Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

 til syvende og sist er det momentet på hjulene som er den viktigste faktoren her. :)

 

Det er sant - men du kan ikke få mer moment på hjula enn motoren kan lage, og en dieselmotor lager normalt mer moment - altså større potensiale for høyere moment på hjula.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jo, du kan få mye mer moment på hjula enn motoren kan lage. En motor med 200Nm v/2500rpm vil gi en kraft (hvis vi ser bort fra drivverkstap) på 400Nm på hjula hvis du har en giring på 2:1. Men da blir også hjulhastigheten halvert, altså 1250rpm.

Endret av Benny
Lenke til kommentar

toth: Nå tar du utgangspunkt med at det gjelder to helt like biler, bare med forskjellig motor. I og med at bensinbiler har bredere turtallsregister kan de gires lavere enn en tilsvarende bil med dieselmotor for å oppnå samme hastighet. Dermed kan utvekslingen økes, noe som gir mer moment på hjula enn på motoren.

 

Dermed kan man oppnå lik akselerasjon, eller trekkraft om du vil, med to forskjellige motorer innenfor samme hastighetsområde. Integrerer man de to funksjonene for effekten over samme turtall/hastighetsområde så finner man at arbeider som blir gjort er likt.

Endret av CFM
Lenke til kommentar

Jo, du kan få mye mer moment på hjula enn motoren kan lage. En motor med 200Nm v/2500rpm vil gi en kraft (hvis vi ser bort fra drivverkstap) på 400Nm på hjula hvis du har en giring på 2:1. Men da blir også hjulhastigheten halvert, altså 1250rpm.

Nå mente jeg ikke nm i motor kontra nm på hjul direkte - men "in real life" - du kan vel i teorien gire en 200nm motor til å levere 5000nm på hjula, men ikke effektivt i en fungerende, praktisk motor.

Derfor skrev jeg også "større potensiale for mer moment", ikke "alltid mer moment" - en motor som produserer 600nm vil ha lettere for å plante 300nm i bakken på en fornuftig, økonomisk og driftssikker måte enn en motor på 120nm.

Endret av toth
Lenke til kommentar

toth: Nå tar du utgangspunkt med at det gjelder to helt like biler, bare med forskjellig motor. I og med at bensinbiler har bredere turtallsregister kan de gires lavere enn en tilsvarende bil med dieselmotor for å oppnå samme hastighet. Dermed kan utvekslingen økes, noe som gir mer moment på hjula enn på motoren.

 

Dermed kan man oppnå lik akselerasjon, eller trekkraft om du vil, med to forskjellige motorer innenfor samme hastighetsområde. Integrerer man de to funksjonene for effekten over samme turtall/hastighetsområde så finner man at arbeider som blir gjort er likt.

Ja, man KAN gire en bensin til å trekke som en diesel, men det gir vel mindre effektiv og mer slitende bruk av motoren..? Det høres mer logisk og holdbart ut med en 500nm motor med fornuftig utveksling hvis du vil ha 300nm på hjula, enn en 200nm motor med ekstrem utveksling.

Så er det vel også forskjell på trekkraft/akselerasjon med og uten motstand, altså motbakke/henger?

 

Hvis alt kunne løses med utveksling hadde vi jo bare trengt 0.3L bensinmotorer til lastebiler.

Endret av toth
Lenke til kommentar

Det er riktig. Alt til sitt bruk. Men nå handlet det for det meste om tilsvarende biler slik jeg forstod det.

 

Akselerasjonen med henger vil selvsagt være dårligere enn uten, men det vil være uavhengig av motor så lenge momentet på hjulene er det samme.

Lenke til kommentar

 

til syvende og sist er det momentet på hjulene som er den viktigste faktoren her. :)

Det er sant - men du kan ikke få mer moment på hjula enn motoren kan lage, og en dieselmotor lager normalt mer moment - altså større potensiale for høyere moment på hjula.

 

Du har rett og slett ikke lyst til å forstå hva hensikten med flere gir er, du?

Lenke til kommentar

 

 

til syvende og sist er det momentet på hjulene som er den viktigste faktoren her. :)

Det er sant - men du kan ikke få mer moment på hjula enn motoren kan lage, og en dieselmotor lager normalt mer moment - altså større potensiale for høyere moment på hjula.

 

Du har rett og slett ikke lyst til å forstå hva hensikten med flere gir er, du?

 

 

 

Ja, man KAN gire en bensin til å trekke som en diesel, men det gir vel mindre effektiv og mer slitende bruk av motoren..? Det høres mer logisk og holdbart ut med en 500nm motor med fornuftig utveksling hvis du vil ha 300nm på hjula, enn en 200nm motor med ekstrem utveksling.

 

Hvis alt kunne løses med utveksling hadde vi jo bare trengt 0.3L bensinmotorer til lastebiler.

 

Lenke til kommentar

Diesel oppleves kjappere for folk flest fordi mange har en fobi for å havne over 2500 rpm siden de tror at bilen vil eksplodere eller noe i den dur. Da sier det seg selv at en bensinmotor med effekttopp ved 6000 rpm vil oppleves evig treigere enn diesel med samme topp ved 4-4500 rpm pga dreiemoment.

Lenke til kommentar

Hvilken klasse/type brannslukker er best å ha i garasjen? Mye olje, bensin og selvfølgelig bil. Føler det er lurt å ha en brannslokker lett tilgjengelig med tanke på at jeg holder på med varmepistoler rundt biler og mye plast osv. som lett tar fyr. Billig forsikring.

Lenke til kommentar

Kommer aldri til å forstå meg på folk som gjør som dette.

Min bil til høyre. Parkerer på denne grusplassen, og står helt alene. Ingen andre på plassen. Parkerer da på høyre side så jeg i tillegg står i skyggen.

Kommer ut, og da står denne bilen ved siden av. Han har parkert i god avstand fra min bil, men hvorfor?

Denne plassen rommer sikkert en 20-30 biler, så hvorfor må du parkere _akkurat_ ved siden av meg!?

 

sUSsXNf.jpg?1

  • Liker 1
Lenke til kommentar

På en Skjærtorsdag, klokka 11:00 på formiddagen? Er en grunn til at du ikke ser mer en to biler der. Alt er stengt i sentrum. Over veien er det i tillegg en parkering for kollektiv (tog) med over 100 ledige plasser som han/hun kunne tatt.

 

Og andre bør da vitterlig bry seg om jeg får bulker i min bil? Du skader ikke andres eiendeler.

Endret av Vertical^
Lenke til kommentar

Altså, å parkere på den måten er jo det mest logiske og det mest sosiale, han tenker på de som kommer etter. At det sannsynligvis ikke kommer flere biler er ikke noe man nødvendigvis tenker på, og man kan jo aldri vite sikkert. Dessuten hadde kanskje han også lyst til å stå i skyggen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Fordi bilen hans/hennes var full av bulker og så mindre pen ut. Så ut som en bil hvor eieren ikke tar ansvar eller bryr seg. Han parkerte jo i god avstand, men virker som typen som fort kunne presset seg godt oppå.

'L'-en bakpå gjør meg heller ikke mye tryggere.

Ville han stå i skyggen kunne han fint ha kjørte noen meter frem og parkert i enden.

Når jeg kommer til denne parkeringsplassen, og jeg er førstemann, sier det seg selv at denne ikke blir full på 1-2 timer på en Skjærtorsdag.

 

Hvorfor startet han ikke sitt eget 'system' ved å parkere enten bak eller foran meg?

 

Men ingen skade skjedd :)

Syns bare det var merkelig tankegang fra denne personen. Om hans bil var den som sto der først, ville ikke jeg parkert på samme måte/ved siden av (uavhengig om bilen er pen eller stygg).

Endret av Vertical^
Lenke til kommentar

Folk er litt som sauer. (Fikk høre det i teorien på glattkjøringtimen) Hvis en sau begynner å gå, så følger de andre etter. Du parkerte der, så er det stor sansynlig at andre følger etter :)

Endret av Deppss
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...