Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt

Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

• Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

C-klasse har bare et rør opp til C250CDI.. 204hk yter den, og er den motoren politiet har flest av i C-klasse.

Uansett, den bilen der brukes stort sett som på filmen, til å ta biler som har vært involvert i noe mistenkelig, eller der eiere har vært involvert i tilsvarende.

I de fleste tilfeller er det fullt mulig å se at det er politibil, også på denne aktuelle C-klassen.. Problemet i dag er at man først ser det når man er på siden av den og ser inn i bilen.

Jeg blåste forbi den aktuelle C-klassen ut av rundkjøringa i bunn av Rælingstunnelen og oppover tunnelen for en stund siden, de gadd ikke bry seg selv om jeg nok var noe over fartsgrensa en stund der.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mener å huske at nye Passat har skjulte eksoshaler unntatt toppmodellen på 240h..

I flere år har vel politiet hatt godt skjulte sivilbiler. Flashere integrert i hovedlykter, grill, sidespeil og øverst i det sorte feltet i bakluka samt at alle antenner er skjult i sidespeil og ruter. I tillegg er de så stive bak så du ser ikke at de er tungt lasta. Du må komme bra nær for å se noe uvanlig..

Lenke til kommentar

Ingen problemer å kjenne igjen en politibil på oppførsel. De stikker seg veldig ut og har en litt merksnodig oppførsel i trafikken når de er på jakt etter folk som kjører for fort.

Har ved flere anledninger fått bekreftet mine mistanker på sivilbiler med at de har slått på blålysene, de står lenger fremme etter veikanten etter å ha jaktet på en bil og at man har sett det på folkene i det man passerer de/de passerer meg. (Politiskjorter,andre klesplagg eller effekter på seg eller henslengt i bilen.)

Den dagen jeg trenger en app for å følge med for meg tror jeg at jeg like så greit leverer førerkortet mitt da jeg antageligvis er i en slik tilstand at jeg ikke greier å følge med i det hele tatt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Her i distriktet bruker de nesten utelukket sivilbiler på motorvegen hvor det er 2 felt.
Har lagt merke til at de 3 gangene noen har blitt stoppet foran meg, så har sivilen ligget relativt rolig i høyre fil, og lagt seg ut i venstre når noen kjører forbi i for høy fart og så følgt etter.

Da de må som regel måle deg over en lengre distanse (har ikke sett noe mindre enn 1km), har enn mer enn nok tid til å rolig bytte fil og bremse ned til fartsgrensen.

Lenke til kommentar

Det er ikke en sjangs å identifisere en sivil politibil.I hverfall ikke når man suser i 140km/h.Når du ser at det er en politibil så er det som regel for sent.Og hvis du skal sjekke hver eneste bil som kjører bak deg vil du bruke så mye krefter at man blir veldig trøtt etterhvert,spesielt på en lengre tur.

Det jeg gjør er bare å passe på at en og samme bil ikke henger etter meg veldig lenge.

Lenke til kommentar

Da jeg ble tatt markerte de meg på skjermen sin med gps mens de stod på siden av en påkjøringsrampe. De kjørte rolig inn på E6 og fulgte normalt bortover E6 i et halvt minutts tid før de akselererte hardt, kom opp bak meg, markerte meg på nytt på skjermen sin som da regner avstand/tid og fikk en (høy) snittfart. På med blålys og inn til siden.

De har med andre ord liten grunn til å kjøre rundt og henge seg på folk. Jeg så dem aldri komme, men når de kom i hundreogørten opp rett bak meg tenkte jeg "jævla fartssvin" og "typisk Audi-eier" (de kjørte en a4 bensinturbo)..

Endret av H.A.M.
Lenke til kommentar

Har de fartsmålinger i 110-sonen, eller er det bare sivil- og patruljebiler som brukes?

Tenker du laserkontroll langs veien? Det tror jeg ikke de får lov til i 100/110-soner, pga. sikkerhet. Ta det med noen gram salt, men er ganske sikker.

EDIT: Forøvrig er det ikke bare biler (sivil eller patrulje) men også motorsykkel. Går en sykkel mellom Grimstad og Kristiansand i 100-sona som tar sinnssykt mange. Lurer på om jeg har lest at han fyren som kjører sykkelen er den i UP i Norge som tar inn mest per år eller noe.

Endret av Knewt
Lenke til kommentar

Tenker du laserkontroll langs veien? Det tror jeg ikke de får lov til i 100/110-soner, pga. sikkerhet. Ta det med noen gram salt, men er ganske sikker.

EDIT: Forøvrig er det ikke bare biler (sivil eller patrulje) men også motorsykkel. Går en sykkel mellom Grimstad og Kristiansand i 100-sona som tar sinnssykt mange. Lurer på om jeg har lest at han fyren som kjører sykkelen er den i UP i Norge som tar inn mest per år eller noe.

Mente selvsagt laserkontroll. Jeg har aldri sett laserkontroll på hverken E39 eller E18 når det er motorvei, så jeg tenkte det muligens var en årsak til det. Men på en annen side så ser jeg veldig lite politi også.

On another note: Jeg var en av de første som kjørte forbi den ulykken på E18 i går med han/hun som traff rekkverket. Påstått årsak var at det var glatt på veiene på grunn av underkjølt regn, men slik jeg kunne se det så hadde føreren truffet en brøytekant på innersiden av motorveien som strakk seg helt ut i det indre feltet, og mistet balansen. Jeg synes det var litt slapt at de ikke holder en høyere standard på å fjerne snø når det er 100/110-sone.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Det er ikke en sjangs å identifisere en sivil politibil.I hverfall ikke når man suser i 140km/h.Når du ser at det er en politibil så er det som regel for sent.Og hvis du skal sjekke hver eneste bil som kjører bak deg vil du bruke så mye krefter at man blir veldig trøtt etterhvert,spesielt på en lengre tur.

Dette er tull.

Ved å være på vakt er det relativt greit å kjenne de igjen, også de som står ved siden av veien og venter på noen å måle.

Men for all del, det er langt vanskeligere enn for noen år siden..

Lenke til kommentar

http://www.tv2.no/a/6394499

Skummel sivil som lurker i Lillestrøms-området for tiden. Disse nyere sivile bilene begynner virkelig å bli anonyme. Nå vil jeg ikke påstå at jeg driver med idiotkjøring, slik at jeg hele tiden er redd for Politiet, men disse bilene er godt kamuflert. Ingen antenner, ingen synlige lys, ingenting.

Må begynne å memorere skilter istedenfor å se etter kjennetegn :p

Dei stoppar folk kun fordi dei har vore "tidligere innblandet i kriminalitet"? Hadde blitt bra forbanna om eg blei stoppa kun pga. tidligare uhell eller små fartsbøter. Klar over at dei sikkert har fokus på rusmisbruk og gjengkriminalitet, men det er fortsatt ikkje greitt å straffe folk for ting dei allereie har sona for/betalt for.

Lenke til kommentar

Noen som har testet disse MB Sprinterne med 82hk? Er det passe slapt i en slik bil eller funker det greit?

Finnes Sprinter med så liten motor? Minste jeg finner er 130-hester.

Edit: Det kan selvsagt hende du refererer til bruktbiler, da må jeg bare melde meg ut. De har jeg ingen erfaring med i det hele tatt.

Dei stoppar folk kun fordi dei har vore "tidligere innblandet i kriminalitet"? Hadde blitt bra forbanna om eg blei stoppa kun pga. tidligare uhell eller små fartsbøter. Klar over at dei sikkert har fokus på rusmisbruk og gjengkriminalitet, men det er fortsatt ikkje greitt å straffe folk for ting dei allereie har sona for/betalt for.

Historikk med rusmisbruk spesielt er grunn nok for å stoppe noen, mener jeg. "Tidligere uhell" vil ikke stå i politiets database, med mindre du ble dømt for "uhellene". Små fartsbøter er vel heller ikke i registeret, siden det er forenklede forelegg. Slike ting vil nok ikke trigge politiet, men tyngre kriminalitet, som gjengvirksomhet, rusmisbruk og lignende er mer enn god nok grunn til å være på vakt. Politiet gjør uansett en vurdering på stedet hvor interessant personen/bilen er. En enkeltdom for narkotika på 80-tallet er naturligvis ikke like viktig som gjentagende oppføringer i politiets register.

Endret av Skavold
Lenke til kommentar

Ikke vet jeg...

Bruker å ligge i 120-130km/h i 100/110 sone, og det er det mange som gjør.

Det hender det legger seg en bil bak meg helt plutselig, med litt avstand, men som så plutselig slutter å følge etter (ikke får å svinge av veien :p). Om det er sivil er ikke godt å si, men min far ble fortalt at dem ikke gidder å ta folk som kjører pent i 120km/h i sone.

Dem tar heller de som kjører betydelig over fartsgrensen, eller som kjører som en idiot.

Endret av BMWcoupeftw
Lenke til kommentar

Noen som har testet disse MB Sprinterne med 82hk? Er det passe slapt i en slik bil eller funker det greit?

Finnes Sprinter med så liten motor? Minste jeg finner er 130-hester.

Edit: Det kan selvsagt hende du refererer til bruktbiler, da må jeg bare melde meg ut. De har jeg ingen erfaring med i det hele tatt.

Denne feks: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=54391841

Lenke til kommentar

Ingen problemer å kjenne igjen en politibil på oppførsel. De stikker seg veldig ut og har en litt merksnodig oppførsel i trafikken når de er på jakt etter folk som kjører for fort.

Har ved flere anledninger fått bekreftet mine mistanker på sivilbiler med at de har slått på blålysene, de står lenger fremme etter veikanten etter å ha jaktet på en bil og at man har sett det på folkene i det man passerer de/de passerer meg. (Politiskjorter,andre klesplagg eller effekter på seg eller henslengt i bilen.)

Den dagen jeg trenger en app for å følge med for meg tror jeg at jeg like så greit leverer førerkortet mitt da jeg antageligvis er i en slik tilstand at jeg ikke greier å følge med i det hele tatt.

Glad jeg bor et sted hvor jeg har sett alle sivilbilene og husker nummerene på skiltene. (Jeg nummere veldig godt)

Hvis de ligger ved siden av deg, eller forran, så har de grønt lys for lasermåling og rød for politiradioen, og random farge for vanlig radio, men slikt er jo individuelt for fylkene.

Men hvis du ser 3 lys (lasermåling, politiradio og vanlig radio) så er det snut.

Endret av Bundy
Lenke til kommentar

Jeg kjørte i englefart rundt en sving en av disse varme vinterkveldene... Litt borti der la jeg merke til noen kjente baklykter, nemlig selveste Passaten. Jeg tenkte som alltid at det kan være politi. Men det gjør jeg på nesten alle biler som har vært/er politibrukt.

Etterhvert tok jeg han igjen, i englefart så klart. Så la jeg merke til at denne hadde ekstra sotede ruter og kjørte veeeeldig mistenkelig. Øynene mine la kjapt merke til at de hadde sett det skiltnr. før. En bil foran tok oppmerksomheten til denne Passaten, og han gassa vekk fra meg..

Jeg tenkte jo litt på det vi har snakket om her. Og det er sant, det er veldig vanskelig å se forskjell på en vanlig Passat og politiet sin. Sånn jeg husker det nå, så vil jeg si det var oppførselen, mye mer enn original soting bak og at den virket lavere enn en alltrack som gjorde at jeg så at det var politi (foruten at jeg kjente igjen regnr. på denne veldig kjente Follo PD passaten).

Endret av Trouble
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...