Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt

Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

• Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Lurer på noe, kan man på eit vis unngå årsavgift selv om skilt ikkje blir levert inn før januar (ska ikkje vrake bilen så ikkje bruk det som eit alternativ). Hadde egentlig ikkje tenkt å bruke bilen før august og vil om mulig ikkkje betale avgift før den tid.

Kan man slippe MVA på ting fra utlandet om man sender "varen" tilbake dit? (tenker da på bil)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser flere og flere nye biler som verken har lys bak eller fremme på dagtid. Senest så jeg en E-Golf. Ingen lys i det hele tatt. Dette er vel i strid med reglene fra EU? Er vel slike dumme lys som skrur seg på når de registrerer mørke eller noe slikt?

Bak er ikke et krav, men fremme skal i såfall DRL lyse. Dersom bilen er registrert med det vel å merke. Er det ikke lys foran i det hele tatt må de ha skrudd det av selv...

Lenke til kommentar

Skal ikke se bort fra at det er fører som er problemet. Ser alt for mange som kjører med tåkelys + nærlys (gjerne etter at det har blitt mørkt), feiljusterte lys, dårlige pærer, uten lys, kun parklys, og kun tåkelys.

Jeg fatter ikke hvorfor det er så mange som kjører med nærlys og tåkelys. Jeg er ikke fyren som bryr seg så veldig mye om det, så lenge det ikke er når det er mørkt, men jeg ser det nesten hver eneste gang jeg er ute og kjører. Det er jo ikke forbeholdt en spesifikk demografi heller, og jeg tviler på at 40 år gamle damer har tåkelysene på fordi det ser "kult ut".

Lenke til kommentar

Når det gjelder nær- og tåke virker det som Toyota har tatt over tronen fra BMW.

Toyota har vel gjerne bryter du slår på når du kjøper bilen, så slås de ikke av før bilen går i pressa..

Det samme gjelder biler uten lys bak (og med kun DRL foran hele døgnet), dette er også svært ofte Toyota fordi de rett og slett ikke har en dings til et par hundrelapper (lyssensor)

Lenke til kommentar

Merchedesene som har tåkelys i fjernlyset er deffinitivt de jeg hater aller mest. De blender like mye som fjernlyset selv.

Jeg bryr meg ikke stort om folk kjører med den ulovlige tåkelys-comboen dag eller natt, men kommer det en sånn merche så rabler det for meg.

Endret av Deppss
Lenke til kommentar

Kjører selv med tåkelys + park på dagtid, men bytter fort over til kun nærlys når det starter å bli litt mørkt. Ganske irriterende å møte på folk som kjører tåkelys og nærlys i mørket, gjerne når det er vått og masse gjenskinn. Burde vært et krav å kunne vite hva de forskjellige lampene i instrumentpanelet står for før man kan registrere en bil over på seg.

Lenke til kommentar

Når det gjelder nær- og tåke virker det som Toyota har tatt over tronen fra BMW.

Toyota har vel gjerne bryter du slår på når du kjøper bilen, så slås de ikke av før bilen går i pressa..

Det samme gjelder biler uten lys bak (og med kun DRL foran hele døgnet), dette er også svært ofte Toyota fordi de rett og slett ikke har en dings til et par hundrelapper (lyssensor)

Å nei du, den der er jevnt fordelt blant alle merker heromkring. Med en klar fordeling av rånere som bruker nær+tåke konstant.

Lenke til kommentar

Rekker vel å gjemme den under setet eller no?

Ikke hvis du ikke har sett målemannen - når du ser han som vinker deg inn har du ikke mye tid.

Ble selv målt for noen år siden av en politimann i camoklær oppe i skogsiden, null sjans til å se ham eller vite at noe var på ferde før jeg så vinkemannen.

Endret av toth
Lenke til kommentar

Jeg har en laser- og radarvarsler, men har aldri fått testet om den virker. Den skal klare å varsle radar i god tid, men norsk politi bruker jo kun (?) laser nå så den funksjonen er litt ubrukelig. Laser skal den klare å varsle dersom bilen foran blir skutt på. Blir bilen min skutt på er det for sent uansett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...