Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Jeg ser da ikke bort fra noe som helst - to mest mulig like motorer med mest mulig lik girkasse, der eneste forskjell er diesel/bensin og resten som MÅ være forskjellig som konsekvens av drivstoffet som skal forbrennes - så vil dieselen trekke bedre. Det er faktisk ikke diskutabelt en gang, så jeg vet ikke hvorfor du gidder..

Mest mulig lik girkasse (antar du mener utveksling) vil ikke være hensiktsmessig på to vidt forskjellige motorer.

Hensiktsmessig vil det være med en utveksling som passer den aktuelle motoren best mulig.

 

Men jeg har forstått for lenge siden at du ikke er det minste interessert i å forholde deg til fysiske lover.

 

 

 

Du forutsetter at de har lik giring, det er det ingen grunn til å forutsette.

 

Noen i familien kjøpte akkurat en Mazda CX-5 med bensinmotor og automat. Selgeren fortalte at på denne bilen var det dieselutgaven som "passa best" med automat. Bruker man samme girkasse på bensin og diesel, bare justert for riktig turtall, eller er det vanlig med egne kasser for diesel og bensin? (Kanskje dumt spørsmål, men jeg har virkelig ikke peiling..)

 

Det varierer en del, enkelte billigere bilmerker har vel benyttet nærmest identisk girkasse og utveksling uansett, da vil det passe fint med den ene motoren og relativt dårlig med en motor som har en vidt annerledes karakteristikk.

 

Andre igjen benytter ulik girkasse, converter, sluttutveksling (differensial) mm..

 

En bil levert med dieselmotor vil ikke nødvendigvis være så trivelig å kjøre hvis man bytter til en bensinmotor uten å gjøre noe mer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ang generell diesel/bensindiskusjon med automat så gikk jeg fra en Passat 105tdi til samme motor med DSG og opplevd effekt var mye høyere. Et gir til er en klar fordel, men også og en utnyttelse av gir/effekt jeg bare kan drømme om å klare selv. Vet ikke åssen det er med mer primitive automatkasser, men dette var ihvertfall ett inntrykk.

Lenke til kommentar

Det varierer en del, enkelte billigere bilmerker har vel benyttet nærmest identisk girkasse og utveksling uansett, da vil det passe fint med den ene motoren og relativt dårlig med en motor som har en vidt annerledes karakteristikk.

Virkelig? Skulle tro bensinutgaven ble tilnærmet ubrukelig om girkassa tvang den til å hele tiden jobbe på diesel-turtall. Mulig jeg overvurderer forskjellene i effektive turtallsområder.

Lenke til kommentar

Ang generell diesel/bensindiskusjon med automat så gikk jeg fra en Passat 105tdi til samme motor med DSG og opplevd effekt var mye høyere. Et gir til er en klar fordel, men også og en utnyttelse av gir/effekt jeg bare kan drømme om å klare selv. Vet ikke åssen det er med mer primitive automatkasser, men dette var ihvertfall ett inntrykk.

 

Et gir til er slettes ikke dumt, og at automatikken gjerne er bedre enn sjåføren er heller ikke noe man kan benekte.

 

 

 

Det varierer en del, enkelte billigere bilmerker har vel benyttet nærmest identisk girkasse og utveksling uansett, da vil det passe fint med den ene motoren og relativt dårlig med en motor som har en vidt annerledes karakteristikk.

Virkelig? Skulle tro bensinutgaven ble tilnærmet ubrukelig om girkassa tvang den til å hele tiden jobbe på diesel-turtall. Mulig jeg overvurderer forskjellene i effektive turtallsområder.

 

Det har vært tilfeller av slikt ja, og det medfører i stor grad at bilen blir svært snodig å kjøre.

Det var nok vanligere før, og man endte opp med en dieselmotor som hadde relativt høyt turtall ved motorveikjøring.

På konvensjonelle dieselmotorer var det ikke nøvendigvis noe stort problem, men på turbomotorer oppleves det helt klart som et problem.

 

I dag er vel de fleste forbi dette nivået vil jeg tro, men jeg holder meg uansett unna disse dieselbilene så langt jeg kan.

Lenke til kommentar

I dag er vel de fleste forbi dette nivået vil jeg tro, men jeg holder meg uansett unna disse dieselbilene så langt jeg kan.

Vi får håpe det. I dette tilfellet var det altså dieselvarianten som var påstått å passe best med automatkassa, men får uansett håpe de nødvendige tilpasningene/endringene er gjort.

Lenke til kommentar

Forsatt ufattelig deilig å kunne kjøre TRF-chippa tralle med 550nm og et forbruk på 0.75 blandet... :)

 

Billigere forsikring og billigere i innkjøp. Jada. :)

 

Bensin er ike mekka, det er kanskje mekka om du kun ser på saken fra et område.. 

Endret av Sermoni
Lenke til kommentar

Jeg betaler under 7k i året for full kasko og 30kkm i året på bilen min, det er nok å anse som relativt rimelig for en bil med over 300hk :)

 

Jeg bruker gladelig det dobbelte så lenge jeg slipper dieselkakling, svartrøyk og resten av elendigheta.

 

I tillegg er bilen min 100% lovlig og i forskriftsmessig stand.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har hatt 75% i noen år ja, og jeg har aldri hatt skyld i noen skade.

 

Uansett en god pris, jeg shopper forsikringer hvert år og har klart å presse prisen en god del.

 

Samtidig bor jeg i Oslo, bydel Gamle oslo, men har parkering i garasje.

Lenke til kommentar

 

Jeg ser da ikke bort fra noe som helst - to mest mulig like motorer med mest mulig lik girkasse, der eneste forskjell er diesel/bensin og resten som MÅ være forskjellig som konsekvens av drivstoffet som skal forbrennes - så vil dieselen trekke bedre. Det er faktisk ikke diskutabelt en gang, så jeg vet ikke hvorfor du gidder..

Mest mulig lik girkasse (antar du mener utveksling) vil ikke være hensiktsmessig på to vidt forskjellige motorer.

Hensiktsmessig vil det være med en utveksling som passer den aktuelle motoren best mulig.

 

Men jeg har forstått for lenge siden at du ikke er det minste interessert i å forholde deg til fysiske lover.

 

Gurl u cray cray
Lenke til kommentar

Jeg betaler under 7k i året for full kasko og 30kkm i året på bilen min, det er nok å anse som relativt rimelig for en bil med over 300hk :)

 

Jeg bruker gladelig det dobbelte så lenge jeg slipper dieselkakling, svartrøyk og resten av elendigheta.

 

I tillegg er bilen min 100% lovlig og i forskriftsmessig stand.

 

Det med dieselkakling og svartrøyk er er jeg enig i, men om man har riktig bil så er det en fryd å kjøre med diesel og du kan ikke nekte for at det ikke er rå lyd i BMW M550d eller i Audi A6 btdi...

Lenke til kommentar

 

 

Jeg betaler under 7k i året for full kasko og 30kkm i året på bilen min, det er nok å anse som relativt rimelig for en bil med over 300hk :)

 

Jeg bruker gladelig det dobbelte så lenge jeg slipper dieselkakling, svartrøyk og resten av elendigheta.

 

I tillegg er bilen min 100% lovlig og i forskriftsmessig stand.

Det med dieselkakling og svartrøyk er er jeg enig i, men om man har riktig bil så er det en fryd å kjøre med diesel og du kan ikke nekte for at det ikke er rå lyd i BMW M550d eller i Audi A6 btdi...

Lyden i audien i denne videoen gir meg reisning;

En god gammal diesel-bashing ble slettet fra en tråd om idiotparkering. Her er en liten godbit til de som stadig hevder at diesel aldri kan være moro eller balsam for ørene - se(hør) spesielt A5'n på 1:06.

 

https://www.youtube.com/watch?v=3ftRFmsxOTA

Lenke til kommentar

Det er en myte at dieselmotorer alltid har mer dreimoment/drakraft, det handler mer om "seighet", pålitelighet og forbruk.

 

Dieselmotorer har dreimomomentet lavere i registeret og en flatere momentkurve, derfor kan du holde et mye lavere turtall opp en bakke enn en bensinmotor med tilsvarende effek (hk). Ingen problem å bruke en formel 1-motor i en lastebil bare du har riktig girkasse, men det sier seg selv at motoren ikke ville vart særlig lenge ved 9000 omdreininger hele dagen.

En bensinmotor med 100hk v/5000rpm og en dieselmotor med 100hk v/2500rpm vil trekke 100% likt i akkurat det turtallet, selv om dreimomentet i dieselmotoren selvfølgelig er høyere.

 

E: Var forøvrig en laaaang tråd om akkurat dette for ikke kjempelenge siden .

Endret av Benny
Lenke til kommentar

Annonse for C350 hybrid i kapital idag, fra 490.000 - var ikke det billig for en Mercedes med automat, luftfjæring, parkvarmer og nesten 300hk? Jeg hadde ikke hevet øyenbryna om startpris var 100k høyere..

 

Edit: haha, et par sider bak, reklame for A45AMG: "det kunne like gjerne stått OMG som AMG" herlig uhøytidelig og out-of-character for MB :D

Endret av toth
Lenke til kommentar

Det er en myte at dieselmotorer alltid har mer dreimoment/drakraft, det handler mer om "seighet", pålitelighet og forbruk.

 

Dieselmotorer har dreimomomentet lavere i registeret og en flatere momentkurve, derfor kan du holde et mye lavere turtall opp en bakke enn en bensinmotor med tilsvarende effek (hk). Ingen problem å bruke en formel 1-motor i en lastebil bare du har riktig girkasse, men det sier seg selv at motoren ikke ville vart særlig lenge ved 9000 omdreininger hele dagen.

 

En bensinmotor med 100hk v/5000rpm og en dieselmotor med 100hk v/2500rpm vil trekke 100% likt i akkurat det turtallet, selv om dreimomentet i dieselmotoren selvfølgelig er høyere.

 

E: Var forøvrig en laaaang tråd om akkurat dette for ikke kjempelenge siden .

Riktig. Kort oppsummert kan man si at i et teoretisk eksempel med lik vekt, aerodynamikk, utveksling, drivlinje og hjul osv. vil den bilen med høyest dreiemoment/effekt ved et gitt turtall akselerere raskest.

 

I praksis er det ikke slik og det er mange faktorer som spiller inn. Hovedpoenget er at man bør se på skyvekraften man får (dreiemoment på hjulet delt på radiusen til hjulet). Om man vil regne med effekt eller moment spiller ingen rolle, da de er to sider av samme sak.

 

 

Integrerer man (finner arealet under grafen) funksjonen for effekt/areal over et gitt turtallsområde, vil den motoren med høyest tall være mest effektiv.

Endret av CFM
Lenke til kommentar

 

Det er en myte at dieselmotorer alltid har mer dreimoment/drakraft, det handler mer om "seighet", pålitelighet og forbruk.

 

Dieselmotorer har dreimomomentet lavere i registeret og en flatere momentkurve, derfor kan du holde et mye lavere turtall opp en bakke enn en bensinmotor med tilsvarende effek (hk). Ingen problem å bruke en formel 1-motor i en lastebil bare du har riktig girkasse, men det sier seg selv at motoren ikke ville vart særlig lenge ved 9000 omdreininger hele dagen.

 

En bensinmotor med 100hk v/5000rpm og en dieselmotor med 100hk v/2500rpm vil trekke 100% likt i akkurat det turtallet, selv om dreimomentet i dieselmotoren selvfølgelig er høyere.

 

E: Var forøvrig en laaaang tråd om akkurat dette for ikke kjempelenge siden .

Riktig. Kort oppsummert kan man si at i et teoretisk eksempel med lik vekt, aerodynamikk, utveksling, drivlinje og hjul osv. vil den bilen med høyest dreiemoment/effekt ved et gitt turtall akselerere raskest.

 

I praksis er det ikke slik og det er mange faktorer som spiller inn. Hovedpoenget er at man bør se på skyvekraften man får (dreiemoment på hjulet delt på radiusen til hjulet). Om man vil regne med effekt eller moment spiller ingen rolle, da de er to sider av samme sak.

 

 

Integrerer man (finner arealet under grafen) funksjonen for effekt/areal over et gitt turtallsområde, vil den motoren med høyest tall være mest effektiv.

 

Når jeg snakker om trekkraft snakker jeg om reell evne til å trekke ei campingvogn opp en bakke.

 

Dette:

 

 

Advantages of diesel:
  • It was once thought that diesel engines were too noisy, and were slower and less clean than their petrol equivalents, but this is no longer the case – with diesel engines like BMW's EfficientDynamics diesel engines being developed.
  • A new generation of turbo engines from car manufacturers are proving to be a strong contender alongside their petrol equivalents, matching them in terms of performance, smoothness and noise levels.
  • Diesel engines are also able to produce high torque (pulling power) at low speeds and so are good for overtaking and for towing.
  • Generally, diesel engines will get you an average of 15-20% more miles per gallon than their petrol equivalents.
  • Diesel’s lower CO2 emission levels mean that diesel car drivers are rewarded with lower road tax bands than petrol car owners.

http://www.arnoldclark.com/newsroom/339-petrol-vs-diesel-cars-are-diesels-better-we-look-at-the-facts

 

 

 

What's the real world advantage?

The petrol-powered BMW 530i and the diesel 530d cost a similar amount. The 530i has more power (258bhp vs 218bhp) but the diesel has a huge torque advantage (369lb ft vs 221 lb ft). In real world driving conditions, it’s the 530d that’s the faster and more engaging. On top of this, the 530d achieves an average of 40.9mpg, 8.8mpg more than the 530i. It appears that, in this case, the diesel 5-series is not just more enjoyable to drive but it’s also cheaper to run.

Endret av toth
Lenke til kommentar

 

Vi snakker om bilmotorer i bilkafeen, når ble det feil?

Her, denne vil sikkert muntre deg opp!

 

(Snip - Frankensteins monstere #1, #2 og #3.)

Jeg får gjengjelde tjenesten før jeg går på dass og spyr av Volvoen og Merca. Legger ved hvordan en BMW Pickup hadde sett ut (og da skipper vi M3 etc, her må vi lange varer) (Kudos forøvrig for at du påpeker min Ute-fetisch (A6'en hadde jeg jo gjerne kjørt)  :grin2:  )

 

bmw-7series-pickup.jpg

 

Utes er tøft..!

En proft utført golf-conversion:

http://www.build-threads.com/build-threads/mkiv-golf-utepickup-conversion/

14.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Det er en myte at dieselmotorer alltid har mer dreimoment/drakraft, det handler mer om "seighet", pålitelighet og forbruk.

 

Dieselmotorer har dreimomomentet lavere i registeret og en flatere momentkurve, derfor kan du holde et mye lavere turtall opp en bakke enn en bensinmotor med tilsvarende effek (hk). Ingen problem å bruke en formel 1-motor i en lastebil bare du har riktig girkasse, men det sier seg selv at motoren ikke ville vart særlig lenge ved 9000 omdreininger hele dagen.

 

En bensinmotor med 100hk v/5000rpm og en dieselmotor med 100hk v/2500rpm vil trekke 100% likt i akkurat det turtallet, selv om dreimomentet i dieselmotoren selvfølgelig er høyere.

 

E: Var forøvrig en laaaang tråd om akkurat dette for ikke kjempelenge siden .

Riktig. Kort oppsummert kan man si at i et teoretisk eksempel med lik vekt, aerodynamikk, utveksling, drivlinje og hjul osv. vil den bilen med høyest dreiemoment/effekt ved et gitt turtall akselerere raskest.

 

I praksis er det ikke slik og det er mange faktorer som spiller inn. Hovedpoenget er at man bør se på skyvekraften man får (dreiemoment på hjulet delt på radiusen til hjulet). Om man vil regne med effekt eller moment spiller ingen rolle, da de er to sider av samme sak.

 

 

Integrerer man (finner arealet under grafen) funksjonen for effekt/areal over et gitt turtallsområde, vil den motoren med høyest tall være mest effektiv.

Når jeg snakker om trekkraft snakker jeg om reell evne til å trekke ei campingvogn opp en bakke.

 

Dette:

Advantages of diesel:

  • It was once thought that diesel engines were too noisy, and were slower and less clean than their petrol equivalents, but this is no longer the case – with diesel engines like BMW's EfficientDynamics diesel engines being developed.
  • A new generation of turbo engines from car manufacturers are proving to be a strong contender alongside their petrol equivalents, matching them in terms of performance, smoothness and noise levels.
  • Diesel engines are also able to produce high torque (pulling power) at low speeds and so are good for overtaking and for towing.
  • Generally, diesel engines will get you an average of 15-20% more miles per gallon than their petrol equivalents.
  • Diesel’s lower CO2 emission levels mean that diesel car drivers are rewarded with lower road tax bands than petrol car owners.
http://www.arnoldclark.com/newsroom/339-petrol-vs-diesel-cars-are-diesels-better-we-look-at-the-facts

What's the real world advantage?

The petrol-powered BMW 530i and the diesel 530d cost a similar amount. The 530i has more power (258bhp vs 218bhp) but the diesel has a huge torque advantage (369lb ft vs 221 lb ft). In real world driving conditions, it’s the 530d that’s the faster and more engaging. On top of this, the 530d achieves an average of 40.9mpg, 8.8mpg more than the 530i. It appears that, in this case, the diesel 5-series is not just more enjoyable to drive but it’s also cheaper to run.

Jeg sier ingenting om hva som er best med tanke på bensin vs. diesel, men jeg sier at det kommer helt an på hvordan giringa er satt opp. En bil med 100Nm kan fint trekke like mye som en med 200Nm med fornuftig giring. Selvfølgelig har momentet på motoren mye å si, men til syvende og sist er det momentet på hjulene som er den viktigste faktoren her. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...