Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

 

Hva med å løfte på bakstussen, snike deg innom den lokale trafikkstasjonen i nærområdet?

 

Er vel heller ingenting som heter forhåndsgodkjenning, men det kan være greit å sjekke opp hos vegvesenet på forhånd om den/de endringene du vil gjøre lar seg godkjenne.

Rutinen er vel faktisk at man skal ta kontakt med statens vegvesen ved opp- og ombyggingsgruppa på forhånd?

Vet du hvordan jeg kommer i kontakt med den gruppen? Når jeg søker på svvn sine sider får jeg bare opp info om ombygging...

Bruker vel ikke riktige søkeord, men tom for ideer :-P

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De typene ombygg som jeg har levert kunder hvor det ikke foreligger såkalt typegodkjenning har jeg måttet bestiltte time for visning og evt godkjenning uten å snakke med en gruppe av ett eller annet slag. Dersom du møter opp med noe som i utgangpunktet burde være greit (EU-godkjente ombygg med TÜV-papirer er en god pekepinn) så kan det gå greit. Dersom du har lagd noe sjæl så ikke ta det bryet.

Og i siste bitre ende kan det hende at de avslår selv om utstyr og papirer er EU-bra nok, men i Norge er av og til ikke EU-godkjent bra nok. Da viser du bilen din hos neste stasjon og håper at de synes det er bra nok (ja, det går litt på skjønn).

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke se at det skal bli noe problem med bremser som kommer orginalt på det karosseriet med Wrx motor..

Foran er det bolt on, bak må jeg ha en brakett til calipperen, eller bytte til Wrx Spindel eller skru over bremseskjoldet fra en Wrx Spindel.

 

Om statens vegvesen tenker likt om den saken som meg er en annen sak :-P

Lenke til kommentar

Jeg har likt den nye C-klassen fra Mercedes siden første gang jeg så den, og i helgen var jeg inne og studerte prislistene. C250 (bensin) kommer relativt gunstig ut i avgiftsmodellen pga lavt CO2-utslipp. Den slipper faktisk ut ett gram mindre CO2 per km sammenlignet med en BMW 325d som har også har 211 hk. Mercedesen er lettere og slipper naturligvis ut langt mindre NOx, så da sier bunnlinjen at man må betale ca kr 20.000 mindre avgifter for en bensinbil fra MB vs en like kraftig dieselbil fra BMW.

 

Denne tanken har jeg gått og båret på denne uken, og i dag så jeg at MB kommer med C350e. Dette er en ladbar hybrid som ved første øyekast ser ut til å være en C250 + elmotor. Samlet effekt økes til 279 hk og avgiftsreduksjonen gjør at C350e får en startpris som ligger ca kr 13.000 under C250(!). Plutselig seiler "gubbebil" opp som en kandidat til min neste doning.

 

http://bilnorge.no/artikkel.php?aid=43640

 

c350e.jpeg

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Rutinen er vel faktisk at man skal ta kontakt med statens vegvesen ved opp- og ombyggingsgruppa på forhånd?

Om man skal foreta en ombygging til noe som ikke er levert originalt på bilen ja. Hadde risa hatt planer om å dytte en V8'er ned i bilen sin hadde han måtte kontaktet disse med planene sine, gjennomførelse og hvilke endringer som hadde skjedd med akselvekt og andre oppgraderinger som hadde vært nødvendig for at bilen skulle tåle en slik ombygging. I tillegg måtte han vel ha skaffet dokumenter fra Subaru eller TÜV/Dekra på at bilen hadde tålt den nye effekten.

 

På en ombygging der det er snakk om å bytte til originale deler er det bare et behov for å kunne dokumentere at alt som blir berørt av den aktuelle delen og blir byttet/forsterket når man skal godkjenne dette.

Her vil det vel være snakk om å dokumentere at original bremsekraftforsterker er sterk nok eller at denne er byttet i tillegg til om det er behov for å bytte bremserørene o.l.

 

@kebab: tror jeg har en mal folk har fylt ut og sendt inn som søknad på ombygging til vegvesenet. Kan lete når jeg er på dataen i morgen.

Som allerede sagt er det ingen behov for å rådføre seg med denne gruppen når det er snakk om å oppgradere til originale deler fra verstingutgaven.

Lenke til kommentar

Etter det jeg har fått med meg så liker vegvesenet at folk forhører seg på forhånd før man foretar endringer. Nå kan jeg riktignok mest om BMWer, så det kan hende at det er litt forskjell på bilene. Uansett så ser jeg rimelig ofte flere M3 og M5 biler som ikke er godkjent ombygd enda alt utenom karroseriet er flyttet over. Virker da veldig rart at folk ikke godkjenner dem om det er så rett fram som du påstår når det er originaldeler på samme karroseri.

Lenke til kommentar

Latskap eller det faktumet at de ikke har byttet alt som må byttes for å få dette godkjent. Ofte munner det og ut i det at folk ikke har råd til å betale for effektøkningen en slik ombygging gjerne innebærer.

Da jeg søkte på forhånd om ombygging av en E34 fra 2.0 til 3.5 fikk jeg til svar at det ikke var noe behov for å søke på forhånd på en slik ombygging.

 

Men nå er det jo og en vesentlig forskjell på å oppgradere bremsene til WRX og bygge om bilen til WRX..

Endret av Hansien
Lenke til kommentar

Tror det skal være litt forskjell på høyre og venstre ja.

 

@kebab: tror jeg har en mal folk har fylt ut og sendt inn som søknad på ombygging til vegvesenet. Kan lete når jeg er på dataen i morgen.

Konge.

Skal innom de i morra å prate med de da jeg likevel skal kjøre ei venninne for å ta teorien

Lenke til kommentar

Her vil det vel være snakk om å dokumentere at original bremsekraftforsterker er sterk nok eller at denne er byttet i tillegg til om det er behov for å bytte bremserørene o.l.

 

 

@kebab: tror jeg har en mal folk har fylt ut og sendt inn som søknad på ombygging til vegvesenet. Kan lete når jeg er på dataen i morgen.

Som allerede sagt er det ingen behov for å rådføre seg med denne gruppen når det er snakk om å oppgradere til originale deler fra verstingutgaven.

Fant ut det var samme hovedsylinder på min 2,0r,wrx og sti :-D

 

Uansett greit å få det på papir syns jeg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...