Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt

Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

• Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Helt riktig som snylter sier her, MY står for Model Year.

Vet ikke hva en Volvo MY13 er, men når jeg tenker meg om skilte det kanskje et år mellom når de tegnet avtalene og ikke når bilene ble levert. kunne dog sverge på at Volvo fortsatt har 4 gen haldex, men pytt..

XC60 og XC70 har hvertfall Haldex5, for der har jeg vært med å prøve forskjellen på ny og gammel.
Ok, stoler på deg og har lært noe nytt om Volvo. Tror nok at menigmann knapt vil merke forskjell mellom 4 og 5 og 1,7 kg mindre vekt..
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hos merkeforhandler vil jeg kalle dette en OK pris for "A-service/full service/stor-service" - de fleste produsenter skiller mellom A og B-service / oljeservice og full service.

Oljeservice ligger vel på typisk 1500-2000 dersom intet ekstra gjøres, mens full service ofte ligger på 3500-5000 i min erfaring.

Lenke til kommentar

Høyre hjul/bremsesyldinger i trommelen bak lekker som en sil. Hvor mye må jeg forvente å betale hos Meca eller Mekonomen?

Dette kostet meg da 3500kr for skifting av begge sider. Jeg brukte Autovia på Sandvika, da de vant min lille anbudsrunde. De reparerte på dagen og vasket til og med bilen min! Storfornøyd :)

Lenke til kommentar

Nja, en 3-er feil i forbindelse med PKK vil jo i praksis bety kjøreforbud og kan pålegges av de som kontrollerer kjøretøyet, f.eks Naf/verksted og videre meldes til Vegvesenet. Utenom PKK er det nok vanskeligere, men jeg regner med at en såpass seriøs aktør som Naf greier å melde til riktig instans for å få et direkte trafikkfarlig kjøretøy fra veiene.

Eksospotte med hull eller rustent eksosanlegg som lekker og bråker vil jo forhåpentligvis bli bemerket etter en driftstest som er ment å avdekke feil, med forslag om utbedring. Har du derimot putta på strakrør er det jo åpenbart med overlegg. Tror ikke de vil gjøre noe med det, men du får nok et hint om at det ikke vil gå gjennom neste PKK når den tid kommer.

Lenke til kommentar

Er en lekkasje på det som jeg ikke har fått kikket på enda, men hovedproblemet er at det er fra en Porsche og bråker litt over lydgrensa. Vil selvfølgelig ha beskjed og dokumentasjon på alt som er feil slik at jeg kan utbedre det, er bare litt kjipt å plutselig bli avskiltet eller få kjøreforbud på grunn av det. Da kan jeg like gjerne ta det et annet sted, men vil ha NAF siden de er mer pålitelige.

Lenke til kommentar

Top Gear hadde vel det her til diskusjon en gang. Da var det vel BMW som mente at kineserne hadde kopiert X5'en. De tok saken opp i retten, men tapte fordi den kinesiske dommeren følte ikke at dem lignet noe særlig. Bilene var for øvrig nesten identiske i utseendet.

Lenke til kommentar

Kineserne her kopiert en stund, ja. Det morsomme er at de må ha kryssa papirene på den Amarok-kopien sin, interiøret er mer Isuzu D-max enn Volkswagen Amarok.

Jeg ser at Jiangling også har en modell som heter Land Wind he he:

LandWind-X7-0.jpg

Andre kopier mens vi er i gang:

BYD F8/S8:

BYD-s8-copy-CLK-mercedes-benz.jpg

NATS GT-K:

17zegkir2uv4ejpg.jpg

Geely GE:

17zekpdn4d1ltjpg.jpg

Og favoritten min: Yema F-16 (bare smak på navnet):

yema-f16-11.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...