Gå til innhold

Digitalkamera for undervanns foto?

Anbefalte innlegg

Hei,

Må ha meg et digitalkamera, men siden jeg driver med fridykking må jeg ha et kamera som egner seg for foto under vann. Altså må det kunne skaffes et undervannshus til kameraet. Den bør kunne være vanntett ned til minst 30m, og helst flyte(noe de fleste kameraene gjør med et UV hus). En annen stor fordel ville ha vært hvis kameraet har en god vidvinkel.

Noen som ser for seg "det perfekte" kamereaet for noe sånt?

Har selv sett litt på Fuji sin F700. Er det et godt kamera?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En meddykker av meg har Nikon 5000, dette har veldig god vidvinkel og egner seg derfor godt under vann da du her har absolutt mest behov for god vidvinkel. Dette har nå gått ut av produksjon, men 5400 har tatt over... litt dyrt kanskje for kamera og u/v-hus (ca 21.000,-) men tror ikke du finner noe bedre i dette prisnivået.

Går du for Olympus c5050 får du bare litt dårligere vidvinkel, men betaler betydelig mindre for u/v hus og kamera (ca. 11.000,- med ikelite hus, og 9.500,- for orginal Olympus hus) I tillegg har dette kameraet generelt litt bedre egenskaper "all-over"

Canon leverer forholdsvis rimelige hus til Ixus400, og dette kameraet er enklere i bruk og betydelig mindre fysisk og har ikke alle manuelle instillinger og egenskaper som de over, allikevel vil du nok også her havne på ca. 6.500,- for u/v hus og kamera! Tror nok du her vil få mest for pengene med tanke på fridykking.

En annen ting du skal tenke på at under vann er det begrenset med lys, du vil da trenge et lyssterkt kamera, så her kommerOlympus c5050 inn med veldig gode egenskaper.

Skulle du nå avansere, og starte med ordinær scuba-dykking, vil du nok se behovet for bedre kameraegenskaper, og da ville jeg nok velge c5050.

Men generelt... du trenger god vidvinkel, masse lys/blitz... alt. lyssterkt kamera, muligheter for å stille inn kamera manuelt under vann. (Her er de orginale husene ofte litt dårligere)

Skal du ha et mer solid u/v hus så gå for ikelite, det tåler større dyp, altså større påkjenninger!

Hans Arne

Lenke til kommentar

Men generelt... du trenger god vidvinkel, masse lys/blitz... alt. lyssterkt kamera, muligheter for å stille inn kamera manuelt under vann. (Her er de orginale husene ofte litt dårligere)

Skal du ha et mer solid u/v hus så gå for ikelite, det tåler større dyp, altså større påkjenninger!  

Hans Arne

Okay, takk for et fyldig svar!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...