Gå til innhold

Anbefalinger til et kamera verdig å dokumentere pjokkens oppvekst

Anbefalte innlegg

Unødvendig spesifikk tittel kanskje, men det får da være

Innså at uansett hvor bra mobkamera jeg har, er det dumt å bruke det til å ta bilder av min sønn. Trist å si at iløpet av hans (snart) 4 år, er det mobilkamera som har stått for kanskje 90% av bildene jeg har tatt av ham.

Det viktigste for meg er at det har en veldig god bildekvalitet (god nok til print osv), og at det er brukervennlig, ønsker primært å bruke auto mest mulig.

Jeg har veldig liten peil på foto, og ikke noe særlig interesse av det, til og med de basice instillingene på et digitalkamera kan gi meg en liten hodepine.

Det må ikke nødvendigvis være et digitalkamera, men jo enklere i bruk og jo bedre bilder det gir på auto, uten behov for en masse knoting og kunnskap, jo bedre. Men litt kunnskaper skal jeg være villig til å jobbe for

Hva angår prisklasse tenker jeg mellom 3-6000

Takker samtlige for svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville nok vurdert Canon S110/S120 og Panasonic LX7 siden de har mulighet til ekstern blits, det vil jeg si er veldig viktig innendørs når lyset ikke er helt på topp og guttevalpen raser rundt omkring.

Foreksempel Canon S100 med Canon speedlight 270 EX II, da har du en kombinasjon som fungerer meget godt i auto og gir topp bildekvalitet uten og tømme pengeboken sånn rett før jul.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Takker dere begge for svar.

Nettopp lest tråden på førstesiden her om RX100, hvorpå RX100 2 blir nevnt på de siste sidene. Sjelden jeg har lest så mye begeistring og skryt om et produkt, så holder en liten knapp på RX100 2.

Nautica, skal lese litt om Canon og Panasonicen, så får man se hvilken vei lommeboka peker

Burde jo forsåvidt slå meg til ro med disse alternativene, men når jeg satt taket på (omtrentlig) 6, er det ingen kameraer der som gir meg sykt mer knall for pengene? Eller er det kanskje mer fancy tilleggsfunksjoner som jeg aldri kommer til å bruke jeg betaler for?

Endret av Dinger
Lenke til kommentar

Burde jo forsåvidt slå meg til ro med disse alternativene, men når jeg satt taket på (omtrentlig) 6, er det ingen kameraer der som gir meg sykt mer knall for pengene? Eller er det kanskje mer fancy tilleggsfunksjoner som jeg aldri kommer til å bruke jeg betaler for?

Det er ikke kjempeforskjeller på bildekvaliteten i dette segmentet av entusiastkompaktkameraer, den har vært relativ uforandret de siste par årene, holder til vanlig bruk og fremkalling opp til A3.

Den største forskjellen er på prosesseringshastighet, hurtighet på fokusering, skuddtakt, videofunksjoner, brennvidder og lysstyrke samt tilleggsfunksjoner så som wifi og GPS.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Elkjøp har fortsatt RX100 på lager til god pris.

For 6000 kr får du den litt bedre RX100 MkII, med vippbar skjerm, litt bedre bilder i mørke omgivelser og WiFi.

Går du opp litt i størrelse får man flere alternativer (Canon G16 og konkurrentene, speilløse systemkamera, speilrefleks).

Alle kamera over kr 4000 gir bra bilder, men noen kan være spesialisert for ulike bruk (styr unna superzoom og vanntette kamera til ditt bruk), for stor størrelse kan begrense at man ikke tar det med seg.

Har du store hender kan små kamera bli for små, prøv å holde i kamera slik at du kjenner om de er et fremmedelement eller en naturlig del av din hånd.

Lenke til kommentar

Så noen nevnte ekstern blits og Canon S110/S120, det går ikke, i hvert fall ikke uten litt mekking. RX100 Mk II og LX7 har imidlertid mulighet for ekstern blits, Canon G16 også. For innebilder vil en ekstern blits gjøre stor forskjell, men med så små kameraer er det begresnet hvor stor blitsen kan være før det hele blir veldig topptungt.

Som mange andre har nevnt virker Sony RX100 og RX100 Mk II som veldig bra kameraer, bra sensor, OK linse og lett å ha med seg.

Litt avhengig av hvor viktig det er å få noe som går i lomma kan du også vurdere tilbud på speilløse systemkameraer. I prisguiden akkurat nå finner du for eksempel:

- Panasonic GF5 med PZ14-42 til 2295, nesten ås jeg vurderer å kjøpe et for å få linsen

- Olympus E-PM1 med Olympus 14-42mm til 1799

- Sony NEX-3N med 16-50mm til 2449

Lenke til kommentar

Det viktigste for meg er at det har en veldig god bildekvalitet (god nok til print osv), og at det er brukervennlig, ønsker primært å bruke auto mest mulig.

Nikon Coolpix P7700 Digitalkamera Med veske og 8GB minnekort - 2990,- her...

http://interfoto.no/nettbutikk/kameraer/nikon/kompaktkamera/Nikon-Coolpix--P7700-Digitalkamera-Med-veske-og-8GB-minnekort-VNA180E1-p0000036901.aspx

WEB_Image%20Nikon%20COOLPIX%20P7700%2012

Endret av flageborg
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...