Jusstudent Skrevet 29. november 2013 Del Skrevet 29. november 2013 Er de ekstra pengene verdt det? Det er like før jeg klikker hjem en 1.8, men jeg klarer ikke å bestemme meg. Noen som har peiling? Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 29. november 2013 Del Skrevet 29. november 2013 1.8 gir mer for pengene men 1.4 er bedre optisk og når det gjelder byggekvalitet. Hvis du ofte skal bruke store blenderåpninger så er nok 1.4 et bedre valg. Men er du opptatt av at områdene ute av fokus skal se myke og behagelige ut så kan Sigma 50 mm f/1.4 være et bedre valg. Lenke til kommentar
HSP Skrevet 29. november 2013 Del Skrevet 29. november 2013 Jeg har vært veldig fornøyd med 1.8. Lett og billig. Deilig at det er så billig, da er det ikke så farlig om det skulle bli ødelagt eller stjålet. Jeg har hatt mitt i 3-4 år nå, men nå synger den på siste verset (den har blir skikkelig dårlig behandlet). Henning Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 29. november 2013 Del Skrevet 29. november 2013 (endret) Canon 50mm f/1.8 er meget bra optisk, men alt innvendig er av plast, så ved uforsiktig bruk/behandling kan den gå i stykker. Canon 50mm f/1.4 har en tilsvarende bildekvalitet men penere bokhe "ute av fokus" og bedre/mindre dof "dybdeskarphet" noe bedre byggekvalitet men tåler ikke allverden den heller. Sigma 50mm f/1.4 har best bildekvaalitet men har buet fokusplan så det er noe mer tilvenning med den, og den er bygget som en tanks, tåler det meste, den nye Sigma 50mm f/1.4 i art-serien er meget god men endel dyrere. Et annet alternativ er Canon 40mm f/2.8 STM, ikke like lyssterk men bra byggekvalitet og skarphet samt en fin pris. Endret 29. november 2013 av Nautica Lenke til kommentar
Zimon Skrevet 29. november 2013 Del Skrevet 29. november 2013 HAr du råd, gå for 1.4 utgaven, evt Sigma sin versjon. Har du dårlig råd så vil nok 1.8 gjøre jobben, men forvent plastikk følelse, bråkete og tregere fokusmotor (1.4 har USM, det har ikke 1.8) og 1.8 versjonen har fokusring på yttersiden som roterer, ergo kan bli ett herk om du ønsker å bruke polariseringsfilter eller lignende som krever fast front. Fruen har 1.8, jeg selv har canon 1.4, har også Sigma 30mm 1.4. Fornøyd med mine 1.4 objektiver jeg. Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 29. november 2013 Del Skrevet 29. november 2013 Akam har to artikler/tester om akkurat denne problemstillingen med 50mm Canon-objektiver: http://www.akam.no/artikler/test-av-canon-50mm-objektiver/7065 http://www.akam.no/artikler/test_av_canon_50mm_1_8_og_1_4_usm/913 Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 29. november 2013 Del Skrevet 29. november 2013 Det er like før jeg klikker hjem en 1.8, men jeg klarer ikke å bestemme meg. Noen som har peiling? Har du vurdert en 35mm ? Lenke til kommentar
Jusstudent Skrevet 29. november 2013 Forfatter Del Skrevet 29. november 2013 Har du vurdert en 35mm ? Nei, burde jeg det? Lenke til kommentar
Jusstudent Skrevet 29. november 2013 Forfatter Del Skrevet 29. november 2013 Tusen takk for svar til dere andre. Jeg setter stor pris på tilbakemeldinger! Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 30. november 2013 Del Skrevet 30. november 2013 Nei, burde jeg det? Grunnen for at @flageborg spør er at mange føler at 50mm er for trang "for mye zoom" og vil ha et objektiv som gir en videre bildeutsnitt og da er 35mmbedre. Anbefaler at du tar ditt nåværende zoom-objektiv og setter det på henholdsvis 50mm og 35mm så går rundt og tar noen bilder på de brennviddene uten og forandre brennvidden, da ser du fort hva som fungerer best for deg. Lenke til kommentar
Jusstudent Skrevet 30. november 2013 Forfatter Del Skrevet 30. november 2013 Grunnen for at @flageborg spør er at mange føler at 50mm er for trang "for mye zoom" og vil ha et objektiv som gir en videre bildeutsnitt og da er 35mmbedre. Anbefaler at du tar ditt nåværende zoom-objektiv og setter det på henholdsvis 50mm og 35mm så går rundt og tar noen bilder på de brennviddene uten og forandre brennvidden, da ser du fort hva som fungerer best for deg. Men det er eneste forskjellen mellom de to? Ellers blir det like skarpe bilder og man kan få de like blurry? Jeg bare føler "alle" skryter 50mm`en opp i skyene! Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 30. november 2013 Del Skrevet 30. november 2013 Man får mye for pengene med 50mm f/1.8, 35mm f/2 er tre ganger så dyr. Dermed er 50mm blitt populær. 50mm på vanlige Canon speilrefleks gir tilsvarer bildeutsnintt som 80mm på fullformat Canon speilrefleks, og kan derfor brukes til portrett og detaljer på nært hold. Selv har jeg en Canon 50mm f/1.8, men jeg bruker nesten ikke Canon systemet mitt lenger. Til mitt bruk foretrekker jeg oftere mer vidvinkel, og Samsung 30mm f/2 blir ofte brukt på mitt NX300. Det gir skarpe bilder med uskarpe nok bakgrunner for meg. Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 30. november 2013 Del Skrevet 30. november 2013 (endret) Jeg bare føler "alle" skryter 50mm`en opp i skyene! Det er mest av "gammel vane" blitt et sted å starte sin fotografering - en allrounder bankers. Det var det første - og faktisk eneste - objektivet jeg har solgt. Det ble for trangt innendørs og jeg kom til kort utendørs. På siste reise prøvde jeg noe nytt - og pakket kun Sigma 35mm f1.4 + Sigma 150mm f2.8 - det funket over all forventning selv om jeg er en ihuga zoomer - anbefales Hvilket kamerahus skal du benytte? Endret 30. november 2013 av flageborg Lenke til kommentar
Jusstudent Skrevet 30. november 2013 Forfatter Del Skrevet 30. november 2013 (endret) Det er mest av "gammel vane" blitt et sted å starte sin fotografering - en allrounder bankers. Det var det første - og faktisk eneste - objektivet jeg har solgt. Det ble for trangt innendørs og jeg kom til kort utendørs. På siste reise prøvde jeg noe nytt - og pakket kun Sigma 35mm f1.4 + Sigma 150mm f2.8 - det funket over all forventning selv om jeg er en ihuga zoomer - anbefales Hvilket kamerahus skal du benytte? EOS 550D. Nå er jeg bare enda mer forvirret over valget mitt! Haha! Hjeeeelp! Endret 30. november 2013 av Safarijente Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 30. november 2013 Del Skrevet 30. november 2013 Hvis du er usikker ville jeg ikke brukt alle pengene på en f/1.4. 50mm gir omtrent samme utsnitt som full tele på kit-zoomen, prøv hva du kan bruke denne brennvidden til før du bestiller. 50mm f/1.8 er såpass billig at den kan være kjekk å ha i reserve uansett. Lenke til kommentar
Zimon Skrevet 30. november 2013 Del Skrevet 30. november 2013 For å gå "back to basic". Hva er det du tar mest bilder av og hva er det du ønsker å bruke 50/30/35/etc mm'eren til? Er det portretter, natur, alround innendørs for familiebursdager etc? For å kunne anbefale ett objektiv så er det viktig å vite hva det skal brukes til, samt også hva slags kamerahus du har (det har du nevnt allerede). 1 Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 30. november 2013 Del Skrevet 30. november 2013 Valg av brennvidde: sett zoomen din til 50mm og ta en del bilder - kikk gjennom søkeren og se. Sett zoomen din til 35mm. Ta bilder og se i søkeren. Hvilken brennvidde liker du best? Kanskje du også skulle vurdere noe med enda mer tele - en 85/1.8, en 60/2.8 macro eller en 100/2.8 macro? Tar du mye innebilder? Hvis så - kanskje en ekstern blits du kan vinkle i tak og vegger? Lenke til kommentar
Jusstudent Skrevet 1. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2013 Jeg kjøpte Canon 50mm 1.8 igår og jeg er faktisk strålende fornøyd! Litt bråkete, men utenom det så passer det meg ypperlig til mitt bruk. Tusen takk for tips allle sammen! Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 1. desember 2013 Del Skrevet 1. desember 2013 Gratulerer. Jeg pleier og bruke kun et fokuspunkt når jeg fotograferer med et objektiv som har så liten dof/dybdeskarphet så jeg har bedre kontroll over hvor jeg vil ha fokus. Lenke til kommentar
Jusstudent Skrevet 2. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2013 Gratulerer. Jeg pleier og bruke kun et fokuspunkt når jeg fotograferer med et objektiv som har så liten dof/dybdeskarphet så jeg har bedre kontroll over hvor jeg vil ha fokus. Takk! Høres jo veldig fornuftig ut igrunn. Får leke meg litt i ettermiddag. Haha! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå