Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Det kan sikkert stemme at modifisering må til, men diesel vil dessverre fungere bedre i mange biler.

 

E92 325D chippa går bedre enn E92 330i f.eks.

 

F30 325d chippa går bedre enn F30 328i..

 

Billigere å kjøre med og...

For E92 sin del:

Så du mener altså at motoren som originalt yter max 204hk og 430Nm altså blir sprekere enn bilen med 272hk og 320Nm?

Og at den da tar inn et sekund på 0-100 ?

330i gjør denne øvelsen på 6,1, mens 325d bruker 7,0 i sprekeste utgave..

 

For F30 sin del er det mindre overraskende, det overraskende her er den store forskjellen i ytelse i utgangspunktet..

328i yter vel 245hk og 350Nm, mot 325d sine 218hk og 450Nm.

328i gjør 0-100 på 5,9 sekunder mot 325d sine 6,8 sekunder originalt.

 

Det er rett og slett en voldsomt stor forskjell i ytelse sett i forhold til effektforskjellen, og det er grunn til å tro at tuningen av dieselbilen vil føre til at denne lettere kan utnytte sitt fulle potensiale.

 

Nå kan jo også denne 328ien chippes, og da får de vel ut rundt 280hk.

 

Å sammenlikne en trimmet turbodieselmotor der man driter i alle miljøkrav med en utrimmet bensinmotor med turbo blir ganske søkt..

 

De er billigere å kjøre med ja, men hvorvidt de er billigere å eie er noe annet.

Det er en del ting man gjerne har problemer med etterhvert på en dieselbil:

-Dieselpumpe (blant annet BMW har hatt en del biler med dårlige dieselpumper)

-Partikkelfilter (gjenganger hos alle sammen)

-Dyser

 

At partikkelutslippene fra dieselmotorer også er ganske så høye gjør det hele langt verre.. Enda verre blir gjerne disse utslippene med en trimming der man driter i alle regler.

Men nå var påstanden din at diesel ikke TREKKER bedre - hvorpå du selv legger frem momenttall som sier det motsatte.

Eller legger du noe helt annet i "trekk" enn faktisk trekkraft, som oss andre?

Lenke til kommentar

Faktisk trekkraft kan man kun angi ved å vite hvilket moment bilen drives fremover med.

Det er i de aller fleste tilfeller et annet tall enn det momentet motoren kan produsere.

 

Det er et par grunner til at de fleste moderne biler har varierende utveksling ut fra hvilken hastighet man kjører i.

 

Det er også en grunn til at ulike motorer ofte har ulik utveksling i ellers like biler.

 

Det er også slik at det er effekten som er viktig for å få en bil til å gå bra, selv om det er skikkelig in å tro at dreiemoment er alt :)

Endret av Snylter
Lenke til kommentar

Ja, jeg beklager at jeg glemte de..

Og som kjent kan turbohavari innimellom føre til at motoren rett og slett dreper seg selv da den plutselig går ukontrollert på motorolje :)

Et youtube-søk på runaway diesel engine gir noen gode og underholdende videoer å se på :)

Lenke til kommentar

Faktisk trekkraft kan man kun angi ved å vite hvilket moment bilen drives fremover med.

Det er i de aller fleste tilfeller et annet tall enn det momentet motoren kan produsere.

 

Det er et par grunner til at de fleste moderne biler har varierende utveksling ut fra hvilken hastighet man kjører i.

 

Det er også en grunn til at ulike motorer ofte har ulik utveksling i ellers like biler.

 

Det er også slik at det er effekten som er viktig for å få en bil til å gå bra, selv om det er skikkelig in å tro at dreiemoment er alt :)

..Men "å gå bra" og "å trekke bra" er to forskjellige ting. En diesel trekker bedre enn bensin, og en bensin "går" normalt bedre, med ellers like forutsetninger.

Du kommer bedre opp 17º-bakken med 1500kg campingvogn på diesel. Når campingvogna er av og du cruiser motorveien blir du sikkert forbikjørt av bensinbilen igjen.

Lenke til kommentar

..Men "å gå bra" og "å trekke bra" er to forskjellige ting. En diesel trekker bedre enn bensin, og en bensin "går" normalt bedre, med ellers like forutsetninger.

Du kommer bedre opp 17º-bakken med 1500kg campingvogn på diesel. Når campingvogna er av og du cruiser motorveien blir du sikkert forbikjørt av bensinbilen igjen.

Du forutsetter at de har lik giring, det er det ingen grunn til å forutsette.

 

Med din argumentasjon vil det faktisk ikke ha noe å si hvilken effekt motoren yter så lenge dreiemomentet er høyt nok, hvis du tenker litt gjennom saken vil du forstå at dette ikke stemmer.

 

Du blander også turbomotorer og sugemoterer uten å tenke på de elementære forskjellene på disse.

 

Jeg vil heller kjøre min bensinbil opp den tenkte bakken din enn omtrent hvilken som helst dieselbil.

Og bensinmotoren min har ikke turbo en gang, men 345Nm ved 2000rpm, og over 420Nm hele veien fra 2400 til 5100rpm bør vel holde.

460Nm er maksimalt dreiemoment i følge fabrikken, det har man tilgjengelig fra 2700 til 4250rpm.

 

Motoren min er forresten en god gammeldags sugemotor, det er avvik i giringen på denne og enkelte andre utgaver av samme bil.

Lenke til kommentar

Oooh btw: i dag blinka politiet på meg fordi jeg kjørte for sakte på Ring 3. Jeg lå i 100 da jeg kom opp i venstre felt og så dem i høyre, bremsa ned til 80 (det er 70-sone der), men det gikk for langsomt for dem. De la seg inn rett bak meg og på med fjernlysa flere ganger. Måtte nærmest kaste meg inn til høyre for de limte seg innpå hekken min. La meg etterhvert ut i venstra igjen og da lå de 3-4 biler foran i høyre felt igjen. Skjønte ikke helt logikken og første gangen har jeg tenkt "jævla idiot" om vår kjære onkel.. (og ikke tok de av noe sted til høyre heller..)

Endret av H.A.M.
Lenke til kommentar

 

..Men "å gå bra" og "å trekke bra" er to forskjellige ting. En diesel trekker bedre enn bensin, og en bensin "går" normalt bedre, med ellers like forutsetninger.

Du kommer bedre opp 17º-bakken med 1500kg campingvogn på diesel. Når campingvogna er av og du cruiser motorveien blir du sikkert forbikjørt av bensinbilen igjen.

Du forutsetter at de har lik giring, det er det ingen grunn til å forutsette.

 

Med din argumentasjon vil det faktisk ikke ha noe å si hvilken effekt motoren yter så lenge dreiemomentet er høyt nok, hvis du tenker litt gjennom saken vil du forstå at dette ikke stemmer.

 

Du blander også turbomotorer og sugemoterer uten å tenke på de elementære forskjellene på disse.

 

Jeg vil heller kjøre min bensinbil opp den tenkte bakken din enn omtrent hvilken som helst dieselbil.

Og bensinmotoren min har ikke turbo en gang, men 345Nm ved 2000rpm, og over 420Nm hele veien fra 2400 til 5100rpm bør vel holde.

460Nm er maksimalt dreiemoment i følge fabrikken, det har man tilgjengelig fra 2700 til 4250rpm.

 

Motoren min er forresten en god gammeldags sugemotor, det er avvik i giringen på denne og enkelte andre utgaver av samme bil.

 

Jeg forutsatte hverken giring, turbo eller sug, det er du som blander inn disse elementene.

 

Hvorfor tror du egentlig ALLE tyngre kjøretøy går på diesel, om du er uenig i at en dieselmotor generelt trekker bedre?

Lenke til kommentar

Jeg forutsatte hverken giring, turbo eller sug, det er du som blander inn disse elementene.

 

Hvorfor tror du egentlig ALLE tyngre kjøretøy går på diesel, om du er uenig i at en dieselmotor generelt trekker bedre?

Greit, du forutsatte ikke det men glemte flere av de viktigste forutsetningene for dine påstander.. Sånn, føler du deg bedre til mote nå?

 

Virkelig tunge saker har elektromotorer som står for fremdriften, mens de har generatorer som stort sett går på enten diesel eller tungolje.

 

Det er uansett ikke relevant her, det er da vitterlig personbiler som er diskusjonstema.

 

Når det gjelder 50 tonns vogntog er også forbruket en relevant faktor, i langt større grad enn på personbiler.

For det første går gjerne disse kjøretøyene 100kkm i året, og forbruket er flere liter på mila.

Det ville nok økt en del ved bruk av bensinmotor ( akkurat som bensinmotor i personbiler gjerne gir høyere forbruk enn dieselmotor)

 

I tillegg har moderne konstruksjoner på bensin ikke kommet inn i tunge kjøretøy også av andre årsaker, de har nemlig hatt dieselmotorene sine og vært fornøyd med de i flere tiår.

 

Drivstoffprisen på diesel for tungtransporten er også svært mye lavere enn bensinprisen (de betaler gjerne 2,- mindre enn pumpeprisen du som privatperson betaler..)

Endret av Snylter
Lenke til kommentar

 

Jeg forutsatte hverken giring, turbo eller sug, det er du som blander inn disse elementene.

 

Hvorfor tror du egentlig ALLE tyngre kjøretøy går på diesel, om du er uenig i at en dieselmotor generelt trekker bedre?

Det er uansett ikke relevant her, det er da vitterlig personbiler som er diskusjonstema.

 

Absolutt, jeg prøver bare å vise deg at diesel trekker bedre, ved å henvise til at hver eneste lastebil, fossile godstog og buss går på diesel - ikke bensin. Og trekkraft er en viktig grunn til det, selv om det ikke er den eneste.

 

Dog innser jeg at du med all sannsynlighet bare blunder for fakta du egentlig kjenner til, fordi du av en eller annen grunn har et sterkt traumatisk forhold til noe så uvesentlig som et drivstoff. Var du nær ved å drukne i et dieselfat som ung?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Absolutt, jeg prøver bare å vise deg at diesel trekker bedre, ved å henvise til at hver eneste lastebil, fossile godstog og buss går på diesel - ikke bensin. Og trekkraft er en viktig grunn til det, selv om det ikke er den eneste.

 

Dog innser jeg at du med all sannsynlighet bare blunder for fakta du egentlig kjenner til, fordi du av en eller annen grunn har et sterkt traumatisk forhold til noe så uvesentlig som et drivstoff. Var du nær ved å drukne i et dieselfat som ung?

Det eneste som har noen betydning for dette draget du prater om er hvor mye effekt man klarer å omdanne til bevegelse.

 

Det er også grunnen til at man bruker girkasse i biler, for å kunne utnytte motoren best mulig i flest mulig situasjoner.

 

Derfor er det også vanlig med langt flere gir i dag enn tidligere.

 

Hva gjelder disse lokomotivene går de i dag på elektrisk kraft, i noen tilfeller ladet av diesel (dieselelektrisk fremdrift)

 

At du fullstendig ser bort fra fysiske lover er jo uheldig.

Lenke til kommentar

 

Absolutt, jeg prøver bare å vise deg at diesel trekker bedre, ved å henvise til at hver eneste lastebil, fossile godstog og buss går på diesel - ikke bensin. Og trekkraft er en viktig grunn til det, selv om det ikke er den eneste.

 

Dog innser jeg at du med all sannsynlighet bare blunder for fakta du egentlig kjenner til, fordi du av en eller annen grunn har et sterkt traumatisk forhold til noe så uvesentlig som et drivstoff. Var du nær ved å drukne i et dieselfat som ung?

Det eneste som har noen betydning for dette draget du prater om er hvor mye effekt man klarer å omdanne til bevegelse.

 

Det er også grunnen til at man bruker girkasse i biler, for å kunne utnytte motoren best mulig i flest mulig situasjoner.

 

Derfor er det også vanlig med langt flere gir i dag enn tidligere.

 

Hva gjelder disse lokomotivene går de i dag på elektrisk kraft, i noen tilfeller ladet av diesel (dieselelektrisk fremdrift)

 

At du fullstendig ser bort fra fysiske lover er jo uheldig.

 

Jeg ser da ikke bort fra noe som helst - to mest mulig like motorer med mest mulig lik girkasse, der eneste forskjell er diesel/bensin og resten som MÅ være forskjellig som konsekvens av drivstoffet som skal forbrennes - så vil dieselen trekke bedre. Det er faktisk ikke diskutabelt en gang, så jeg vet ikke hvorfor du gidder..

Lenke til kommentar

Du forutsetter at de har lik giring, det er det ingen grunn til å forutsette.

 

Noen i familien kjøpte akkurat en Mazda CX-5 med bensinmotor og automat. Selgeren fortalte at på denne bilen var det dieselutgaven som "passa best" med automat. Bruker man samme girkasse på bensin og diesel, bare justert for riktig turtall, eller er det vanlig med egne kasser for diesel og bensin? (Kanskje dumt spørsmål, men jeg har virkelig ikke peiling..)

 

Edit: Nice, toth! Hva i alle dager er det??

Endret av frohmage
Lenke til kommentar

Vi snakker om bilmotorer i bilkafeen, når ble det feil?

Her, denne vil sikkert muntre deg opp!

 

(Snip - Frankensteins monstere #1, #2 og #3.)

Jeg får gjengjelde tjenesten før jeg går på dass og spyr av Volvoen og Merca. Legger ved hvordan en BMW Pickup hadde sett ut (og da skipper vi M3 etc, her må vi lange varer) (Kudos forøvrig for at du påpeker min Ute-fetisch (A6'en hadde jeg jo gjerne kjørt)  :grin2:  )

 

bmw-7series-pickup.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...