Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt

Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

• Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Velux er takvinduer på hus.

http://www.velux.no/

Det finnes forøvrig egnet film til vinduer i hus, og biltemafilm er ikke det.

takk, merket det du..! Hovedproblemet var nok at det er ingen "åpne ender" men bare 90* karmer, så ingen plasser å skyve overskytende og etterkutte - mao må man kutte nøyaktig på tidels mm FØR man i det hele tatt legger på, som jo er umulig.
Lenke til kommentar

Skal handle inn litt tilbehør og innrede verkstedet/garasjen litt. Hva er det en må ha av verktøy når det gjelder bil og motor? Tenker å kjøpe vogn, grunnleggende verktøy og nøkkelsett. Har en del opptjente penger å sløse bort på det.

http://www.biltema.no/no/Verktoy/Handverktoy/Pipe--og-Nokkelverktoy/Pipenokkelsett/Pipenokkelsett-143812-158-deler-71010/

Jeg foreslår at du spanderer på deg verktøy av kjent kvalitet. Jeg har Ironside, og er veldig fornøyd med det. Det finnes mange andre. Vil også foreslå at du kjøper et av de største settene med en gang. Du får bruk for det. 

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte på ProffPartner tror jeg. Eller var det Einar Torjesen (Jernia). Begge har uansett. Ja, det bør nok være refunderbart, håndverktøy er naturlig at du har i virksomheten. 

Prismessig, ca 1000 kr for 50 deler i 3/8". 

Du må nok regne med å måtte ut med 10-15.000 for en godt utstyrt vogn. Det kan du dog ha til du dør, og så kan barnebarna arve, og bruke det i 20 år til. 

Lenke til kommentar

Skal handle inn litt tilbehør og innrede verkstedet/garasjen litt. Hva er det en må ha av verktøy når det gjelder bil og motor? Tenker å kjøpe vogn, grunnleggende verktøy og nøkkelsett. Har en del opptjente penger å sløse bort på det.

http://www.biltema.no/no/Verktoy/Handverktoy/Pipe--og-Nokkelverktoy/Pipenokkelsett/Pipenokkelsett-143812-158-deler-71010/

Jeg foreslår at du spanderer på deg verktøy av kjent kvalitet. Jeg har Ironside, og er veldig fornøyd med det. Det finnes mange andre. Vil også foreslå at du kjøper et av de største settene med en gang. Du får bruk for det. 

Ironside er nok ikke spesielt hevet over Biltema. Ironside er Jernia-kjedens merke på egenimport, og er med høy sannsynlighet produsert i akkurat samme kinesiske distrikt som Biltema, om ikke faktisk samme fabrikk. Råmaterialene kommer nok fra samme sted.

Jeg prøver ikke å si at "begge er dårlige", da jeg ikke har erfaring med noen av pipesettene, men at begge antagelig er like når det kommer til kvalitet - god eller dårlig.

Vil man ha merkevare kan man se på noe som dette: http://www.xn--verkty-fya.no/verktoysett-med-3-8-quot-feste-teng-tools-t3867

Det skal bemerkes at de færreste pipesett er av såpass laber kvalitet at pipene sprekker, men det finnes.

Bryr man seg ikke om merkevare, er det stadig noen kuppmuligheter på netthandelen:

https://www.netthandelen.no/auction/15520610

Nåværende bud 1000:

_92706_1.jpg

(10 års garanti..!)

Ellers til verktøyanbefalinger:

- pipesett og bitsett

- muttertrekker

- lommelykt/hodelykt

- skrustikke

- kompressor

- høytrykkspyler

- jekk

- en god drill, og overgang drill>pipe

- fleksibel bitsholder/slange

- dremel

- griptang, vannpumpetang og presisjonstenger

- polermaskin

- krakk

Endret av toth
Lenke til kommentar

Diesel kan være kult det, men det virker som om de må modifiseres heftig mye først. Jeg får også vondt i lungene av å se på all den soten:p

Må si jeg gleder meg til sommeren. Faren til en kamerat har nettop bestilt seg en splitter ny Porsche 911 Gt3 Rs 2016 mod. Det er helt uvirkelig å tenke på at jeg kan få muligheten til å sitte på i noe så rått!

Endret av Kjetil_90
Lenke til kommentar

Det kan sikkert stemme at modifisering må til, men diesel vil dessverre fungere bedre i mange biler. 

E92 325D chippa går bedre enn E92 330i f.eks. 

F30 325d chippa går bedre enn F30 328i..

Billigere å kjøre med og... 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Har fått muligheten til å overfør BlueGT'en over på en kollega, og ettersom økonomien tillater det, frister det å finne noe annet.

Har sett litt på 220i Coupe. 

Lenke til kommentar

Det kan sikkert stemme at modifisering må til, men diesel vil dessverre fungere bedre i mange biler. 

E92 325D chippa går bedre enn E92 330i f.eks. 

F30 325d chippa går bedre enn F30 328i..

Billigere å kjøre med og...

For E92 sin del:

Så du mener altså at motoren som originalt yter max 204hk og 430Nm altså blir sprekere enn bilen med 272hk og 320Nm?

Og at den da tar inn et sekund på 0-100 ?

330i gjør denne øvelsen på 6,1, mens 325d bruker 7,0 i sprekeste utgave..

For F30 sin del er det mindre overraskende, det overraskende her er den store forskjellen i ytelse i utgangspunktet..

328i yter vel 245hk og 350Nm, mot 325d sine 218hk og 450Nm.

328i gjør 0-100 på 5,9 sekunder mot 325d sine 6,8 sekunder originalt.

Det er rett og slett en voldsomt stor forskjell i ytelse sett i forhold til effektforskjellen, og det er grunn til å tro at tuningen av dieselbilen vil føre til at denne lettere kan utnytte sitt fulle potensiale.

Nå kan jo også denne 328ien chippes, og da får de vel ut rundt 280hk.

Å sammenlikne en trimmet turbodieselmotor der man driter i alle miljøkrav med en utrimmet bensinmotor med turbo blir ganske søkt..

De er billigere å kjøre med ja, men hvorvidt de er billigere å eie er noe annet.

Det er en del ting man gjerne har problemer med etterhvert på en dieselbil:

-Dieselpumpe (blant annet BMW har hatt en del biler med dårlige dieselpumper)

-Partikkelfilter (gjenganger hos alle sammen)

-Dyser

At partikkelutslippene fra dieselmotorer også er ganske så høye gjør det hele langt verre.. Enda verre blir gjerne disse utslippene med en trimming der man driter i alle regler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...