Sjarlottlauk Skrevet 29. november 2013 Del Skrevet 29. november 2013 (endret) Hei, Har ein eks som tar kontakt innimellom, sender mail, sms eller ringar. Det er ikkje ofte, kanskje eit par gonger i månaden, men innhaldet er alltid forstyrrande. Han klandrar meg for å ha slått opp med han, skriv om kor deprimert han er og at det er litan vits for han å leve, og sist han ringte var det “for å høyre stemmen min”. Eg har kontakta familien hans for at han skal få den hjelpa han treng, for eg skjønar jo at han er sjuk (noko som resulterte i ein mail frå han om at eg kunne dra meg til helvete og så vidare). Eg vil at han sluttar å kontakte meg, og dette har eg gitt beskjed om til han. Kva kan eg gjere om han ikkje sluttar? Eg har kalla innlegget “Trakassert av eks”, men veit ikkje kor alvorleg det må vere før det er trakassering? Takkar på førehand for gode råd! Endret 29. november 2013 av Sjarlottlauk Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 29. november 2013 Del Skrevet 29. november 2013 Om det er for mye bryderi for deg at han tar kontakt, så er politiet behjelpelige med å nekte ham å ta kontakt med deg. Lenke til kommentar
Juggel Skrevet 29. november 2013 Del Skrevet 29. november 2013 Dette er trakassering. Ring politiet så får han beskjed om å slutte. Si også ifra til din eks at du kommer til å kontakte politiet om kontakten ikke opphører. Hvis han svarer at politiet ikke har noe med saken å gjøre kan du be han ta en titt på straffeloven §390a. Her er det jo "plagsom og hensynløs atferd som krenker en annens fred" som gjelder. Dette forholdet kan han blir straffet for, gjør det klart for han. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 29. november 2013 Del Skrevet 29. november 2013 Du kan igangsette "teknisk" ignorering (men det vil ikke hjelpe om personen dukker opp personlig). Jeg har gjort det med enkelte i perioder. Mail og sms auto slettes, telefonen ignorerer angitt innringer, osv. De fleste personer vil gi seg etter ei stund siden de ikke får respons. Lenke til kommentar
rockPaperScissors() Skrevet 29. november 2013 Del Skrevet 29. november 2013 Ignorering pleier å nytte, og det er sannsynligvis det første rådet du får dersom du kontakter politi eller advokat. Men det kan ta lang tid før han gir seg, så du må være konsekvent selv om han trygler eller truer om det ene eller andre.. Lenke til kommentar
Tvillingsjel Skrevet 30. november 2013 Del Skrevet 30. november 2013 Jeg ble trakassert av en eks i nesten ett år etter at det ble slutt. Det eneste som funket var ignorering. Og ja, du blir trakassert. Ingen tvil om det altså. 1 Lenke til kommentar
Gjakmarrja Skrevet 30. november 2013 Del Skrevet 30. november 2013 Spørs helt på omstendighetene rundt bruddet om du fortjener å bli plaget litt i ettertid. Lenke til kommentar
Tvillingsjel Skrevet 30. november 2013 Del Skrevet 30. november 2013 Spørs helt på omstendighetene rundt bruddet om du fortjener å bli plaget litt i ettertid. Er vel ingen som fortjener å bli plaget/trakassert i ettertid. Jeg sliter selv med litt mobilangst den dag i dag og nå er det lenge siden trakasseringen av meg pågikk... Det hjelper ikke å veksle mellom å smiske og å true for å få noen tilbake. 1 Lenke til kommentar
Juggel Skrevet 30. november 2013 Del Skrevet 30. november 2013 Spørs helt på omstendighetene rundt bruddet om du fortjener å bli plaget litt i ettertid. Antar at det der er en spøk? Svært skjeldent, om ikke aldri, at noen fortjener å bli plaga. Om en part velger å slå opp er det kun en jævla ting å gjøre, og det er å respektere det uansett hvor vondt det er. Lenke til kommentar
Tvillingsjel Skrevet 30. november 2013 Del Skrevet 30. november 2013 Ingen fortjener å bli trakassert. Brudd er sjelden lett og det er mange omstendigheter som kan føre til et og mange følelser man sitter igjen med, men ingenting rettferdiggjør trakassering - samme hvor bitter eller deppa man eventuelt måtte være. Lenke til kommentar
rockPaperScissors() Skrevet 30. november 2013 Del Skrevet 30. november 2013 Spørs helt på omstendighetene rundt bruddet om du fortjener å bli plaget litt i ettertid.Spørs hva du legger i "plaget litt", og hvor lenge man skal godta å bli kontaktet av ekser. For noen personer så er verden ganske så sort-hvitt, og at de har rett til å gjøre som de føler for etter ett brudd. Jeg har også vært den som har fått trusler mot meg, og jeg kan med hånden på hjerte si at enkelte rett og slett ikke respekterer andres grenser og følelser. Lenke til kommentar
Sjarlottlauk Skrevet 1. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2013 (endret) Takk for mange gode svar! Eg har ikkje svart på mail osb på ein stund no, så eg håpar på at det gir seg. Viss ikkje får eg ta kontakt med politiet og høyre kva dei kan gjere. Heldigvis bur eg førebels i utlandet, så sjansen for at han kjem på døra er liten. Endret 1. desember 2013 av Sjarlottlauk Lenke til kommentar
Tvillingsjel Skrevet 1. desember 2013 Del Skrevet 1. desember 2013 Jeg måtte bare ignorere lenge. Håper det hjelper for deg også. Godt at du i det minste bor langt unna da Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 1. desember 2013 Del Skrevet 1. desember 2013 Eg leste trakkasert av øks ... tydlig at eg trenger ein kopp til med kaffi. Det beste du kan gjøre er å slutte å svare, då vil lufta gå litt utav balongen og han vil finne nye interesser. 1 Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 1. desember 2013 Del Skrevet 1. desember 2013 Mail blacklist e-posten hans, telefon antar du har en smarttelefon, blacklist nummeret hans. Problem solved? ja. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå