Zapmi Skrevet 29. november 2013 Del Skrevet 29. november 2013 Hei! Skal dra på ferie i 3 mnd, og jeg skal låne bort bilen når jeg er borte. Har ansvarsforsikring nå, men lurer på om det er mulig å øke til full kasko i bare 3 måneder når jeg er borte. Dette er bare i tilfelle han skader bilen når jeg er borte, så jeg kan ta det på forsikring istedet for at han må betale. Takk for alle svar! Lenke til kommentar
hean Skrevet 29. november 2013 Del Skrevet 29. november 2013 Selvsagt kan du det... men ikke si det er for kun 3 mnd. Du kan forandre forsikringen din og forandre den tilbake når du kommer hjem, ser ingen problem med det. Skjer det noe må du betale i form av egenandel og bonusreduksjon, bare så du er klar over det og kanskje avtaler på forhånd at vedkommede dekker tapet ditt om noe skulle skje. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 29. november 2013 Del Skrevet 29. november 2013 Husk at en kaskoskade typisk koster rundt 80000,- når alle tap medregnes. Lenke til kommentar
hean Skrevet 29. november 2013 Del Skrevet 29. november 2013 Husk at en kaskoskade typisk koster rundt 80000,- når alle tap medregnes. Jepp... og de fleste hus er typisk blå? Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 29. november 2013 Del Skrevet 29. november 2013 Hva mente du med det? Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 30. november 2013 Del Skrevet 30. november 2013 Om du midt i en forsikringsperiode ønsker å oppgradere forsikringen din må du regne med å måtte vise bilen for en representant for selskapet. Jeg har selv opplevd det. Lenke til kommentar
Nikkor Skrevet 30. november 2013 Del Skrevet 30. november 2013 Ikke noe problem, gjort det flere ganger i året med Gjensidige uten noen problemer. Lenke til kommentar
hean Skrevet 30. november 2013 Del Skrevet 30. november 2013 Hva mente du med det? Fordi en kaskoskade koster alt fra ett par tusenlapper til flere millioner.... Det finnes INGEN "typisk" pris på en kaskoskade. Lenke til kommentar
steinrawr Skrevet 30. november 2013 Del Skrevet 30. november 2013 Fordi en kaskoskade koster alt fra ett par tusenlapper til flere millioner.... Det finnes INGEN "typisk" pris på en kaskoskade. Nei, men et typisk utfall, er at prisen alltid er mye høyere enn selve oppgjøret for skaden. Bonustap, egenandel og andre kostnader i forbindelse med forsikringen. I teorien vil du ha dyrere forsikring resten av livet. Jeg tror det var dette Snylter mente. Hadde dette vært meg, hadde jeg avtalt med den som låner bilen at skader erstattes på hans regning, og aller helst uten forsikringsselskapet. Skulle kasko vært brukt ville jeg krevd at sjåføren dekker egenandelen og bonustapet i minst tre år. Høres dritkjipt ut, men det er enda kjipere for deg som eier bilen enn han som låner den. Lenke til kommentar
hean Skrevet 30. november 2013 Del Skrevet 30. november 2013 (endret) Nei, men et typisk utfall, er at prisen alltid er mye høyere enn selve oppgjøret for skaden. Bonustap, egenandel og andre kostnader i forbindelse med forsikringen. I teorien vil du ha dyrere forsikring resten av livet. Jeg tror det var dette Snylter mente. Hadde dette vært meg, hadde jeg avtalt med den som låner bilen at skader erstattes på hans regning, og aller helst uten forsikringsselskapet. Skulle kasko vært brukt ville jeg krevd at sjåføren dekker egenandelen og bonustapet i minst tre år. Høres dritkjipt ut, men det er enda kjipere for deg som eier bilen enn han som låner den. Likevel er det jo helt på jordet å anta en typisk pris for en kaskoskade. Det er så mange variabler at det blir dumt å komme med en slik påstand. Men hadde jo vært fint om Snylter kunne vist hvordan han kom frem til tallet rund 80 000 kr og forklart hvorfor det typisk havner der i ett stort antall av skadene. Endret 30. november 2013 av Nasciboy Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 30. november 2013 Del Skrevet 30. november 2013 Det siste tallet jeg leste var 50.000,-. Dvs. at det stort sett ikke lønner seg å bruke kasko hvis skaden koster mindre enn 50.000,- å reparere. Finner ikke kilde desverre da jeg leste det i papiravis. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 30. november 2013 Del Skrevet 30. november 2013 Fordi en kaskoskade koster alt fra ett par tusenlapper til flere millioner.... Det finnes INGEN "typisk" pris på en kaskoskade. For den sikrede (kunden, bileieren, osv..) er prisen lik uansett omfang av skaden med mindre det utøves regress i den aktuelle saken. Dette antar jeg at du er klar over, men jeg forstår at du ikke helt ser behovet for å forstå.. Likevel er det jo helt på jordet å anta en typisk pris for en kaskoskade. Det er så mange variabler at det blir dumt å komme med en slik påstand. Men hadde jo vært fint om Snylter kunne vist hvordan han kom frem til tallet rund 80 000 kr og forklart hvorfor det typisk havner der i ett stort antall av skadene. Har man en litt fin bil eller er ung, og da har en relativt høy premie er dette en pris man fort kommer opp i. Med en grunnpremie på 15000,- (hvem har vel egentlig såpass lav grunnpremie??) vil prisen for en kaskoskade utgjøre alt fra 17000,- til 74750,- avhengig av bonusen man har. Dette er da med en egenandel på 5000,- For en helt ok bil er gjerne grunnpremien vesentlig høyere enn dette, og jo høyere den er, jo høyere blir kostnaden. Jo mindre bonus man har, jo mer koster det å bruke forsikringen. Har du eksempelvis 30% bonus i dag vil det ta hele 13 år å hente inn bonustapet. Det siste tallet jeg leste var 50.000,-. Dvs. at det stort sett ikke lønner seg å bruke kasko hvis skaden koster mindre enn 50.000,- å reparere. Finner ikke kilde desverre da jeg leste det i papiravis. Dette varierer ut fra grunnpremie og bonusnivå, men det kan lett koste vesentlig mer enn dette og. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå