NextoN Skrevet 26. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2013 Har desverre vært på jobb i nordsjøen og ikke kunnet svart. Men så langt har byggmester vært er og tatt "bilder" med enkle målinger. Så han skal ta saken videre, men dette tar jo selfølgelig tid. Så må nok bare avvente inntil han har ordnet opp. Har en tømrer venn som jeg skal få opp her nå i romjulen som skal se på problemet selv og så kan vi foreta en slik måling som du har beskrevet. 1 Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 27. desember 2013 Del Skrevet 27. desember 2013 Bra med tilbakemelding! Advarer likevell litt, mot for mange"synsere". Det KAN skaper unødig forvirring, om regler og krav til utført arbeid, og til hva som er avtalt i kontraktsdokumentene. Vet ikke hva du mener med "byggmester". Er det ansvarlig entreprenør, eller en tilfeldig byggmester? Viser til min anbefaling, om en som er godkjent for Tilstandsrapporter. Og helst en som du har fått annbefalt. Lenke til kommentar
NextoN Skrevet 13. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2014 Det har tatt sin tid, men nå har tømrer endelig svart for seg. Han kom med at kravet for skjevet i veggen er 15mm. Jeg har foretatt målinger med en sytråd, og teipet den fra punkt A hele veien til punkt B. Målingene på de fleste veggene i leiligheten viser fra 0.8cm på det verste til 0.4cm på det beste. Er 15mm virkelig grensekravene? Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 13. mars 2014 Del Skrevet 13. mars 2014 (endret) TS. Din kamerat, har nok ikke så mye peiling på dette. "Sammensatt byggtoleranse" har ikke noe med problemene du tidligere har beskrevet. Denne toleransen tar KUN for seg om veggene er passert på rett sted (i forhold til plantegningene) og om rommene er vinkelrette. Eks. om rom større/mindre enn planlagt. Og ute av vinkel, sett fra "fugleperspektiv". Denne type avvik er sjelden i bruk, hvis ikke veggene er plassert flere desimeter feil, eller vinklene er synlig feil, eller i et kritisk område. Dette avviket har heller ikke Toleranseklasser. Det du skal ha sjekket har Toleranseklasser. Hvis du vil klage på feil du tidligere har beskrevet, får du følge mine tidligere råd. Folk uten bygningsteknisk kompetanse, vet ikke hvor de finner krav, de missforstår tekst og de bruker det feil. Som din kammerat her. Ser ingen grunn til å spesifisere standard og spesifikke krav. Skaff en kompetet person og han/hun vet hvilken NS/ISO som gjelder og de tar med seg rett utstyr. Editt: Forstår lite av det du har skrevet. Du er for upressis. Og det er trolig lite relevant. Endret 13. mars 2014 av geco5 Lenke til kommentar
NextoN Skrevet 13. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2014 (endret) Hvis du hadde lest første setning så hadde du sett at tømrer hadde foretatt en måling. Når jeg mener tømrer, så mener jeg ansvarlig tømrer for leiligheten min. Altså han som må ordne opp i problemet hvis det eventuell skulle bli en reklamasjonsak ut av dette. Han sendte det bilde med 15mm kravet, på mail til byggherre for prosjektet, som vidersendte det til meg. Altså konklusjonen til tømreren som var inne og foretok målingene er at veggene må være 1.5cm skjeve for at dette skal være noe å reklamere på. Håper dette er tydelig nok forklart. Beklager for at det var vært upresist tidligere og flott du gir beskjed om det. Men geco5, hvor finner jeg en person som kan gjøre det du beskriver tidligere? Vil det fungere med en takstmann som kan hendvise til skikkelige normer og kan enkelt avgjøre om veggene er bygget forskriftsmessig? I denne saken har jo verken byggherren for prosjektet , eller tømreren som satt opp veggene peiling og desverre har heller ikke jeg peiling. Slik jeg ser det så prøver tømreren her å ro seg unna med å si at grensen er på 1.5cm. Altså er det under 1.5cm skjevhet i veggen, er de innenfor normen. Forresten, de målingene du ba meg ta, blir jo helt identisk hvis jeg gjør det med sytråd? Endret 13. mars 2014 av NextoN Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 13. mars 2014 Del Skrevet 13. mars 2014 (endret) TS. Beklager - jeg trodde du mente den tømreren du nevnte i innlegg #21, i et tidligere svar. Og det var jo en bekjent, eller kammerat. Og nå nevner du; tømrer, ansvarlig tømrer for leiligheten og han som må ordne opp i problemet hvis det blir reklamasjon. Kanskje du skulle nevnt i dag tidlig, at han var en kontrollør (representant) for ???? enten utbygger, eller entreprenør. Og ikke KUN beskrevet han som tømrer, han fagkompetanse var urelevant. Ganske vanlig at ansvarlig, forsøker å unngå ansvar. Men den kontrolløren (tømreren) viser til feil standard. Jeg har tidligere beskrevet hvor du får tak i rett folk til å utføre en slik uhildet jobb, se innlegg #17. Du ble også minnet på dette i #22 Jeg stoler ikke på deg og din sytråd, eller måten du bruker den på, da du ikke er fagmann. Og jeg aner ikke hva du viser på bildet her, borsett fre en tråd som markere ca 8 mm på en tommestokk. Jeg anbefalte heller ikke å bruke sytråd. Men en rettholdt, kiler og gode bilder (som viser avvik og sted) og hvordan du skulle gjøre det. Jeg kjenner heller ikke igjen stedet på bildet. Ofte må det taes både avstandsbilde (for sted) og nærbilde (eller zoming av første bilde), eller flere bilder så det blir entydig hvor dette er, hva det er og hva som er galt, eller hvor mye galt det er. Men glem dette. Da du allerede har hatt kontroll fra ansvarlig selger/utbygger/entreprenør og ikke fikk medhold der, må du engasjere noen selv. Og skal du komme noe vei med en reklamasjon, må du komme med en uttalelse fra en godkjent fagmann, som jeg har annbefalt. Eller en rådgivende ingeniør. Etter vanlig praksis og lov, skal du gå "tjenesteveg", ved reklamasjon. Og det er til den, som solgte deg leiligheten! Selv om det hender, at entreprenør aksepterer direktekontakt. For er det grunn til reklamasjon, er det entreprenøren som må stå for utbedringen og kostnadene. Endret 13. mars 2014 av geco5 Lenke til kommentar
NextoN Skrevet 13. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2014 Da prøver jeg å ringe byggherre imorgen og fortelle han at vi må få inn en uavhengig fagmann til å se på dette. Takk for hjelpen så langt! Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 13. mars 2014 Del Skrevet 13. mars 2014 (endret) Da prøver jeg å ringe byggherre imorgen og fortelle han at vi må få inn en uavhengig fagmann til å se på dette. Takk for hjelpen så langt! Hvorfor skal du fortelle byggherren det? Det er opp til deg, om du engasjerer en egen kontroll! Og da velger DU kontrollør, ikke byggherren, eller i samarbeid med byggherre. (heter foresten Tiltakshaver) Endret 13. mars 2014 av geco5 Lenke til kommentar
NextoN Skrevet 13. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2014 Fordi han er jo på "min" side. Men hvis ikke han kan skaffe så skaffer jeg egen. Tror han også har tittel som "fremdrifsansvarlig". Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 13. mars 2014 Del Skrevet 13. mars 2014 Fordi han er jo på "min" side. Men hvis ikke han kan skaffe så skaffer jeg egen. Tror han også har tittel som "fremdrifsansvarlig". En byggherre (Tiltakshaver) er ikke på din side, hvis han må betale, eller får for mye bryderi. Kommer også ann på hans rolle. En Tiltakshaver kan være også være utbygger og entreprenør. D.v.s. tre forskjellige roller og ansvarforhold. (en Tiltakshaver behøver ikke å være utvikler/ansvarlig utbygger og likevel ikke entreprenør) Det kan være ennå mer komplisert. Uansett, jeg har mange ganger hjulpet til, i slike situasjoner. Enkelte ganger på den ene siden og andre ganger på andre siden. Det er normalt lite hjelp å få, fra den du tror er på din side. Du må også kjenne bransjen og lovverket. I så tilfelle, skal dere gjøre en skriftelig avtale om å dele regningen og at du velger konsulent/takstmann. Men du kal likevel bli lurt, av "små skrift", som du ikke forstår konsekvensene av. Så mitt råd er, på eget initativ å engasjere en takstmann. Ingen grunn til å ta sjanser for noen få tusenlapper, du kunne ha spart, ved en halvering av regning. Og får du medhold i en sak/forliksråd, skal du også ha betalt for omkostninger i saken. Hvilke tittel han har er uten betydning. Det er ansvarforholdet til hans firma, som har betydning. Lenke til kommentar
NextoN Skrevet 13. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2014 Eneste han er ansvarlig for øknomisk sånn jeg forstod det er fremdriften. Når det er noe galt med veggene mine hendvender han seg til eventuellt firma som gjorde jobben her og tar saken via de. Hvis det blir noe erstattning ut av det står jo ikke han ansvarlig. Han er vell egentlig entrepenør når jeg tenker meg om. Men nå skal jeg gjøre som du sier og bare få egen mann på saken her, fordi det er det raskere og enkleste for meg. Pluss hvis veggene er utenfor "kravet" så vil jo jeg få dekket saksomkosninger. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå