Momsommer Skrevet 29. november 2013 Del Skrevet 29. november 2013 Ble lagt inn på sykehus i februar etter noe de mener er en legetabbe. Fikk kortisonsprøyter og ble påført infeksjon av flere typer bakterier. En alvorlig blodforgiftning som førte til bakteriell artritt og osteomyelitt i høyre lår. Ble et langvarig opphold på sykehus med lungesvikt, blodoverføringer og flere operasjoner.Har fått mange plager i ettertid, i tillegg til de åpenbare skavankene. Et bein som ikke fungerer, omfattende nerveskader/smerter, hårtap, gjentatte infeksjoner(ble behandlet med penicillin og antibiotika i 7 mnd), nedsatt hørsel, problemer med hukommelse, utmattelsessyndrom, tannproblemer, ukontrollert epilepsi+++ Hadde ikke tenkt å søke noen erstatning men prøver å få stoppet legen så sendte en klage til fylkesmannen ganske fort. MEN fastlege, sykehuset og Nav har sagt at jeg må søke erstatning, så nå 9 mnd etter så har jeg altså gjort det. Tenker på at barna mine var i ferd med å miste mammaen sin, jeg har 5 barn! Alt de har lidd i denne tiden så kan erstatning i allefall være et plaster på såret selv om det ikke får det ugjort og jeg blir aldri bra. Jeg blir 100% ufør! jeg som hadde bøkene liggende klare og skulle begynne på skole:( , må ha hjelp med barna, de har sagt at de vil søke hjemmehjelp til å hjelpe meg i huset...livet blir liksom aldri det samme igjen:S Så tenker jeg, var det noen vits å søke erstatning? har en bror som gjorde det etter at han måtte amputere beinet men han fikk avslag for han ble smittet av sykehusbakterie og i følge NPE så var det "sånn som kunne skje" Nå er ikke det her sykehusbakterier, det er bla. 2 ganske sjeldne bakterier som de ikke hadde særlig kjennskap til men hva er sjansen for å få noe erstatning? og hva slags beløp snakker vi om? Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 29. november 2013 Del Skrevet 29. november 2013 (endret) Om du får erstatning kommer an på om det er gjort en feil, eller om det var et hendelig uhell. Da må man ta i betraktning mange ting: 1) Hvor kom disse bakteriene fra? De var neppe inni kortisonsprøyten. 2) Var det en god grunn til at du fikk kortisonsprøyten. 3) Hvis ja, fikk du riktig dosering. 3) Ble infeksjonen oppdaget innen rimelig tid 4) Ble infeksjonen behandlet riktig Husk at sikkert 100000 nordmenn bruker kortison i løpet av et år. Så dette er ikke en spesielt farlig medisin. (Så lenge det koster deg lite å søke erstatning er det jo bare å prøve uansett.) Endret 29. november 2013 av Tåkelur Lenke til kommentar
vidor Skrevet 29. november 2013 Del Skrevet 29. november 2013 (endret) http://www.npe.no/no/Pasient/Kreve-erstatning/Hva-skal-til-for-a-fa-pasientskadeerstatning/ Det er vel neppe noe tvil om at det er kortisonen som har utløst dette. Det er godt dokumentert at kortison er immunosuppressivt, så det er ikke noe problem å koble legemiddel og reaksjon. Man vet aldri 100% hvordan legemiddel vil virke på en pasient. En ting her er jo legen vs deg og en annen ting er deg vs NPE. Legen vil sannsynligvis bruke argumentet mot at vedkommende ikke kunne forutse en slik reaksjon basert på foreliggende informasjon og vurderinger. Der er umulig å 100% forutsi hvordan legemiddel vil virke på en pasient. Her det snakk om yrkesetikk og rutinesvikt. I forhold til NPE så vil de nok forsøke å bruke allmenntilstanden din for å forsvare bruk av kortison og bortforklare det på den måte, og å bruke argumentet at legen neppe kunne forutsi dette. Vil nok anbeafale deg å ta advokat i dette tilfellet, og gjerne en som enten har spesialisert seg på medisinske saker mot NPE eller som har erfaring fra slike saker før. Det foreligger et lovverk som skal drive dette, og du kommer definitivt lengst om du har noen som støtter deg og vet om dette for å legge fram en best mulig sak fra din side. Endret 9. desember 2013 av vidor 2 Lenke til kommentar
Momsommer Skrevet 29. november 2013 Forfatter Del Skrevet 29. november 2013 (endret) I papirene fr sykehuset så har de konstatert at bakteriene kom fra injeksjonene for man kan ikke få 5-6 forskjellige bakterier KUN i området rundt stikkstedet. Jeg var hos fastlegen noen dager tidligere og da var crp under 7 mens den noen dager etter infeksjonene var på 450! Hadde smerter i hofta og denne idrettslegen satte injeksjoner etter UL men det viser seg at det fantes ingen betennelsetilstand der...Han har blitt bedt om å forklare seg for hvilke rutiner han har ved injeksjoner for å ikke smitte pasienter så vi får se hva han har svart. Det blir mest sannsynlig sendt til helsetilsynet nå da...Men han brukte samme sprøyte begge steder han satte, dette er jeg ganske sikker på og de mener at det nok er tilfelle. MEN disse bakteriene i beinet hadde jeg ingen andre steder i kroppen så det er rart om det skulle komme fra at han brukte samme sprøyte på meg 2 ganger...tenker selvsagt mitt Endret 29. november 2013 av Momsommer Lenke til kommentar
Momsommer Skrevet 29. november 2013 Forfatter Del Skrevet 29. november 2013 Har advokat forresten, en som er så fantastisk og gjør det her gratis:) Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 29. november 2013 Del Skrevet 29. november 2013 Hadde smerter i hofta og denne idrettslegen satte injeksjoner etter UL men det viser seg at det fantes ingen betennelsetilstand derDet kan jo godt ha vært en betennelsestilstand der på det tidspunktet, som behandlingen (eller tiden) har kurert. Det er mulig hygienen har vært for dårlig hos legen. En ting som irriterer meg er at fastlegen ikke desinfiserer området før de setter sprøyter/blodprøver. Det liker jeg dårlig. Lenke til kommentar
Momsommer Skrevet 29. november 2013 Forfatter Del Skrevet 29. november 2013 (endret) Han som satte injeksjonene tok UL og sendte svaret til fastlegen og der sto det at det ikke var noen aktiv, synlig betennelse men han satte allikevel 2 kortisonsprøyter:S Og de skal jo bruke nye sprøyter for hvert stikk men det gjorde han ikke. Tenkte ikke på det jeg for det gikk så fort:S Endret 29. november 2013 av Momsommer Lenke til kommentar
Kjeven Skrevet 30. november 2013 Del Skrevet 30. november 2013 Hvis du har lyst, så kan du gå til media med dette. Saker om sykehus som feilbehandler såpass grovt som de har gjort i ditt tilfelle er garantert førstesideoppslag. Det er jo ikke akkurat første gang norske sykehus driter seg ut heller... Lenke til kommentar
Momsommer Skrevet 30. november 2013 Forfatter Del Skrevet 30. november 2013 Er ikke så veldig glad i å stikke meg ut å klage egentlig men prøver i allefall å informere alle jeg kan i byen jeg bor i. Liten by og denne legen er idrettslege med egen praksis men jobber visstnok også på Kysthospitalet i Stavern.. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 30. november 2013 Del Skrevet 30. november 2013 Vet ikke hvor riktig det er å bedrive heksejakt og uthenging av legen. Det er mange som ikke ikke rengjør stikksted før injeksjon da risiko er svært liten. Tenk bare på hvor mange sår en normal person får i løpet av livet uten at dette får negative konsekvenser. Det kan rett og slett være en rekke omstendigheter som medfører at akkurat du fikk problemer etter dette, og det å komme til bunns i det i ettertid uten bevis er alt annet enn enkelt. Det du derimot bør tas alvorlig på av NPE er hvilke konsekvenser dette har hatt for deg. Tenk også på at legen har en lang utdannelse bak seg og en ganske tøff jobb, og det å kaste vedkommende til ulvene over noe som er normal praksis også er noe man bør tenke seg om før man gjør. Sier ikke at det som ble gjort nødvendigvis var riktig, men at man ikke bedriver en blind heksejakt på bakgrunn av hevntanker. Lenke til kommentar
Momsommer Skrevet 30. november 2013 Forfatter Del Skrevet 30. november 2013 Nå forholder jeg meg til det de kom fram til på sykehuset og som står i journalen så får vi se hva som blir endelig svar fra helsetilsynet. Det vi vet er at jeg hadde flere typer bakterier der hvor jeg ble stukket og de fantes i begynnelsen ingen andre steder i kroppen min og CRP var lav noen dager før injeksjonene mot 450 noen dager etter. Etterhvert så spredde det seg jo og jegfikk bla lungesvikt osv. Hevntanker har jeg vel ikke og har ikke akkurat tenkt så mye på erstatning men bare få stoppet han om jeg kunne. Jeg er bare glad jeg lever og jeg fikk beholde beinet:) Det som derimot er jævlig er å tenke på tiden vekke fra ungene. Jeg har som sagt 5 barn, deriblant en autist, en med alvorlig hjertefeil og en annen liten som har refluks/bronchomalasi og er mye syk. Jeg leverte de i bhg og sendte de på skolen og når de kom hjem så var jeg borte og forble det i 2 mnd...de 3 forsto jo ingenting og seperasjonsangst i ettertid er noe vi sliter med. De mistet en bror tidligere, tvillingbror til han med hjertefeil så de har på et vis opplevd nok. Lenke til kommentar
tvv Skrevet 2. desember 2013 Del Skrevet 2. desember 2013 (endret) Utrolig vanskelig når man bare får saken fra en side........ Endret 2. desember 2013 av tvv Lenke til kommentar
Momsommer Skrevet 2. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2013 Det skjønner jeg men nå spør jeg utfra det jeg sier. Tror neppe jeg får aktuelle lege inn hit for å si at det jeg sier stemmer. Ber heller ikke overlege på sykehuset komme inn hit for å bekrefte det. Men OM dere går utfra det jeg sier... Fikk forresten vedtak på varig ung ufør i dag, de brukte kun 6 dager, helt utrolig!! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå