Gå til innhold

Brev fra Onkel blå..

Espen_Fr

Anbefalte innlegg

Hallo!

Jeg fikk et brev fra politiet i dag som angår en trafikkulykke..

Det som står i brevet er følgende: ''De underrettes om at for deres vedkommende er forholdet henlagt etter bevisets stilling.''

Mitt spørsmål er da, er jeg frikjent? Er den andre sjåføren dømt? Er skylden bestemt? Kan vi få delt skyld?

Hvis det er flere opplysninger dere lurer på er det bare å spørre så skal jeg svare så godt jeg kan. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Politiets (det vil si, egentlig påtalemyndighetens) avgjørelse innebærer en henleggelse av straffesaken. Det vil si at de vurderer at det ikke er tilstrekkelige bevis i saken til at de vil ta saken for retten med sikte på å få deg dømt. Det betyr ikke at de betrakter deg som uskyldig (da brukes gjerne begrunnelsen "intet straffbart forhold anses bevist" eller "ingen rimelig grunn til å iverksette etterforskning"). Hvordan politiet stiller seg til den andre sjåføren sier ikke et slikt henleggelsesbrev noe om.

Avgjørelsen får ingenting å si for skyldspørsmålet i den sivilrettslige vurderingen som skal gjøres etter bilansvarslova. Denne vurderingen foretas av de involverte forsikringsselskapene.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ja får man et brev til da som står hvem skylden blir lagt på?

NiklolaiH: Enklere?

BaronSlask: Onkel blå blir automatisk innbblandet i en trafikkulykke.. Det var ikke bare en dult... Kanskje dårlig forklart lenger opp, men jeg ble sendt rett til sykehus med luftambulanse..

Tror det står bedre forklart i den andre diskusjonen min: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1539876 Håper dette hjelper dere litt?

Lenke til kommentar

Ah, det er deg ja. Har faktisk svart i den tråden også. Her syns jeg i utgangspunktet du skulle fått "intet straffbart forhold ansett bevist". Selv om disse høres like ut, er de ikke det. Hva slags konsekvenser dette får for deg seinere, er jeg ikke sikker på. Krikkert kan kanskje si noe om det vil ha noe å si mtp seinere sikkerhetsklareringer, og evt. jobbmuligheter?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Man har rett til å klage over henleggelsesgrunnlaget, slik at hvis du mener saken skulle blitt henlagt på et annet henleggelsesgrunnlag. Du har imidlertid ikke krav på at politiet iverksetter etterforskningsskritt for å underbygge et annet henleggelsesgrunnlag.

Generelt sett er det ikke den enkelte straffesak (og hva slags henleggelsesgrunnlag saken blir henlagt på) som får utslag i en sikkerhets- eller skikkethetsvurdering. Det er mengden og hyppigheten. Hvis du til stadighet kommer i kontakt med politiet (har mange henlagte saker) så sier det noe om hva slags situasjoner du kommer opp i og setter deg selv i. I en sammenheng der man skal vurdere om du er skikket til å f.eks. håndtere gradert militær informasjon er det åpenbart at en person med ti henlagte saker i året stiller dårligere enn en person som aldri har vært i kontakt med politiet. Husk at en henleggelse bare innebærer at man ikke blir straffeforfulgt - den innebærer ikke at det anmeldte forholdet ikke har skjedd.

Alle instanser som har tilgang til henlagte saker vil også gi deg muligheten til å forklare deg om dem.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...