Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt

Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

• Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Spørs jo hva hun gjorde i situasjonen, om hun stod på bremsa har det ingenting å si med firehjulstrekk.

Derimot om bremset på gir, har det en hel del å si.

Hvordan er biler med Haldex med tanke på dette? Vet det ikke funka særlig bra på de første versjonene, men de har vel blitt forbedret på dette punktet også?

Før hadde jo Torsendiffene et greit forsprang da de funker like bra når man bremser med girene. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har testa Golf/Octavia med Haldex 5 (alle de andre konkurrentene har jo fortsatt "bare" 4.gen da VAG har 1 års eksklusivitet) og det er tekniske endringer selv om prinsippet er det samme.

Det skal lite til før Haldex 5 flytter minst 10% over på bakhjula så i teorien er dette systemet "mer permanent" enn tidligere generasdjoner. Men Torsen/krondiff vil alltid være et bedre system. Og dyrere.

Endret av H.A.M.
Lenke til kommentar

Da jeg hadde hentet bordet og båret det ned til bilen så kom det ei dame bort til meg. Hun sa at jeg ikke kunne stå der, og at hun holdte på og skli rett inn i meg. Til slutt sa hun at om det hadde kommet noen uten firehjulstrekker så hadde de sklidd rett inn i meg....... Logisk

Hun kan jo ha ment at de med 4wd kommer opp bakken og dermed ikke sklir ned igjen, mens de uten 4wd garantert ikke kom opp, og derfor ville skli ned og risikere å treffe deg?

Lenke til kommentar

Det gir fortsatt ingen mening, alle biler bremser på alle 4 hjul. Er vel uansett ikke stort poeng i å forstå seg på synsingen fra en kjerring.

Det gir mening å anta at en 4wd har større sjans for å komme opp bakken enn en 2wd, uansett bremseegenskaper.

Lenke til kommentar

Har testa Golf/Octavia med Haldex 5 (alle de andre konkurrentene har jo fortsatt "bare" 4.gen da VAG har 1 års eksklusivitet) og det er tekniske endringer selv om prinsippet er det samme.

Det skal lite til før Haldex 5 flytter minst 10% over på bakhjula så i teorien er dette systemet "mer permanent" enn tidligere generasdjoner. Men Torsen/krondiff vil alltid være et bedre system. Og dyrere.

Volvo har nå hatt Haldex 5 siden MY13 så kan ikke helt forstå hvor du har det fra at VAG har 1 års eklusivitet?

Endret av -Tommy
Lenke til kommentar

Helt riktig som snylter sier her, MY står for Model Year.

Vet ikke hva en Volvo MY13 er, men når jeg tenker meg om skilte det kanskje et år mellom når de tegnet avtalene og ikke når bilene ble levert. kunne dog sverge på at Volvo fortsatt har 4 gen haldex, men pytt..

XC60 og XC70 har hvertfall Haldex5, for der har jeg vært med å prøve forskjellen på ny og gammel.

Endret av -Tommy
Lenke til kommentar

Stor forskjell?

Meg du tenkte på?

Isåfall, mjaa. Har egentlig alltid kommet meg frem overalt uansett om det har vært 4 eller 5. Største forskjellen jeg har merket er at Haldex5 er mye mer villig til å overføre krefter til bakhjulene. Holdt på å gjøre litt i buksen når ræven plutselig sparket skikkelig ut her.

Endret av -Tommy
Lenke til kommentar

Det er vanskelig å si. Du kan få et prisanslag/diagnose for en 700kr tror jeg.

det er det nok ikke vits i...

Det jeg skal reparere koster nok bare 600kr-ish i deler. Lurte bare på om jeg skal forvente 1500kr eller 6000kr i verkstedregning....

Lenke til kommentar

Stor forskjell?

Meg du tenkte på?

Isåfall, mjaa. Har egentlig alltid kommet meg frem overalt uansett om det har vært 4 eller 5. Største forskjellen jeg har merket er at Haldex5 er mye mer villig til å overføre krefter til bakhjulene. Holdt på å gjøre litt i buksen når ræven plutselig sparket skikkelig ut her.

Det var deg jeg lurte på ja. Jeg har ikke kjørt med biler med noen av systemene på vinterstid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...