Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Her sitter alle og skriver om digitalt når det eneste jeg har i min 2010 Subaru er en digital klokke og en av knapp for ESP :p

Trist med esp i en firetrekker :-P

Syns ikke den var spesielt bra i min far sin dieselpreza heller...

Er ihvertfall bare en av knapp da, ikke noe holde inne i X sekunder dritt, kommer så vidt borti med kneet så er hele dritten skrudd av :p

 

Bilen liker seg godt sidelengs med ESP av og på også da, så ekke no stress :p

Lenke til kommentar

Ser etter bil litt nå og da. Men jeg er veldig kresen.

Vil ikke ha ombygd,
Ikke ungdoms/vinterkjørt,
Skal ikke ha gått noe særlig mer enn 120-200 tusen,
Helst ikke mindre enn 250hk,
Bakhjulstrekk,
Ikke for tung,
Helst kke noe mer enn 250 000kr,
Null jalla styling,
Må være Bmw M3/M5/535/335,

E30/e36/e46/e34 eller e39(finnes neppe til denne prisen)

En strøken Skyline r32 med hvite skilter hadde jo også gått, men de er det veldig få av.

Greia er vel det at jeg ikke tør å kjøpe så gamle biler til den prisen. Selv om jeg egentlig bare burde gjøre det, først som sist :tease:

Lenke til kommentar
-

 

 

 

Det er jo biler som begynner å dra på åra, så du får nok ikke både i pose og sekk når det gjelder fornuftig pris og topp stand / topp vedlikehold. De som har blitt godt passet på og har kjørt lite vil ha en stiv prislapp. En M-bil som er kanskje 20 år gammel og som ikke har vært vinterkjørt kommer til å koste.

 

Blant alternativene så kan du prøve å se etter bil i Tyskland eller kjøp deg en strøken 325/328i E46 med sportsunderstell og sett på en kompressor fra ESS.

Lenke til kommentar

 

 

Det verste med skjermen i en del Mercedes-modeller er at det ser ut som noe ettermontert drit.

 

Da snakker jeg om blant annet A og C..

Du har vel aldri sittet fysisk i en av de aktuelle bilene da...

205 har jeg ikke testet nei, men A har jeg testet.

 

Er helt enig i at skjermen i A blir dum. Plasseringen er god, men rammen er i kjip plast og virker utrolig billig, dessuten er rammen veldig tykk, noe som forsterker inntrykket. Dessuten er oppløsningen elendig etter 2014-standard.

 

Har du prøvd A-klasse med Comand? Forskjellen er enorm. Der fungerer den utmerket, med den kvaliteten bilen fortjener.

 

Er ikke bare Mercedes som har utrolig kjipe skjermer i biler med skjerm uten navi, tenker på liten størrelse og dårlig oppløsning og generelt dårlig brukeropplevelse.

Lenke til kommentar

 

Det skulle ikke vært ESP der.

 

Det er slike ting som man aldri setter pris på, selv om det har reddet hundrevis av liv. Man trenger det ikke før man er i farlige situasjoner, og om man kommer ut av den takket være ESP så er det aldri ESP som får æren.

 

ESP kan også være livsfarlig. Solide innhugg i skrens som fører ellers har kontroll på er fryktelig ubehagelig, og man er ganske hjelpesløs og overlater egentlig sitt eget og passasjerers liv til ESP når du først er i en skrens og den begynner å hugge og prøve å ordne på dramatisk og ubehagelig vis, og du sklir ut av veien. Eller du kjører fort på landevei og den begynner å blande seg inn, da kan det gå rett ut.

 

ABS er utrolig bra. ESP er for folk som ikke kan kjøre bil, og som maks kjører fartsgrensa. Er helt enig i at det sikkert har reddet mange liv, og siden positive utfall sjelden blir rettet oppmerksomhet mot så har det aldri fått den takken den kanskje fortjener. Poenget mitt er at ESP er ikke bare bra, selv om det er bra for de aller fleste (les: vanlige mennesker som kjører fra A til B).

Lenke til kommentar

ESP er for folk som ikke kan kjøre bil og som maks kjører fartsgrensa? Tro det eller ei så er fartsgrensen der av en grunn og man skal kjøre maks fartsgrensen til vanlig.

 

Dessuten vil det være litt forskjell på sladd man legger opp til selv i en sving og noe man får uforventet i en stressende situasjon. Det er heller ikke sånn at en bra sjåfør kan bremse på 1 og 1 hjul for å rette opp bilen mest mulig effektivt. Husker jeg så en video der de prøvde å rette opp sleng på snø i høy hastighet med Fifth Gear og da var det ikke prat om at man kunne beholde kontroll ved rask unnasving av objekter i veien uten ESP.

Lenke til kommentar

 

 

Det fine i Subaru med esp så er det faktisk helt av om man slår det av, og skal bare et trykk til.

Men jeg foretrekker å slippe å trykke :-D

Angående esp... Var du og kjørte i Sigdal forrige uke?
Nei jeg var ikke det var påmeldt med foresteren men når jeg ble lei av den og kvittet meg med den så meldte jeg meg av..

Men gadd ikke å ta dagstur opp heller

Lenke til kommentar

Er helt enig i at skjermen i A blir dum. Plasseringen er god, men rammen er i kjip plast og virker utrolig billig, dessuten er rammen veldig tykk, noe som forsterker inntrykket. Dessuten er oppløsningen elendig etter 2014-standard.

 

Har du prøvd A-klasse med Comand? Forskjellen er enorm. Der fungerer den utmerket, med den kvaliteten bilen fortjener.

 

Er ikke bare Mercedes som har utrolig kjipe skjermer i biler med skjerm uten navi, tenker på liten størrelse og dårlig oppløsning og generelt dårlig brukeropplevelse.

Jeg har ikke pratet om funksjonalitet i det hele tatt, det ser bare ut som det er noe ettermontert drit.

Den er rett og slett plassert på en slik måte at den ser ut som den er ettermontert.

 

 

ESP er ikke så ille, i "av"-modus på E-klassen er det perfekt, den er ikke helt på ferie men tillater det meste :)

Du får ikke lagt ut bilen.

 

Takk for informasjonen, jeg skal videreformidle det til bilen min, for den er tydeligvis ikke klar over det..

 

Den lar seg faktisk legge ut litt selv med ESP i vanlig modus, og når jeg tar den til posisjonen den mener er off blir den enda mer villig.

 

Å slå den helt av til dyno-mode er bare teit, for da funker 4matic vesentlig dårligere også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...