Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

http://www.nettavisen.no/nyheter/innenriks/sjekk-denne-villmannskjringen-i-oslo/8547079.html

 

Fascinerende at folk kan ha nok IQ til å gjøre den kompliserte manøveren for å åpne en bildør, men fortsatt være så tilbakestående som dette..

 

For de som er interessert i hvor det skjedde:

https://www.google.no/maps/@59.903677,10.783729,3a,75y,228.41h,78.83t/data=!3m4!1e1!3m2!1srJITBNOXU5fPd-AKxqdwqQ!2e0?hl=no

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Travel helg, 5 biler som skal sotes på en dag, men grei timeslønn med kr10 000 på 10 timer. :w00t:

Minus skatter og avgifter, da? ;)

Jepp, fra nå av er alt hvitt dessverre. Har da også skrudd opp prisene for å gjøre det godt igjen. Ifølge årsbudsjettet har jeg og makkeren en timeslønn på rundt kr400 hver med antall biler vi har nå, pluss noe overskudd i selskapet.

Lenke til kommentar

Er jo fortsatt kr3-4000 billigere enn resten, og har fått rundt 250 likes på FB etter noen annonser der, er jo tross alt der de fleste kundene holder til, rånere viser vel gjerne fram bilene sine på FB osv. Har forsatt en 5-7 biler som venter på time hos oss nå, men gjør det ved siden av andre ting så de må nok bare vente til vi har tid dessverre..

Lenke til kommentar

Renault Twizy er veldig moro, men helt klart ikke et kjøretøy jeg har veldig lyst å kollidere i. Men det er begrenset hvor fort det går på Ring 2 i Oslo i rushtiden, da. På Ring 3 følte jeg meg veldig liten ...

 

 

Føler meg litt utsatt i alle små biler for å være ærlig, spesielt eldre småbiler. Jeg følte meg uvel hver gang jeg satt på i en kompis sin gamle Corsa B.

 

Video, bare fordi jeg driver å graver i NCAP-tester:

Lenke til kommentar

Hvor er det man søker om ombygging av kjøretøy før man setter igang egentlig ?

Har blitt tilbudt å kjøpe WRX bremser til en pris jeg ikke kan si nei til, og vil få de inn i vognkortet :p

Har da forstått at man må søke på forhånd før man bestiller time til godkjenning :p

Vegvesenet.

Lenke til kommentar

 

Hvor er det man søker om ombygging av kjøretøy før man setter igang egentlig ?

Har blitt tilbudt å kjøpe WRX bremser til en pris jeg ikke kan si nei til, og vil få de inn i vognkortet :p

Har da forstått at man må søke på forhånd før man bestiller time til godkjenning :p

Vegvesenet.
Mer spesifikt, takk? :-P
Lenke til kommentar

Hva med å løfte på bakstussen, snike deg innom den lokale trafikkstasjonen i nærområdet?

 

Er vel heller ingenting som heter forhåndsgodkjenning, men det kan være greit å sjekke opp hos vegvesenet på forhånd om den/de endringene du vil gjøre lar seg godkjenne.

Lenke til kommentar

Syns den corsaen klarte seg kjempegodt. Du kan få sitte på i Cortinaen en dag Gavekort, da skal du se at du stoler på nye biler igjen. ;)

 

Men det er litt halvskummelt å kjøre i oslo uansett, føler meg mye tryggere i københavn f.eks.

 

Sånn sett så er det mange biler som er verre, men sammenlignet med Cortina så blir det vel en "lesser of two evils". I bykjøring så bryr jeg meg ikke så veldig om bilen er trygg, men på E18 i 110-120, eller på autobahn så begynner jeg seriøst å tvile på om jeg vil sitte på i en slik bil med en fører som har lite erfaring.

Det er helt latterlig at de mest uerfarne sjåførene vi har her i landet skal kjøre de farligste bilene, fordi de ikke har råd til noe tryggere.

Lenke til kommentar

Hva med å løfte på bakstussen, snike deg innom den lokale trafikkstasjonen i nærområdet?

 

Er vel heller ingenting som heter forhåndsgodkjenning, men det kan være greit å sjekke opp hos vegvesenet på forhånd om den/de endringene du vil gjøre lar seg godkjenne.

Neitakk, vil helst bruke mail for å ha det skriftlig. Jeg hater unødvendig kontakt med mennesker jeg helst ville vært foruten :-P

 

Har forstått det som at det er enklere å få ting gjennom om man spør først i stedet for å bare dukke opp, spes om man har det på papir.

Får lete et par timer på sidene til svvn å se om jeg finner noen epost. Sist jeg leita var det lik umulig å finne noe

..

 

En stund siden da, så ting kan ha endret seg..

Lenke til kommentar

Er da bare å be om å få det skriftelig hos vegvesenet det da. Alt de sier og påstår skal de faktisk levere ut skriftlig om du ønsker dette. Kranglet lenge med det lokale kontoret da hun ene som jobbet der kom med påstander om både ditt og datt, så troverdigheten hennes var ytterst liten for min del og som jeg da til henne var at jeg ville ha slike påstander skriftelig og signert av henne. Etter mye krangling var jeg nødt til å gå opp et hakk på rangstigen, men da tok det to eposter frem og tilbake før hun fikk en epost med beskjed om sine rutiner og instrukser. Etter dette var hun medgjørlig på å gi fra seg skriftelig dokumentasjon på sine påstander. Som jeg da naturlig nok samlet opp, leverte inn til hennes leder så nå jobber ikke hun der lenger..

 

Men regner med at med slike spørsmål blir du bare henvist til riktig avdeling/epost.

Lenke til kommentar

Sånn sett så er det mange biler som er verre, men sammenlignet med Cortina så blir det vel en "lesser of two evils". I bykjøring så bryr jeg meg ikke så veldig om bilen er trygg, men på E18 i 110-120, eller på autobahn så begynner jeg seriøst å tvile på om jeg vil sitte på i en slik bil med en fører som har lite erfaring.

Det er helt latterlig at de mest uerfarne sjåførene vi har her i landet skal kjøre de farligste bilene, fordi de ikke har råd til noe tryggere.

 

Poenget var at det meste som er laget etter 90-tallet er riiiimelig sikre biler i forhold til veteranbiler og eldre. Sikkerhetsutviklingen fra 70-tallet til 90-tallet er mye mye større enn utviklingen fra 90-tallet frem til i dag.

 

Bedre å fokusere på å ikke krasje bilen, og føreropplæringen i dag er drøyt streng sånn den burde være. Førerfeil er skyld i de fleste trafikkulykker.

Lenke til kommentar

Poenget var at det meste som er laget etter 90-tallet er riiiimelig sikre biler i forhold til veteranbiler og eldre. Sikkerhetsutviklingen fra 70-tallet til 90-tallet er mye mye større enn utviklingen fra 90-tallet frem til i dag.

 

Bedre å fokusere på å ikke krasje bilen, og føreropplæringen i dag er drøyt streng sånn den burde være. Førerfeil er skyld i de fleste trafikkulykker.

 

 

Jeg henger med på hva du sier, og jeg er enig. Poenget var at hverken veteraner eller 90's mikrobiler er særlig sikre sammenlignet med større biler laget i nyere tider. NCAP-testen av Corsa har jo et par positive sider ved seg, slik som at dashbordet ikke kollapser i trynet ditt (noe det trolig hadde gjort på en 70-talls bil), men du ser også at hele bilen blir deformert, og med 2/6 NCAP-stjerner så er det ganske ille.

 

Enda en kul video:

https://www.youtube.com/watch?v=nQkbOYxD3UY

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Liker ikke den videoen, kunne de ikke donert bel airen til meg i stedet. :scared:

 

NCAP-testen av Corsa har jo et par positive sider ved seg, slik som at dashbordet ikke kollapser i trynet ditt (noe det trolig hadde gjort på en 70-talls bil)

 

Haha jepp, hvis jeg krasjer i cortinaen får jeg rattet i trynet, så motoren i fanget og det som er igjen av meg fyker gjennom frontruta siden det ikke er setebelter.

Endret av Benny
Lenke til kommentar

Hva med å løfte på bakstussen, snike deg innom den lokale trafikkstasjonen i nærområdet?

 

Er vel heller ingenting som heter forhåndsgodkjenning, men det kan være greit å sjekke opp hos vegvesenet på forhånd om den/de endringene du vil gjøre lar seg godkjenne.

Rutinen er vel faktisk at man skal ta kontakt med statens vegvesen ved opp- og ombyggingsgruppa på forhånd?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...