Gå til innhold

Allround bærbar pc


Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe meg ny bærbar pc. Som det står i tittelen, skal denne bli brukt til litt forskjellig.

 

Hovedoppgaven for pcen er at den skal brukes som skolepc. Det vil være enkle oppgaver som Word, Exel osv, typisk høgskoleoppgaver. Bortsett fra dette vil jeg bruke den som et multimediapc, høre på musikk, se film på pc og koble den til tv o.l, og dessuten nettsurfing. Bortsett fra dette skulle jeg gjerne ønske at jeg kunne spille noen spill på den, men vil ikke at dette skal gå utover vekt, portabilitet og pris.

 

Setter vekt på:

-Vekt

-Mindre enn 15 tommer

-Lavt støynivå

-Rask prosessor og harddisk

- Oppløsning, høyere enn 1366 x 768

-Pris(5-6500)

-Mulig dedikert skjermkort

 

Har sett litt rundt på nettet, og funnet en pc som jeg synes ser ut som et godt kjøp:

 

http://www.dell.com/no/p/xps-14-l421x/pd?c=no&cs=nodhs1&l=no&s=dhs&~ck=mn

 

Som dere ser i linken, er det flere forskjellige pcer, det er vel de 2 rimeligste som er aktuelle. I tillegg til 3300 i avslag hos dell, har jeg også et annet tilbud som jeg kan kombinere med dette, på 15 %. Som jeg kan se er det 2 forskjeller på disse, den rimeligste har "kun" i5-prosessor, mens den hakket dyrere har i7-prosessor og dedikert grafikkkort(1GB NVIDIA GeForce GT 630M ). Den rimeligste vil koste 5431, mens den dyrere vil koste 6120. Skulle gjerne sett at den hadde en større ssd.

 

For det første, er det noen som har Dell Xps 14, som kan gi meg noen erfaringer på denne? Og hva synes dere om de forskjellige modellene, ville dere investert ca 700 kroner ekstra for den dyrere modellen?

 

Om dere har noen har noen andre anbefalinger, kom gjerne med de, og argumenter på disse.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det eneste spørsmålet mitt er hvordan type spill tenker du å spille på maskinen? Alle nye pc-er i dag klarer og utføre hverdagslige oppgaver sånn som office, nettsurfing og høre musikk uten problem. Ser du for deg å spille krevende spill som BF4, assasins creed 4, osv som er spill som krever mye av maskinen og spesielt skjermkortet vil skjermkortet være den viktigste delen i maskinen din. I min bærbare maskin som er en Samsung 14" med gt630m klarer den så vidt å kjøre BF3 på 1600x900. Ligger på rund 25 fps med alt på low. Må helt ned i 1280x720 oppløsning for at spillet skal ha god flyt og da ligger jeg på rundt 40 fps, Noe som er helt greit men som ikke tilfredsstilte meg nokk. Som igjen endte med at jeg bygde meg en stasjonær pc :)

 

Så hva slags spill tenker du å spille?

Lenke til kommentar

Skjønner. Ser at de dell maskinene har gt630m. Om du ser i linken så kan du se hvordan skjermkortet preserer på forskjellige spill. http://www.notebookcheck.net/NVIDIA-GeForce-GT-630M.63761.0.html

 

Nå har jeg ikke prøvd FM 2014, men ser ikke for meg at det er så krevende. GT630m burde vel holde fint til det.

 

Kan være værdt å kikke litt på denne

http://www.multicom.no/Xishan-W230S-13e3-Full-HD-Matte-Intel-Core-i5-4200Me-8GBe-1TB-HDDe-GeForce-GTX-765Me-Uten-operativsystem-Multicom/cat-p/c1000042/p10627258

Vet ikke hvor stram du er på budsjettet, men her du en god allround pc som jeg ville kjøpt dersom jeg skulle ha kjøpt bærbar igjen. Et bra skjermkort, bra prossesor, bra skjerm. Eneste som er kjedlig er at det ikke er SSD og du må kjøpe OS i tillegg. Er også litt usikker på byggekvalitet, støy og batteritid.

 

Men dersom du får rabatt hos dell kan jo det bli et riktig så godt kjøp.

Endret av sunnySR
Lenke til kommentar

Hadde vel ikke tenkt å bruke noe mer enn 6000 kr på ny pc, så den dyreste Dell pcen er nok det høyeste jeg går med tanke på pris. Med den du anbefaler sunnySR, så vil det jo bli en del utenom også, så jeg takker for anbefaling, men blir nok litt i overkant rent prismessig.

Så sånn med tanke på pris, prioriterer jeg heller en ålreit skjerm, prosessor og harddisk, i stedenfor skjermkort.

Lenke til kommentar

Hadde vel ikke tenkt å bruke noe mer enn 6000 kr på ny pc, så den dyreste Dell pcen er nok det høyeste jeg går med tanke på pris. Med den du anbefaler sunnySR, så vil det jo bli en del utenom også, så jeg takker for anbefaling, men blir nok litt i overkant rent prismessig.

Så sånn med tanke på pris, prioriterer jeg heller en ålreit skjerm, prosessor og harddisk, i stedenfor skjermkort.

Skjønner. Har søkt litt rundt etter andre alternativ, men har ikke funnet noen maskinen som har alt du vil ha til 6000. Da er nokk dell maskinen du så på det beste valget med tanke på at du får rabatt i tillegg.

Lenke til kommentar

Knall at du gjør en såpass research sunnySR. Er på utkikk etter en pc under 15" ja, så de blir for store sveinsel. Men topp at du kommer med forslag. Grunnen til at jeg vil ha under 15" er at jeg i hovedsak skal benytte denne som skolepc, på studiet.

 

sunnySR, så det du mener er at Dell-pcen er et godt kjøp med tanke på hva man får for pengene?

Lenke til kommentar

Skal du utnytte alle de små pixslene må du ha litt skjerm, ellers blir du sittende med forstørrelse glass. :omg:

 

Og du må ha HDMI -utgang kjapp WIFI... Flere faner oppe ved skolearb. OSV (Jeg ser bare på det første innlegget ditt.)

Det er en PC du skal ha, og ikke et lesebrett?

 

Og det er ikke rabatten på utdaterte modeller du skal leve av heller??

 

Se på min profil; så er det en sånn maskin jeg er fornøgd med (Den er riktig nok skalert opp til 32gig ram, men så mye har man normalt på langt nær bruk for)

 

Det var Du som ville ha argumentasjon :green:

 

Intel® Core™ i7-3537U prosessor (med Turbo Boost 2.0 opptil 3,10 GHz)

  • Windows 8 64bit, Norden MUI
  • 14,0" HD+ (900p) True Life Infinity-skjerm med Skype-sertifisert HD-webkamera (kun WLAN)
  • 4 GB1 DDR3 SDRAM ved 1600 MHz
  • 500 GB 5400 o/min SATA-harddisk + 32 GB m-SATA SSD Hva er dette??
  • *************************************************************************************
  • 1GB NVIDIA GeForce GT 630M Grafikkort
  • 1 år hjemmeservice neste dag med Premium-telefonstøtte
  • 2.1 kg.
  • Det eneste som er bra her er vekta, og hjemmehjelpa; Får håpe hun er pen!
Endret av sveinsel
Lenke til kommentar

 

Skal du utnytte alle de små pixslene må du ha litt skjerm, ellers blir du sittende med forstørrelse glass. :omg:

 

Og du må ha HDMI -utgang kjapp WIFI... Flere faner oppe ved skolearb. OSV (Jeg ser bare på det første innlegget ditt.)

Det er en PC du skal ha, og ikke et lesebrett?

 

Og det er ikke rabatten på utdaterte modeller du skal leve av heller??

 

Se på min profil; så er det en sånn maskin jeg er fornøgd med (Den er riktig nok skalert opp til 32gig ram, men så mye har man normalt på langt nær bruk for)

 

Det var Du som ville ha argumentasjon :green:

 

Intel® Core™ i7-3537U prosessor (med Turbo Boost 2.0 opptil 3,10 GHz)

  • Windows 8 64bit, Norden MUI
  • 14,0" HD+ (900p) True Life Infinity-skjerm med Skype-sertifisert HD-webkamera (kun WLAN)
  • 4 GB1 DDR3 SDRAM ved 1600 MHz
  • 500 GB 5400 o/min SATA-harddisk + 32 GB m-SATA SSD Hva er dette??
  • *************************************************************************************
  • 1GB NVIDIA GeForce GT 630M Grafikkort
  • 1 år hjemmeservice neste dag med Premium-telefonstøtte
  • 2.1 kg.
  • Det eneste som er bra her er vekta, og hjemmehjelpa; Får håpe hun er pen!

 

Men kan ikke du finne en pc til Mattadoni, du som virker å ha så mye peiling. Det er klart at delene i maskinen ikke er de beste, men hvor mye kan man forvente når man har et budsjett på 6000? Skal du ha en bra bærbar pc i dag som har alt Mattadoni vil ha må man minst ut med 8000.

Lenke til kommentar

Knall at du gjør en såpass research sunnySR. Er på utkikk etter en pc under 15" ja, så de blir for store sveinsel. Men topp at du kommer med forslag. Grunnen til at jeg vil ha under 15" er at jeg i hovedsak skal benytte denne som skolepc, på studiet.

 

sunnySR, så det du mener er at Dell-pcen er et godt kjøp med tanke på hva man får for pengene?

Kan ikke du sende en link av maskinen du tenkte å kjøpe? når jeg trykker på linken kommer det opp to maskiner. En til 7000 og en til 10000. begge 14"ere.

 

Det er vel ikke å putte under en stol at dersom jeg hadde vært deg, hadde jeg økt budsjettet litt, slik at du hadde fått en SSD i maskinen. SSD er vel kanskje den beste oppgraderingen jeg gjorde på min bærbare. den kom med standard 1000gb harddisk. Den var treg. Jeg bytta den ut med en 256gb SSD. Maskinen ble lynrask. Oppstart tok bare 12 sek. Standard disken brukte nærmere 40 sek.

Kan også være værdt å nevne at de maskinene der er fjorårets modeller.

 

Bare så det er sagt, 14" pc-er er perfekte til skolebruk. Er en drøm å ha med seg på skolen, trenger ikke å ha lader med meg heller siden maskinen min har batteritid på opptil 10 timer. Ser det er ganske bra batteritid på dell ultrabookene. Er klart at dersom du er vant til å sitte å glane på en 24" hjemme ved den stasjonære, blir jo 14" litt lite, men du blir vant med det.

Endret av sunnySR
Lenke til kommentar

Fungerer ikke å legge til en link til den, men det er den til ca 7000 som er den aktuelle ja. Joda, skulle gjerne lagt inn et par tusen til jeg, men det har jeg ikke nå rett og slett. Men helt enig med deg, det jeg savner, og kanskje grunnen til at jeg ikke har bestilt en slik Dell-pc ennå, er pga mangel på ssd. Men den kommer jo med en liten ssd da om jeg har forstått det riktig? Regner med at operativsystemet er i denne.

 

sveinsel, argumenter er bra, svarte deg bare på at jeg ikke skal ha noe større skjerm enn 14" pga mobiliteten. At 14" er nettbrett får bli dine ord. Og er jo helt enig med deg at en bør ha litt skjerm for pixlene, men på en 14" er det vel ikke noe tvil om at det er greit med over 1366 x 768 vel?! ;) hdmi har den jo, og et helt ok nettverkskort.

Siden du mener at denne er så "utdatert", så har du kanskje en anbefaling som er litt mindre enn de du har kommet med?

Lenke til kommentar

Fungerer ikke å legge til en link til den, men det er den til ca 7000 som er den aktuelle ja. Joda, skulle gjerne lagt inn et par tusen til jeg, men det har jeg ikke nå rett og slett. Men helt enig med deg, det jeg savner, og kanskje grunnen til at jeg ikke har bestilt en slik Dell-pc ennå, er pga mangel på ssd. Men den kommer jo med en liten ssd da om jeg har forstått det riktig? Regner med at operativsystemet er i denne.

 

sveinsel, argumenter er bra, svarte deg bare på at jeg ikke skal ha noe større skjerm enn 14" pga mobiliteten. At 14" er nettbrett får bli dine ord. Og er jo helt enig med deg at en bør ha litt skjerm for pixlene, men på en 14" er det vel ikke noe tvil om at det er greit med over 1366 x 768 vel?! ;) hdmi har den jo, og et helt ok nettverkskort.

Siden du mener at denne er så "utdatert", så har du kanskje en anbefaling som er litt mindre enn de du har kommet med?

ta å sjekk ut denne linken, så får du se en test av maskinen.

http://www.youtube.com/watch?v=51K6uSS3DY4

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...