Gå til innhold

Brukte helikopter i leting etter tagger


Kazuo

Anbefalte innlegg

http://www.budstikka.no/nyheter/brukte-helikopter-i-leting-etter-tagger-1.8181678

 

Kjempe bra av politiet kaste bort en haug ressurser i jakten på noen som maler på en vegg..

 

Joda man kan mene hva man vil om tagging men det kan alltids fjernes, det kan ikke følelsen av å bli ranet eller slått ned..

 

Godt bruk av ressurser Politiet, gratulerer til dere fra meg.. :roll:

Endret av DaniNichi
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Helikopteret var tilgjengelig, det betyr at mannskapet skrev timer og sannsynligvis var i lufta. Med andre ord ville alternativet vært å bruke ressursene på absolutt ingen ting. Uansett bør intet lovbrudd være trygt for stor politioppmerksomhet en gang i blant. De bør opprettholde en viss sannsynlighet for at man faktisk blir tatt.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Så lenge dette oppdraget ikkje blei prioritert foran andre oppdrag så ser eg ikkje problemet. Politihelikopteret skal uansett ut for "vedlikeholdskjøyring" for både helikopter og mannskap, då er det mykje betre at dei samtidig leiter etter ein tagger enn at dei flyg rundt utan mål og meining for å seie det på den måten.

 

Eg er også enig med Isbilen om at politiet bør spre ressursane sine utover, særlig gjeld det når ressursane er begrensa. Det skal ikkje være slik at heile samfunnet blir lovlaust fordi politiets begrensa ressurser blir kun brukt på drapsetterforskning.

På vegane har dette vist seg å være svært effektivt. Sjølv om sannsynlegheita for å bli tatt i fartskontroll er lav så veit bilistane at sjangsen alltid er til stades. Dette gjer at dei aller fleste holder seg innanfor fartsgrensene (eller i alle fall ikkje så langt over).

Så av og til må politiet ta seg tid til mindre viktige ting også.

 

 

Forøvrig kan det også nemnast at ein tagger som får holde på uforstyrra ei natt kan lett øydelegge for mange hundre tusen kroner. I denne samanhengen blir kostnaden for bruk av helikopter svært liten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

* Det bør gjøre mest mulig, og alltid det viktigste oppdraget til enhver tid. Om de ikke hadde noe annet oppdrag er dette et bra oppdrag. Treningseffekten skal heller ikke undervurderes.

 

* Tagging kan være et symptom på at man henger og slenger og ikke har noe å gjøre. De færreste taggere blir ranere, men jeg vil tro at mange ungdomsranere har vært taggere. Sånn sett kan dette være forebyggende for mer alvorlig kriminalitet. "Ledinggang er roten til alt ondt," sies det.

 

* Tagging kan koste svært mye å fjerne. Om fyren tagger ned to vegger i uka blir det 104 vegger i året. Avhengig av typen vegg (f.eks. noen støyskjermer kan være komplekse å overmale/bytte) kan dette koste 10000 kroner å fikse. Da snakker vi om skader for en million i året.

Lenke til kommentar

Helikopteret var tilgjengelig, det betyr at mannskapet skrev timer og sannsynligvis var i lufta. Med andre ord ville alternativet vært å bruke ressursene på absolutt ingen ting. Uansett bør intet lovbrudd være trygt for stor politioppmerksomhet en gang i blant. De bør opprettholde en viss sannsynlighet for at man faktisk blir tatt.

 

Mye sannsynlig her..

 

Men ser dine poeng mulig dette var en makt demonstrasjon slik at folk skal få litt skrekk i seg uansett hva de gjør, så det er det jo egentlig godt bruk av ressurser om det var målet..

Lenke til kommentar

* Det bør gjøre mest mulig, og alltid det viktigste oppdraget til enhver tid. Om de ikke hadde noe annet oppdrag er dette et bra oppdrag. Treningseffekten skal heller ikke undervurderes.

 

* Tagging kan være et symptom på at man henger og slenger og ikke har noe å gjøre. De færreste taggere blir ranere, men jeg vil tro at mange ungdomsranere har vært taggere. Sånn sett kan dette være forebyggende for mer alvorlig kriminalitet. "Ledinggang er roten til alt ondt," sies det.

 

* Tagging kan koste svært mye å fjerne. Om fyren tagger ned to vegger i uka blir det 104 vegger i året. Avhengig av typen vegg (f.eks. noen støyskjermer kan være komplekse å overmale/bytte) kan dette koste 10000 kroner å fikse. Da snakker vi om skader for en million i året.

Nei nesten ingen ungdomranere har vært taggere de fleste taggere er etnisk Norske i middelklassen med grei familieøkonomi rundt seg, men noen går jo videre til alvorlig kriminalitet når de blir behandlet nesten verre en pedofile av politiet i ung alder..

 

Dette er det gjort en haug av forskinger tidlig på 2000tallet på det, kan evnt starte egen tråd om det..

Endret av DaniNichi
Lenke til kommentar

Så lenge dette oppdraget ikkje blei prioritert foran andre oppdrag så ser eg ikkje problemet. Politihelikopteret skal uansett ut for "vedlikeholdskjøyring" for både helikopter og mannskap, då er det mykje betre at dei samtidig leiter etter ein tagger enn at dei flyg rundt utan mål og meining for å seie det på den måten.

 

Eg er også enig med Isbilen om at politiet bør spre ressursane sine utover, særlig gjeld det når ressursane er begrensa. Det skal ikkje være slik at heile samfunnet blir lovlaust fordi politiets begrensa ressurser blir kun brukt på drapsetterforskning.

På vegane har dette vist seg å være svært effektivt. Sjølv om sannsynlegheita for å bli tatt i fartskontroll er lav så veit bilistane at sjangsen alltid er til stades. Dette gjer at dei aller fleste holder seg innanfor fartsgrensene (eller i alle fall ikkje så langt over).

Så av og til må politiet ta seg tid til mindre viktige ting også.

 

 

Forøvrig kan det også nemnast at ein tagger som får holde på uforstyrra ei natt kan lett øydelegge for mange hundre tusen kroner. I denne samanhengen blir kostnaden for bruk av helikopter svært liten.

 

Igjen kommer penger inn i bildet, glem nå det, jeg viste folk kommer til å bli farget av ordet tagger.

100tusen, om det så er en million, det er fortsatt noe som kan fjernes, det kan ikke utryggheten et menneske føler av å bli slått ned å ranet eller voldtatt..

 

Hva med heller ha dette helikopteret sirklene over Oslo by ? skap utrygghet for de som ser etter offerer de kan rane ?

 

 

Dette var noe om ressurs bruk det koster vel en del penger ha et slikt helikopter i lufta, så da synes jeg personlig det er bedre ha det over belastet områder i Oslo der det skjer ran daglig..

 

Men igjen jeg ser poenget til mange av dere, men jeg er uenig..

Lenke til kommentar

Ønsker vi økt politikapasitet slik folk etterlyser etter 22. juli 2011, med flere folk på jobb, helikoptre og den slags, så vil det medføre økt innsats og ressursbruk over hele fjøla. De kan ikke sitte og klø seg på pungen mellom hver gang det skjer noe alvorlig, som jo heldigvis ikke er så ofte her til lands.

Lenke til kommentar

Grei trening for ett manskap og helikopter som har tid.

Er nok ikke så dyrt å ha helikopteret i lufta kontra helikopter på bakken, mannskapene er uansett på plass, og vedlikeholdet blir fortsatt utført. Er nok hovedsakelig bensinutgifter som gikk med, samt antagelig noe mer til dele-slitasje.

 

Ran er nok utrolig vanskelig å få med seg i helikopter ved tilfeldig leting, ett ran er gjerne over i løpet av under minuttet, ranerene er borte rett etterpå.

 

 

Ikke at jeg er enig i at helikopter er fornuftig i leting av taggere, men om alternativet er at helikopteret står på bakken og mannskapet ser på tv mens pengene til begge deler er bortkastet, så kan jeg støtte det. Forutsatt at det ikke var noe annet helikopteret kunne bli brukt til, men helikopteret har absolutt begrensninger i hva det kan gjøre. De kan tross alt ikke bryte inn i noe, kun observere.

Lenke til kommentar

Hva med heller ha dette helikopteret sirklene over Oslo by ? skap utrygghet for de som ser etter offerer de kan rane ?

 

Så lenge politiet tørr å benytte helikopteret også til slike mindre ting som tagging så er vi jo mykje nærmare denne visjonen enn dersom helikopteret hadde stått på bakken.

 

Og hadde det skjedd eit ran medan denne jakta på taggaren pågjekk så ville nok helikopteret fort fått flytta fokuset sitt. Hadde helikopteret stått på bakken når meldinga om ran kom inn så ville det tatt for lang tid å få helikopteret opp i lufta.

 

Så det kan vell ikkje være noke anna enn positivt at politihelikopteret blir brukt ofte sjølv om det ikkje er alvorlig kriminalitet som pågår akkurat då?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

http://www.budstikka.no/nyheter/brukte-helikopter-i-leting-etter-tagger-1.8181678

 

Kjempe bra av politiet kaste bort en haug ressurser i jakten på noen som maler på en vegg..

 

Joda man kan mene hva man vil om tagging men det kan alltids fjernes, det kan ikke følelsen av å bli ranet eller slått ned..

 

Godt bruk av ressurser Politiet, gratulerer til dere fra meg.. :roll:

 

Så du mener helikopteret heller skulle stått på bakken? Det er ikke å ha maskinen i lufta som er dyrt, men et mannskap i beredskap. Det var de nå og kunne like gjerne brukes til dette oppdraget.

 

Politiet har ikke en enkel jobb. Her er de i lufta for å forebygge og bekjempe kriminalitet, samt å vise seg. Jammen får de ikke kritikk for dette også.

 

Skal patruljebilene også bare stå i ro? Det koster tross alt bensinpenger for å ha de gående.

Lenke til kommentar

 

Så du mener helikopteret heller skulle stått på bakken? Det er ikke å ha maskinen i lufta som er dyrt, men et mannskap i beredskap. Det var de nå og kunne like gjerne brukes til dette oppdraget.

 

Politiet har ikke en enkel jobb. Her er de i lufta for å forebygge og bekjempe kriminalitet, samt å vise seg. Jammen får de ikke kritikk for dette også.

 

Skal patruljebilene også bare stå i ro? Det koster tross alt bensinpenger for å ha de gående.

 

Joa, det er vel greit men hva med at helikoptre var langt borti asker, så skjer det et væpnet ran på øst/sentrum av Oslo noe som har skjedd ca 3-4ganger i døgnet mange av dagene siste ukene ? Når først helikoptere er i lufte burde det ikke da finnes muligheter bedre en å se etter en tagger ?

 

Selvsagt hvis de virkelig hadde tid så viser jo også det at de ikke trenger særlig mer ressurser, så det er jo godt..

 

 

 

Taggere er det laveste av det laveste avskummet som finnes, så jeg håper de blir jaktet med alle mulig midler...

Ja, kunstrisk utfoldende ungdom, veldig ille, all graffiti man ser kommer fra folk som startet med tagging..

 

Jeg ser mordere,voldtekts forbrytere, pedofile, ranere, volds utøvere, barnemishandlere. dyremishandlere som avskum..

Godt du kan prioritere ditt hat mot taggere istedet, grattis..

 

 

 

Det må jo bli den som har røyka mest det da.

Røyka hva? tobakk ?

Endret av DaniNichi
Lenke til kommentar

 

Joa, det er vel greit men hva med at helikoptre var langt borti asker, så skjer det et væpnet ran på øst/sentrum av Oslo noe som har skjedd ca 3-4ganger i døgnet mange av dagene siste ukene ? Når først helikoptere er i lufte burde det ikke da finnes muligheter bedre en å se etter en tagger ?

 

Selvsagt hvis de virkelig hadde tid så viser jo også det at de ikke trenger særlig mer ressurser, så det er jo godt..

Mener du de heller burde sirklet tilfeldig rundt øst/sentrum og satset på at de kanskje kunne rapportert inn ett pågående ran, om de hadde sett det de få sekundene ranet faktisk pågår?

 

Helikoptere er fine til å finne og overvåke personer og biler, ikke fullt så bra til å overvåke en hel bydel for å finne korte lovbrudd...

Lenke til kommentar

Mener du de heller burde sirklet tilfeldig rundt øst/sentrum og satset på at de kanskje kunne rapportert inn ett pågående ran, om de hadde sett det de få sekundene ranet faktisk pågår?

 

Helikoptere er fine til å finne og overvåke personer og biler, ikke fullt så bra til å overvåke en hel bydel for å finne korte lovbrudd...

 

 

Selvsagt nå må jeg ærlig si jeg ikke har satt meg inn i hva helikoptre til politiet sin oppgave er, men selv budstikka stiller jo spørsmål om dette er riktig ressurs bruk noe man ikke får et godt svar på fra politiet selv i svaret..

 

Men jeg er helt enig at hvis det kan brukes på se etter taggere, folk som går på epleslang osv så er jo det greit nok forsåvidt, da burde vi jo får 3-4 helikoptre til så kan vi kaste bort masse mer ressurser den veien..

 

 

 

 

De kan tagge så mye de vil PÅ EGEN eiendom. Med en gang de tagger på andres eiendom, er det hærverk.

Ja selvsagt, men det betyr fortsatt ikke at de er avskum på nederste stige av samfunnet..

Jeg kan nevne 1000 ting som er mer avskum en å tegne litt på vegger..

Endret av DaniNichi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...