Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fordi kompressoren bruker motorens energi til å spinne rundt, turboen bruker eksosen, som må ut uansett.

 

Det er en grunn til at færre og færre bilder har kompressor. Mercedes var fanatisk på det før. Det eneste positive er vel at det er lett å bruke sammen med forgasser.

Lenke til kommentar

Fordi kompressoren bruker motorens energi til å spinne rundt, turboen bruker eksosen, som må ut uansett.

 

Det er en grunn til at færre og færre bilder har kompressor. Mercedes var fanatisk på det før. Det eneste positive er vel at det er lett å bruke sammen med forgasser.

 

Ok, du visste hva du snakket om. Er bare lei av "drittunger" som kaster ut en påstand om at én ting er bedre enn noe annet uten å vite hva de egentlig prater om.

 

On topic: Jeg er forsåvidt enig, men samtidig så liker jeg kompressordraget godt (for ikke å snakke om den sinnssyke lyden). Det er ofte mer hensiktsmessig å bruke turbo på mindre motorer. Mindre i denne sammenhengen er vel egentlig alt under 4 liters sylindervolum.

 

Snakker vi derimot om større motorer, kan kompressor ha en fordel, for da må man gå såpass opp i turbostørrelse at lag kan bli et problem. En annen løsning er selvsagt to turboer (eventuelt twinscroll som BMW nå bruker), men det fører til dyrere og mer kompliserte motorer.

 

Alt har sine fordeler og ulemper. :)

Endret av Tee-Zee
Lenke til kommentar

Å sette opp motorstyring på twinturbo er ganske hardt, iallefall om det gjøres selv med datasprut.

 

Men fra fabrikk så går det greit, og det er jo gjort flere ganger av Mazda, Toyota, Nissan mm. Det som sier mest imot deg igjen, er at Toyota brukte kompressor på en 1.6l 4-AGE (4-AGZE), for å gi 160-å-noe-hester, kontra 120 originalt, men mer newton.

Lenke til kommentar

Og BMW, Audi og så videre. Jeg sier ikke at det er noe problem å gjøre det, men det er flere forholdsvis kompliserte og dyre deler som skal inn - og dermed er ofte en kompressor en billigere løsning. Og når man driver business, er som kjent billigere det samme som bedre.

 

Å sammenligne en motor fra 80-tallet med dagens teknologi er håpløst. Jeg kan garantere at Toyota ikke ville brukt kompressor på den motoren i dag. Hvis de skulle hatt en 160-hester bensinmotor i dag, så ville det nok vært en 1,4-ish med sneglehus.

Endret av Tee-Zee
Lenke til kommentar

Og BMW, Audi og så videre. Jeg sier ikke at det er noe problem å gjøre det, men det er flere forholdsvis kompliserte og dyre deler som skal inn - og dermed er ofte en kompressor en billigere løsning. Og når man driver business, er som kjent billigere det samme som bedre.

 

Å sammenligne en motor fra 80-tallet med dagens teknologi er håpløst. Jeg kan garantere at Toyota ikke ville brukt kompressor på den motoren i dag. Hvis de skulle hatt en 160-hester bensinmotor i dag, så ville det nok vært en 1,4-ish med sneglehus.

Toyota brukte den motoren fram til Corolla E100, samt at samme kompressor sto i noen Previaer borte i Japan. Corolla E100 kom i 1991, og forsvant i 1996. Men 4AGE (uten kompressor) ble brukt i E110 også.

Lenke til kommentar

(for ikke å snakke om den sinnssyke lyden)

 

Sånn som denne:

:) (høres spesielt på 1:23 når han gir litt gass)

Stillig lyd. Jeg har samme bil men hører ikke så mye til kompressoren, mulig det pga han har pulley tune og andre mods som gjør kompressoren så høylydt.

Endret av apollox
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...