Aiven Skrevet 29. november 2013 Del Skrevet 29. november 2013 Dersom jeg sender ut en faktura for utførte tjenester eksempelvis 31. desember i år og pengene kommer inn 12. januar neste år, regnes de da som tjent i 2013 eller i 2014 i forhold til skattereglene? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 29. november 2013 Del Skrevet 29. november 2013 En inntekt skal regnskapsføres og skattes av når den opptjenes. Når du fakturerer og når du får betalt er strengt tatt irrelevant, for du har opptjent inntekten når du har utført arbeidet/solgt varen. 2 Lenke til kommentar
Ståle Nordlie Skrevet 29. november 2013 Del Skrevet 29. november 2013 ^ Gjelder ikke arbeidsinntekter. Dersom jeg sender ut en faktura for utførte tjenester eksempelvis 31. desember i år og pengene kommer inn 12. januar neste år, regnes de da som tjent i 2013 eller i 2014 i forhold til skattereglene? Er det snakk om arbeidsinntekt eller virksomhetsinntekt? Når kunne du tidligst krevd betaling? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 29. november 2013 Del Skrevet 29. november 2013 I og med at det skal sendes faktura regnet jeg med at det ikke var snakk om arbeidsinntekt, men ja. 1 Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 29. november 2013 Forfatter Del Skrevet 29. november 2013 (endret) ^ Gjelder ikke arbeidsinntekter. Er det snakk om arbeidsinntekt eller virksomhetsinntekt? Når kunne du tidligst krevd betaling? Nå vet jeg ikke forskjellen på dette, men det handler, rent konkret, om at jeg har jobbet frilans for dem med kundeservice gjennom mitt eget firma (i desember), samt skrevet noen artikler (i desember). Endret 29. november 2013 av Aiven Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 29. november 2013 Del Skrevet 29. november 2013 Hovedregelen er at en inntekt skal skattlegges i det året skattyter har fått en ubetinget rett til ytelsen. Det innebærer at når arbeidet er utført har skatteplikten inntruffet. Man kan ikke forskyve skattemessig tidfesting ved å avtale eller kreve at betalingen skal skje i et tidligere år (forskuddsbetaling) eller et senere år (kreditt), jfr. skatteloven § 14-2 første ledd annet punktum. For arbeidsinntekt (lønnsinntekt som er opptjent utenfor virksomhet som selvstendig næringsdrivende, pensjoner, underholdsbidrag, mv) gjelder prinsippet om at skattlegging skal skje i det året man faktisk mottar utbetalingen, jfr. skatteloven § 14-3. Spørsmålet er derfor om det du har mottatt er å regne som lønn eller ei. Er det lønn - enten frilanserlønn eller arbeidstakerlønn - skal det skattlegges i 2014 (utbetalingsåret). Er det ikke lønn skal det skattlegges i 2013 (innvinningsåret). Slik du beskriver situasjonen fremstår det ikke som lønn. Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 29. november 2013 Forfatter Del Skrevet 29. november 2013 (endret) Oi, dette var vrient. Det er jo i og for seg en lønn, men den går fra deres firma til mitt enkeltmannsforetak. Jeg får vel satse på at det ikke regnes som lønn da. Endret 29. november 2013 av Aiven Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 29. november 2013 Del Skrevet 29. november 2013 Det er lett å bli forvirret - lønn er vederlag for arbeid utført enten i et tjenesteforhold, som arbeidstaker, eller utenfor et tjenesteforhold, som frilanser. Men inntekt man får fordi man har utført en tjeneste for noen trenger ikke være lønn hvis man utfører den tjenesten som ledd i egen selvstendig næringsvirksomhet. Det kan være vanskelig å skille mellom frilanserarbeid (arbeid utført utenfor fast tjenesteforhold) og det å yte tjenester for andre, for disse forholdene ligner på hverandre. Generelt sett kan man si at det å yte en tjeneste involverer at man selv tar risikoen for resultatet av tjenesten, mens arbeid utført ikke har noen slikt resultatansvar - man er ansvarlig for å gjøre en god innsats, så godt man kan, men resultatet er det arbeidsgiver/oppdragsgiver som er ansvarlig for. Dette blir selvsagt veldig enkelt. For min del har jeg inntrykk av at Skatteetaten ikke legger seg så veldig opp i hvordan man organiserer seg så lenge det ikke begynner å lukte skatteunndragelse. 1 Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 30. november 2013 Forfatter Del Skrevet 30. november 2013 (endret) Ok, jeg tror jeg forstår. Tusen takk for hjelpen alle sammen. Endret 30. november 2013 av Aiven Lenke til kommentar
BIGG Skrevet 30. november 2013 Del Skrevet 30. november 2013 Spørsmålet er derfor om det du har mottatt er å regne som lønn eller ei. Er det lønn - enten frilanserlønn eller arbeidstakerlønn - skal det skattlegges i 2014 (utbetalingsåret). Vil det si at det jeg har tjent i desember 2013, og som blir utbetalt i januar 2014 egentlig skal inntektsføres og skattlegges i 2014? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 30. november 2013 Del Skrevet 30. november 2013 Det du tjener av lønn som arbeidstaker i 2013 men som utbetales i 2014 vil bli beskattet som inntekt i 2014. 1 Lenke til kommentar
BIGG Skrevet 30. november 2013 Del Skrevet 30. november 2013 Det du tjener av lønn som arbeidstaker i 2013 men som utbetales i 2014 vil bli beskattet som inntekt i 2014. Hos oss ble desemberlønna for -12 utbetalt 10. januar -13, men blir inntektsført i -12. Hvordan de fikk det til aner jeg ikke... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå