Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hadde forrige bilen hos NAF på pkk, det gikk helt fint det, enig i manglene den fikk. Trodde jeg skulle "ryke" på eksosen som var rusten i skjøten og bråkete ved kraftig pådrag, men det ble ikke kommentert. Tror det ble godkjent med eksosverdier som var litt utenfor også. Fikk også vært med og sett under bilen etterpå og påpekt ting som kunne være aktuelle å få fikset enda de ikke ga mangler.

 

Gavekort: skal vel være mulig å nulstille oljeindikatorlampa da. Har du OBD-2-plugg eller en "pacman" under panseret?

Lenke til kommentar

Jeg fikk nok en sweet deal, definitivt ikke en pris alle får.

 

Men det bør da virkelig være mulig å få det til for mindre enn 750,- mener jeg.

Ja er nok garantert mulig å få det billigere. Eneste fordelen der er jo at de er upartiske.

 

Kan ikke huske hva jeg betalte sist jeg hadde noe på eu men sviver for meg at det var rundt 500kr..

Får innhente litt priser. De får uansett beskjed om at eventuelle feil fikser jeg selv.

Lenke til kommentar

Gavekort: skal vel være mulig å nulstille oljeindikatorlampa da. Har du OBD-2-plugg eller en "pacman" under panseret?

 

OBD-2. De prøvde på verkstedet, men fikk feilmelding. Jeg prøvde også gjennom dashen uten hell. Jeg tror faktisk jeg må bruke 30% av drivstofftanken for å resette, av en eller annen merkelig grunn.

Lenke til kommentar

Ja er nok garantert mulig å få det billigere. Eneste fordelen der er jo at de er upartiske.

Akkurat dette er faktisk grunnen til at jeg alltid tar pkk/eu-kontroll på merkeverksted.

På et merkeverksted som ikke har noe med mitt merke å gjøre :)

Endret av Snylter
Lenke til kommentar

Hmm, kan ikke huske at noen av våre BMWer ikke har automatisk gått tilbake etter sving osv.

Jeg tenkte på at selve spaken ikke beveger seg. Når blinklyset aktiveres spretter spaken umiddelbart tilbake til "default", mens lyset fortsatt blinker. Lexus har adopdert denne løsningen på GS, dessverre. Skjønner ikke poenget.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

 

Hmm, kan ikke huske at noen av våre BMWer ikke har automatisk gått tilbake etter sving osv.

Jeg tenkte på at selve spaken ikke beveger seg. Når blinklyset aktiveres spretter spaken umiddelbart tilbake til "default", mens lyset fortsatt blinker. Lexus har adopdert denne løsningen på GS, dessverre. Skjønner ikke poenget.

 

Hvordan skrur man av blinklyset da, klikker det over når man vrir rattet andre veien?

Må jo være en utrolig talentløst av BMW. Kan ikke huske at det har vært sånn på de jeg har kjørt.

Lenke til kommentar

Da Jeremy Clarkson testet forrige generasjons M5 for en del år siden, gjorde han et poeng av at det var "umulig" å slå av blinklyset. Det kan virke som om folk trodde han var seriøs. Jeg har hatt to nye BMW-er over de siste fire årene, og jeg har aldri opplevd at blinklyset ikke har slått seg av. Ønsker man å gjøre dette manuelt, da skyver man bare spaken i motsatt retning til man kjenner motstand. Da slutter det å blinke uten at det blinker andre veien.

Lenke til kommentar

BMW E60 og nyere bruker det "digitale" dritet, der spaken oppfører seg som knapper. Istedet for å slå ut spaken når man skrur av blink så mener jeg man må trykke på den igjen.

 

Den er også to steg, der det første steget bare blinker i noen sekunder. Har også gått på den smellen utallige ganger.

Lenke til kommentar

Du har jo det systemet som også finnes på Audi. Når du lett berører spaken så får du 3 blink. Da låser den seg ikke i posisjon og spretter rett tilbake igjen. Greit når du skal bytte felt eller kjøre ut av rundkjøringa.

 

Trykker du den hele veien derimot så må du fomle fram og tilbake for å få den til å gi seg, evt svinge relativt hardt. Var ganske uvant første gangen jeg kjørte med en sånn bil, ikke minst godt med kommentarer fra de som har brukt det en stund. Når man er først vant med det så fungerer det dog ganske bra.

Lenke til kommentar

Det med tre blink er det som kalles komfortblinking. Vipp lett på bryteren uten å klikke den helt ned/opp på plass og så blinker det tre ganger. Har vært standard på alle VW/Audi/Skoda i flere år nå og kan vel knapt kalles noen nyvinning.. Jeg har ihvertfall hatt det på de siste 5 bilene mine siden 2006.

Mer merkverdig er det opplegget til BMW som er digitalt. Høres helt på trynet ut.

Endret av H.A.M.
Lenke til kommentar

Du kan si at blinklysbryterne til BMW har de mulige verdiene -2, -1, 0, 1 og 2. Når du ikke dytter på den, da står den i midten, altså ved 0. Du kan dytte den til 1 eller -1 for å blinke tre ganger til høyre eller venstre (i menyen kan dette kan endres slik at den blinker kun én gang). Når du slipper spaken, da hopper den tilbake til 0 igjen. Det samme skjer når du dytter den til 2 eller -2, bare at da blinker den til du retter på rattet igjen. Det fungerer veldig fint.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...