse påstandene med noe faktisk fakta, tall eller noe annet?

Og så lurer jeg på hvorfor laser-musen jeg bruker (Roccat Kone) ikke henger med når jeg beveger den fort over musmatten? - Dette er bare ved VELDIG rask bevegelse som f.eks når jeg prøver å snu meg 180grader så fort jeg klarer etter å ha blitt skutt bakfra og er bare et problem under 1% av tiden, men det er likevel irriterende for meg som kanskje kunne ha snudd meg og ikke dødd ingame på grunn av dette.
Den optiske (Razer DeathAdder) hadde ikke problemer med dette!!

Om laser liksom skal ha høyere accelerasjons verdier og ha en mer presis sensor, så burde den ikke henge seg opp og henge igjen ved raske bevegelser. Der budre den i det minste bevege presist og responsivt etter min bevegelse og heller være litt unøyaktig mtp. accelerasjon.

Nå er dette VELDIG PIRKETE, men jeg spiller med såpass lav sens i spill at jeg er helt avhengig av at musen reagerer skikkelig (og presist) ved raske bevegelser!

Takk for alle saklige svar!

Endret av seppo-
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...