FuzzFuet Skrevet 29. november 2013 Del Skrevet 29. november 2013 (endret) Hei! I det siste har jeg merket at Mac'en tapper batteriet veldig fort. Den er konstant varm selv om jeg ikke har noen program kjørende og den virker likslom ikke så "pigg" og responsiv som før alltid. Virker som at det er noe som kjører i bakrunnen som tapper den for batteri og krefter. Jeg har prøvd og restarte den og avslutte alle programmer jeg finner, men likevel er den varm, selv om den står i idle. Noen som har vert borti lignende før, eller har tips til hva jeg kan prøve? Kan det ha noe med at jeg oppgraderte til OSX Mavericks? I følge Apple selv skal jo Mavericks forbedre batteritiden, ikke drepe den.. Er en 13" MacBook Pro fra tidlig 2011, oppgradert til 8GB RAM og 180Gb Intel 520 SSD. Prosessor 2,7 GHz Intel Core i7 Hukommelse 8 GB 1067 MHz DDR3 Grafikk Intel HD Graphics 3000 512 MB Programvare OS X 10.9 (13A603) Batteriet er ikke er på topp lengre, men at det er noe som konstant får maskinen til å kjøre på full guffe hjelper ikke. Virker som om det er noe som har hengt seg opp. Har kjørt en full scan med "VirusBarrier Express", men den fant ikke noe rusk. Endret 30. november 2013 av RamboEinar Lenke til kommentar
FuzzFuet Skrevet 4. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2013 Ingen som har vert borti dette før? Bare jeg surfer på nett begynner viften å gå for fullt og macen blir så varm at jeg nesten ikke kan ha den i fanget.. Lenke til kommentar
Speider-gutten Skrevet 4. desember 2013 Del Skrevet 4. desember 2013 Kan prøve en støv fjerner, kjøp en boks med komprimert luft på jernia/biltema eller lignende og sprut inn i maskinen. Under sjermen, når maskinen er åpen. Der er luftekanalen til maskinen. Sprut litt luft inn der (pass på å ikke holde beholderen med luft opp ned) og kjør den noen ganger fra side til side. Trenger ikke å gjør det med full styrke, men nok til at du ser at det komme støv ut. Kan noen ganger gjør underverker for maskinen. Utenom så kan det vel være smart å sjekke aktivitetsmonitor for å se om det er noen programmer som bruker veldig mye CPU. Lenke til kommentar
FuzzFuet Skrevet 5. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2013 Kan prøve en støv fjerner, kjøp en boks med komprimert luft på jernia/biltema eller lignende og sprut inn i maskinen. Under sjermen, når maskinen er åpen. Der er luftekanalen til maskinen. Sprut litt luft inn der (pass på å ikke holde beholderen med luft opp ned) og kjør den noen ganger fra side til side. Trenger ikke å gjør det med full styrke, men nok til at du ser at det komme støv ut. Kan noen ganger gjør underverker for maskinen. Utenom så kan det vel være smart å sjekke aktivitetsmonitor for å se om det er noen programmer som bruker veldig mye CPU. Det er ikke støv som er problemet, jeg har vert ganske nøye og rensket ca 1-2 ganger i året siden jeg kjøpte den. Det virker som at den jobber tungt selv om jeg bare gjør lette ting som nettsurfing, spiller musikk osv. Jeg lurer på om problemet oppsto etter jeg innstalerte Mavericks.. Har du forslag til et program som jeg kan prøve? Lenke til kommentar
Speider-gutten Skrevet 6. desember 2013 Del Skrevet 6. desember 2013 Som sagt, sjekk aktivitesmonitor å se om det er en app som bruker for mye CPU. Utenom det så vet jeg ikke. Vist du ikke finner utav noe kan du reinstalere hele OSX. Det skal normalt ikke slette private filer osv, men kan vær smart å ta en backup i tilfelle noe sjer. Lenke til kommentar
FuzzFuet Skrevet 8. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2013 Ikke noe spessielt å finne i aktivitetsmonitor, lukter reinstall av dette. Er det mulighet for å laste ned OSX Maveriks eller må man oppgradere fra en annen versjon? Lenke til kommentar
johanf Skrevet 8. desember 2013 Del Skrevet 8. desember 2013 Ta sikkerhetskopi av alle data, start maskinen på nytt, og under boot holder du inne CMD+R. http://www.apple.com/osx/recovery/ Lenke til kommentar
FuzzFuet Skrevet 8. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2013 Flott, takk skal dere ha! Da forsøker jeg på en reinstall løpet av neste uke Lenke til kommentar
Gjest medlem-320537 Skrevet 19. desember 2013 Del Skrevet 19. desember 2013 Fikk du løst problemet? Jeg sliter med det samme. Lenke til kommentar
oddeh Skrevet 19. desember 2013 Del Skrevet 19. desember 2013 Sjekk hvor mange cycles batteriet har: http://support.apple.com/kb/ht1519 "Batteries have a limited amount of charge cycles before they are considered to be consumed. Once consumed, a replacement battery is recommended. You can use your battery after it reaches its maximum cycle count, but you may notice a reduction in your battery life." Lenke til kommentar
Gjest medlem-320537 Skrevet 19. desember 2013 Del Skrevet 19. desember 2013 834 av 1000 anbefalte cycles igjen. Da er det ikke så rart at det har stått "Batteri til service" en stund. Lenke til kommentar
oddeh Skrevet 19. desember 2013 Del Skrevet 19. desember 2013 834 av 1000 anbefalte cycles igjen. Da er det ikke så rart at det har stått "Batteri til service" en stund. Burde gå fint enda. Min Macbook Pro hadde nærmere 3000 cycles før batteriet ble ubrukelig. Anbefaler ikke å gå i nærheten av det samme antallet. Fare for at batteriet ekspander og ødelgger maskinen. Lenke til kommentar
Gjest medlem-320537 Skrevet 19. desember 2013 Del Skrevet 19. desember 2013 Det er et mektig tall! Hvor lang tid brukte du? Lenke til kommentar
oddeh Skrevet 19. desember 2013 Del Skrevet 19. desember 2013 Det er et mektig tall! Hvor lang tid brukte du? Brukte den veldig aktivt i ca. 3 år. Lenke til kommentar
Gjest medlem-320537 Skrevet 19. desember 2013 Del Skrevet 19. desember 2013 Brukte den veldig aktivt i ca. 3 år. Hatt min i ca. 2 år nå, så da har jeg vel litt tid på meg. Uansett, takk for hjelpen! Lenke til kommentar
FuzzFuet Skrevet 23. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2013 (endret) Tok en kjapp re-install, men ble ikke helt frisk tror jeg.. Er ikke batteriet som er problemet mitt. Når jeg kjenner under på macen er det prossesoren som er varm (og tapper batteriet) kjapt. 1 - 1 1/2time. Batteriet mitt har 425 cycles, er 2.8år og har 82.9% av original kapasitet. Endret 23. desember 2013 av RamboEinar Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå