Gå til innhold

[Løst] Hvordan splitte en nettverkskabel

Gunn@r

Anbefalte innlegg

I en nettverkskabel så blir "spor" 1, 2, 3 og 6 i pluggen brukt til å sende/motta data, der spor 1 og 2 går til ett par (typisk hvit/oransje og oransje) og 3 og 6 går til et annet par (typisk hvit/grønn og grønn), som da vil si at man kun trenger 2 par av de 4 parene i en nettverksledning for å få signal (10/100mbit, alle 4 parene må være i bruk for å kjøre gigabit).

Da vil jeg anta det er en smal sak å bruke de resterende 2 parene til å sende enda et signal (sende/motta) gjennom kabelen, for da å kunne feste en RJ-45-plugg i den ene enden av kabelen, og 2 plugger i den andre enden?!

Men dette får jeg ikke til. Er det noen her som har greie på dette, eller som kan gi meg tips til hvordan jeg skal koble de forskjellige ledningene i de to endene?

Her er et eksempel på en adapter som jeg antar har en slik løsning:

https://www.datarekvisita.no/rj-45-utp-cat5-t-ledd-splitter-

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, stemmer. Men dette er prøvd ut, uten å få det resultatet jeg ønsket. Jeg får kontakt på "plugg 1", altså den med oransje/hvit (1), oransje (2), grønn/hvit (3), grønn (6), men ikke på "plugg 2", blå/hvit (1), blå (2), brun/hvit (3), brun (6).

Jeg var egentlig ute etter å få bekreftet at dette var riktig koblet, til tross for at jeg ikke får det til å funke. Har prøvde med forskjellige kabler, og prøvd igjen og igjen. Men resultatet er alltid det samme; jeg får kontakt på "plugg 1", men ikke på "plugg 2". Jeg kobler fra en switch og rett inn i 2 PCer.

Lenke til kommentar

Først må jeg bare spørre hva du skal bruke dette til?

Er det bare for å få en forbindelse så kan du bare ta parene du vil inn i en plugg nummer to....

Det er mest for nysgjerrigheten sin skyld, og ja, jeg vet jeg kan bruke 2 plugger i begge ender for å få kontakt. Men greia med alt var at jeg ville kun bruke én plugg i den ene enden, ellers kunne jeg mest bare ha brukt 2 kabler.

Lenke til kommentar

Du er nødt til å bruke to plugger i begge ender, ikke bare den ene.

I switchen er ikke 4, 5, 7 og 8 koblet opp, og dermed får du ikke kontakt.

Men hvordan er en slik en koblet da? https://www.datarekvisita.no/rj-45-utp-cat5-t-ledd-splitter-

Mmm, 4, 5, 7 og 8 er ikke koblet opp sier du? Hvordan er dette mulig i en gigaswitch der alle 4 parene må være i bruk for å få høyere speed enn 100mbit?!

Lenke til kommentar

Ikke koblet opp til egen port på switchen da, for å være spesifik :)

Når det gjelderproduktet du linket til så fungerer de helt fint de, PARVIS. Dvs at du må ha en i hver ende, og fortsatt bruke to porter i begge ender.

RJ-45 UTP CAT5 T-ledd (splitter) 10/100Mbps halv dupleks (brukes parvis!)
Lenke til kommentar

Ikke koblet opp til egen port på switchen da, for å være spesifik :)

Når det gjelderproduktet du linket til så fungerer de helt fint de, PARVIS. Dvs at du må ha en i hver ende, og fortsatt bruke to porter i begge ender.

Hehe, jeg som ikke skjønte det med en gang :-)

Ja, ser det nå at det står parvis, men mener nå bestemt at jeg har brukt slike splittere før, der jeg kun har brukt én som da er blitt plugget i veggen/switchen, og så videre til 2 PCer. Du sier man må fortsatt bruke 2 porter i begge ender? Kan du prøve å forklare litt mer spesifikk? :-)

Om de må brukes parvis, så ser jeg ikke helt funksjonaliteten med de!?

Lenke til kommentar

Poenget med de er å bruke en nettverkskabel til to separate 10/100 linker. Brukes når man egentlig trenger to kabler, men kun har en tilgjengelig og ikke kan eller vil legge opp en kabel til.

Du har selv forklart hvordan splittingen foregår i endene(1-2, 3-6 for en link, 4-5, 7-8 for link nr 2). Disse sørger da for å føre 4-5 og 7-8 over på 1-2 og 3-6 igjen som må til for at utstyr skal kunne prate sammen.

Endret av nomore
Lenke til kommentar

Jeg kom på at jeg hadde sett noe slikt før og fikk rotet frem noe gammel nettverksutstyr her på jobben.

post-26777-0-07304200-1385987703_thumb.jpg

post-26777-0-63068300-1385987701_thumb.jpg

post-26777-0-90637500-1385987700_thumb.jpg

Her går i alle fall splitten fra en til to. Har ikke testet dette.

Og tro det eller ei, på ELKO fant jeg datablad: 6973292.pdf

PM meg hvis du vil prøve dem, så kan jeg sende dem i posten. Dette er gammelt skrot.

edit: Jeg må forresten lære meg å lese førsteposten skikkelig. Du har jo selv linket til en slik sak. Jeg legger meg flat! ;)

Endret av Svantesvoken
Lenke til kommentar

Poenget med de er å bruke en nettverkskabel til to separate 10/100 linker. Brukes når man egentlig trenger to kabler, men kun har en tilgjengelig og ikke kan eller vil legge opp en kabel til.

Du har selv forklart hvordan splittingen foregår i endene(1-2, 3-6 for en link, 4-5, 7-8 for link nr 2). Disse sørger da for å føre 4-5 og 7-8 over på 1-2 og 3-6 igjen som må til for at utstyr skal kunne prate sammen.

Jeg henger ikke helt med, og sannsynligvis er jeg litt frustrert over at det ikke funker når jeg mener det bør funke.

Kunne du ha gått gjennom det en gang til med meg så jeg kan få fred i sjelen, for dette skjønner jeg ikke helt :-)

La oss kalle pluggen som alle parene er koblet i for plugg 1 og de to andre pluggene i den andre enden for plugg 2 og 3.

Om jeg har en switch som jeg kobler plugg 1 til, for så å ta en kabel fra plugg 2 og videre til en nettverkskontakt der jeg kobler alle parene til kontakten, og så til slutt kobler en ny adapter til dette punktet ved å bruke plugg 1 på den nye adapteren, og kobler til en datamaskin i plugg 2 og enda en i plugg 3. Vil dette funke? Hvorfor ikke i så fall? Hvordan kan man ellers få utnyttet en kabel til å bruke 2 nettverkspunkter som ligger en plass man ikke vil/kan trekke en ny kabel?

Om det mot formodning skulle funke, så vil dette si at man kan ikke bruke plugg 3 på den første adapteren (som er koblet til switchen) til noe fornuftig?

Tror jeg kanskje trenger noe visuelt noe, så om du er god til å tegne, vær så god :-P

Jeg kom på at jeg hadde sett noe slikt før og fikk rotet frem noe gammel nettverksutstyr her på jobben.

attachicon.gifIMGP0794.JPG

attachicon.gifIMGP0793.JPG

attachicon.gifIMGP0792.JPG

Her går i alle fall splitten fra en til to. Har ikke testet dette.

Og tro det eller ei, på ELKO fant jeg datablad: attachicon.gif6973292.pdf

PM meg hvis du vil prøve dem, så kan jeg sende dem i posten. Dette er gammelt skrot.

edit: Jeg må forresten lære meg å lese førsteposten skikkelig. Du har jo selv linket til en slik sak. Jeg legger meg flat! ;)

Takk for innsatsen uansett :-)

Lenke til kommentar

La oss kalle pluggen som alle parene er koblet i for plugg 1 og de to andre pluggene i den andre enden for plugg 2 og 3.

Om jeg har en switch som jeg kobler plugg 1 til, for så å ta en kabel fra plugg 2 og videre til en nettverkskontakt der jeg kobler alle parene til kontakten, og så til slutt kobler en ny adapter til dette punktet ved å bruke plugg 1 på den nye adapteren, og kobler til en datamaskin i plugg 2 og enda en i plugg 3. Vil dette funke? Hvorfor ikke i så fall? Hvordan kan man ellers få utnyttet en kabel til å bruke 2 nettverkspunkter som ligger en plass man ikke vil/kan trekke en ny kabel?

Om det mot formodning skulle funke, så vil dette si at man kan ikke bruke plugg 3 på den første adapteren (som er koblet til switchen) til noe fornuftig?

Tenk deg at kabelen du skal "splitte" er koblet opp med et fastmontert vegguttak i hver ende. Da plugger du en adapter i hvert vegguttak, to patchekabler fra adapter A til switchen (både "plugg 2" og "plugg 3" må inn i hver sin port på switchen!) og to patchekabler fra adapter B til de to pc'ene.

Lenke til kommentar

Tenk deg at kabelen du skal "splitte" er koblet opp med et fastmontert vegguttak i hver ende. Da plugger du en adapter i hvert vegguttak, to patchekabler fra adapter A til switchen (både "plugg 2" og "plugg 3" må inn i hver sin port på switchen!) og to patchekabler fra adapter B til de to pc'ene.

takk, nå skjønte jeg det endelig :-) fikk testet også, og teorien stemte med virkeligheten :ohmy:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...