Gå til innhold

Ødelagt høyttaler?

h2233

Anbefalte innlegg

Har en Samsung Galaxy S Advance som jeg kjøpte i sommer.

Det kommer ingen lyd fra høyttaleren, så jeg hører aldri at noen ringer, men med headset funker lyden.

Noen her som har opplevd det samme? Har ikke råd til å sende den på reparasjon.

Har ikke mistet mobilen i bakken eller fått noe vann på den heller...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-182691

Jepp :-) Tror du kan levere den på support kostnadsfritt, låne en gratis billigtelefon og få ny/reparert S etter 1-2 uker :D

Endret av Bruker-182691
Lenke til kommentar

Noe det er :)

Noe verken du eller meg kan vite noe om.

Det kommer ikke fram i posten til TS om det er et forbrukerkjøp eller et næringskjøp. Om et er et næringskjøp så har ikke TS krav på låneprodukt. Forbrukerkjøpsloven nevner låneprodukt. Men det forutsetter at det er en kjøpsmangel, og at servicetiden er forespeilet å ta mer enn 1 uke.

Om det blir en betalbar service eller ikke vet vi heller ikke. Vi vet ikke om telefonen er utsatt for ytre påvirkninger eller ikke, eller om det rett og slett bare er en brukerfeil. TS sier at telefonen aldri har vært i bakken, og aldri fått vann på den. Ytre påvirkninger kan være mer enn dette. Tru det eller ei, men jeg har fått svært mange telefoner på service der brukeren hevder at høyttaler ikke virker, der "feilen" har vært at telefonen på lydløs modus.

Forhåpentligvis vil dette gå på garanti/reklamasjon og om det er et forbrukerkjøp så vil nok TS få et låneprodukt. Men å bastant si at dette er kostnadsfritt og det blir levert ut et låneprodukt basert på den informasjonen vi har fått, blir helt feil.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691

Noe verken du eller meg kan vite noe om.

Det kommer ikke fram i posten til TS om det er et forbrukerkjøp eller et næringskjøp. Om et er et næringskjøp så har ikke TS krav på låneprodukt. Forbrukerkjøpsloven nevner låneprodukt. Men det forutsetter at det er en kjøpsmangel, og at servicetiden er forespeilet å ta mer enn 1 uke.

Om det blir en betalbar service eller ikke vet vi heller ikke. Vi vet ikke om telefonen er utsatt for ytre påvirkninger eller ikke, eller om det rett og slett bare er en brukerfeil. TS sier at telefonen aldri har vært i bakken, og aldri fått vann på den. Ytre påvirkninger kan være mer enn dette. Tru det eller ei, men jeg har fått svært mange telefoner på service der brukeren hevder at høyttaler ikke virker, der "feilen" har vært at telefonen på lydløs modus.

Forhåpentligvis vil dette gå på garanti/reklamasjon og om det er et forbrukerkjøp så vil nok TS få et låneprodukt. Men å bastant si at dette er kostnadsfritt og det blir levert ut et låneprodukt basert på den informasjonen vi har fått, blir helt feil.

Får ikke salg på næringsskjøp :D

Dersom hun tar den til support og den har en brukerfeil får hun jo uansett hjelp siden det er det support-avdelingen til Elkjøp er til for! :D

http://www.elektronikkbransjen.no/Rammebetingelser/Juridisk/Spoersmaal-og-svar/Naeringskjoep

Dessuten står det her at det er 2-års (kanskje 5) reklamasjonsrett på næringskjøp! Snakk om flaks! :D

Endret av Bruker-182691
Lenke til kommentar

Selvsagt kan de det :)

edit: Jammen jammen. Du kan jo ikke edite posten din slik etter at jeg har postet. Juks og fanteri :)

Ja jeg er fullstendig klar over at det er 2 års reklamasjonsrett ved næringskjøp. Men vi har fortsatt ikke peiling på om det er en kjøpsmangel eller ikke :D

Næringskjøp er det kjøpsloven som tar seg av, og i den loven står ikke ordet låneprodukt nevnt en eneste gang.

Forbrukerkjøp (forbrukerkjøpsloven) derimot......

Endret av Flodec
Lenke til kommentar

Det er vel S4 Active det er snakk om her?

Høyttaler som ikke virker på Galaxy, er som regel forårsaket av at kontakten til høyttalermodulen har dårlig kontakt med hovedkortet. Det kan hjelpe å klemme sammen telefonen. Sett noen fingre foran og bak på telefonen i nærheten av høyttaler og klem sammen. Ikke så hardt at du skader glasset...

Lenke til kommentar

Det er vel S4 Active det er snakk om her?

Høyttaler som ikke virker på Galaxy, er som regel forårsaket av at kontakten til høyttalermodulen har dårlig kontakt med hovedkortet. Det kan hjelpe å klemme sammen telefonen. Sett noen fingre foran og bak på telefonen i nærheten av høyttaler og klem sammen. Ikke så hardt at du skader glasset...

Nei, snakker om advance. (billigmobil til ca 1000 kr.)

Jeg prøvde å klemme et par ganger, og det kom lyd i et halvt sekund, men så ble den helt borte igjen. Det virker egentlig som at jeg klemte litt for hardt, for nå funker det ikke lenger.

Flodec: Jeg har kjøpt mobilen privat. Men denne reklamasjonsretten dere snakker om, er jeg ikke helt sikker på hva er eller betyr.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691

Nei, snakker om advance. (billigmobil til ca 1000 kr.)

Jeg prøvde å klemme et par ganger, og det kom lyd i et halvt sekund, men så ble den helt borte igjen. Det virker egentlig som at jeg klemte litt for hardt, for nå funker det ikke lenger.

Flodec: Jeg har kjøpt mobilen privat. Men denne reklamasjonsretten dere snakker om, er jeg ikke helt sikker på hva er eller betyr.

Norge har forbrukerkjøpslov som sier at det ikke er din skyld at høytaleren er ødelagt, derfor skal selger ordne opp i dine problemer for deres kostnad. I praksis betyr dette at du kan levere mobilen til Elkjøp hvor de enter fikser den eller gir deg en ny mobil, evnt. penger hvis den er utgått.

Lenke til kommentar

Norge har forbrukerkjøpslov som sier at det ikke er din skyld at høytaleren er ødelagt, derfor skal selger ordne opp i dine problemer for deres kostnad. I praksis betyr dette at du kan levere mobilen til Elkjøp hvor de enter fikser den eller gir deg en ny mobil, evnt. penger hvis den er utgått.

Okay, supert!

Tusen takk for svar

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...