Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Jeg tenker at de største synderne er gamle biler, den store andelen dieselbiler generelt, piggdekk og til dels tungtransport. Å prøve å løse dette med tilleggsavgift øker bare pengene i kassa som til syvende og sist ikke går til særlig miljøtiltak, og dersom de innfører sånn partallsordning gjør bare det at folk skaffer seg en 15 år gammel bil med det de ikke har for å komme seg på jobb.

 

Der jeg bor tar kollektivtrafikken 2t15m til jobb - i bil bruker jeg 45 minutter i rushen. Ikke rart jeg velger det jeg gjør - og billigere er det også. Hadde gjerne tatt kollektivt, men da må det være et tilbud i utgangspunktet og ikke mer ugunstig og dyrere slik det er i dag.

 

Jeg synes utrolig synd på astmatikerne og de andre som lider pga dette, men i bunn og grunn kunne dette vært løst lett for 7 år siden ved å senke avgiftene på småbiler med bensinmotorer og hybrider i stedet for å senke avgiftene på diselbiler generelt. Nå sitter de noe jævlig i bakleksa fordi de ikke kan reversere effekten av dieselopplegget like raskt som den ble innført.. Folk kjører enten rundt i gamle biler som slipper ut masse drit, eller så har de en dieselbil. De 10 siste prosentene som har det riktige drivstofffet aka bensin er altfor lite :(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Imponert over regjeringa som "tvangsinnførte" dieselbiler i 2007. Andelen diesel var før dette ca 30%, og etter dette ca 90%. Glad jeg har en bensinbil og en dieselbil så jeg driter i hva de nå skal rote seg opp i..

 

Det er jo egentlig utrolig provoserende hele opplegget med at man later som ulempene med diesel var helt ukjent for 8 år siden fordi man satt med skylapper, nisselue, eller hva de nå hadde på seg da de fant ut at Norge skulle være flinkest i klassen på nisjen "CO2 fra privatbil", koste hva det koste vil.

 

Siden jeg har bensin rammes ikke jeg heller direkte av det foreslåtte "dieselforbudet", men det angår meg likevel fordi bruktmarkedet av nyere bruktbiler inneholder alt for få biler med fornuftig motor.

Lenke til kommentar

Bilparken i Norge har jo alltid hengt etter resten av Europa, og det nye tiltaket om mindre omregistreringsavgift og billigere bruktbilkjøp gjør ikke saken bedre. Senk avgiftene på nye og miljøvennlige biler, øk avgiftene på gamle og miljøfiendtlige biler, og flytt litt av momsfritaket fra elbiler til øko-motorer og hybrider.

Elbil-satsingen er flott for lokal forurensing, men faktumet at man må kjøre en elbil (med de samme batteriene) i 10 år før at det skal bli en miljøgevinst er helt på tryne når man belønner det med avgifts- og momsfritak, for å ikke snakke om at batterier forurenser med tungmetaller, ikke bare klimagasser.

 

Jeg er redd for at elbil-hypen kommer til å gå i den samme smellen som diesel-hypen. Spørsmålet er om folk gidder å bry seg når alle klimagassene og tungmetallene blir sluppet ut i andre land.

Endret av Gavekort
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kom igår til det punktet hvor jeg skulle bytte fjærene bak på bilen. Jekka opp, tok av hjulet. Fjæret sitter som bare det, prøvde litt med brekkjern, hjalp ikke. Løsnet demperen fra navet så det kom litt lenger ned, tilsvarende resultat. Var allerede sent så jeg bestemte meg for å dra hjem og google litt. Fant noen tips om ting som jeg ikke hadde gjort allerede, tenkte at det skal gå greit i morgen.

 

Idag. Jekket opp begge sidene og løsnet dempere på begge sider. Prøvde å stå/hoppe på navet/bærearmen, som anvist fra det allvitende internettet - nada. Brekkjern - hjelper ikke, får fjæra ut av posisjon, men den sitter fortsatt i skåla nede. Fjærklemmer er for klumpete for å få montert. Prøvde å komprimere med stropp, kom litt lenger, men hjalp ikke særlig. Den røk kort tid etterpå. Mer brekkjern og banning. Blir litt forbanna og oppgitt. Leser mer på nett, alle nevner de tingene som jeg allerede har gjort. Mye oppmuntring ute og går for en kar i samme situasjon som meg, der folk nevner at det tar 5 minutter og at 6-åringen deres hadde greid det om hun var litt sterkere. Blir mer oppgitt. Står at bare idioter ikke greier det. SÅ kommer "1000-kr tipset": løsne brekket. Åpner døra, tar av brekket, hører en "klunk" bak. Går bort og ser at alt henger mye lavere. Merker at jeg kan tråkke ned hele armen betydelig mer nå, uten særlig anstrengelse. Etter litt psykotisk latter får jeg byttet fjærene på begge sider på under 10 min. Helvete heller.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Er det noe særlig å kjøre pirat på juleaften? Har svogeren på besøk fra utlandet fra og med 23. til 26. så han ville bli med å kjøre siden det er ganske ukjent i resten av Europa. Noe særlig fest/uteliv mellom disse datoene? Har egentlig sjeldent "kjørt" før så har ingen aning...

Lenke til kommentar

Er det noe særlig å kjøre pirat på juleaften? Har svogeren på besøk fra utlandet fra og med 23. til 26. så han ville bli med å kjøre siden det er ganske ukjent i resten av Europa. Noe særlig fest/uteliv mellom disse datoene? Har egentlig sjeldent "kjørt" før så har ingen aning...

De passasjerene du finner i byen julaften ville jeg ikke hatt.. Pengene ligger nok i 2.juledag og evt lille julaften.
Lenke til kommentar

Har fått et irriterende problem med en Mercedes W211. Kommer tidvis en irriterende klirring/tikkelys fra taket rett over baksetene. Noen som har peiling hva dette kan være?

Prøvde å google litt, men finner stortsett kun folk som har problemer med ulyder i forbindelse med soltak, noe denne bilen ikke har. Bilen har allerede vært hos et Mercedes verksted uten at problemet ble noe bedre.

Lenke til kommentar
Jeg er redd for at elbil-hypen kommer til å gå i den samme smellen som diesel-hypen. Spørsmålet er om folk gidder å bry seg når alle klimagassene og tungmetallene blir sluppet ut i andre land.

Det er noe av det mest idiotiske jeg har hørt på lenge, og viser at du har 0 kunnskap om elbiler i det hele tatt.

 

- En elgolf eller leaf som kjører 20.000km bruker energi tilsvarende 3 tanker diesel. Elmotoren er atterlig mye mer effektiv enn forbrenningsmotren.

- Produksjon av bilen er ikke mer forurensende enn vanlgie biler (tross massiv propaganda fra petroliumsindustrien)

- En om jeg kjøper en bensinbil i år, så vil den forurense akurat like mye per km om 10 år.

- Om jeg kjøper en elbil i år, så vil den forurense betraktelig mindre per km om 10 år, siden kraftproduksjonen er renere.

- Elbiler flest lades om natten da det er overskudd i nettet og strømmen som ikke brukes går til spille.

 

 

Diesel var en arrogant og kunnskapsløs regjering som gikk rett i mot samtlige eksperter. Elbilen lovprises av alle eksperter og klimaforkjempere. De eneste som stritter i mot er lobbyistene i petroliumsbransjen og de som er sjalu på Tesla-eiere.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ble akkurat ringt av TV2 Broom angående sotingen jeg driver med, og de ville ha en egen side på meg/annonse ettersom de vil ha mindre aktører der osv., så jeg ble lovet en side der de lager banner osvosv gratis for meg gjennom hele annonsenperioden til en veldig billig pris og ca. 1000 klikk per måned inn på nettsiden, og i selve kategorien der jeg kommer til å havne er det ca. 50 000 views per måned. Har nok ikke tid til så mange kunder uansett, men oppmerksomheten og at navnet blir kjent gjør vel ingenting.

Endret av Poopadoop
Lenke til kommentar

Ble akkurat ringt av TV2 Broom angående sotingen jeg driver med, og de ville ha en egen side på meg/annonse ettersom de vil ha mindre aktører der osv., så jeg ble lovet en side der de lager banner osvosv gratis for meg gjennom hele annonsenperioden til en veldig billig pris og ca. 1000 klikk per måned inn på nettsiden, og i selve kategorien der jeg kommer til å havne er det ca. 50 000 views per måned. Har nok ikke tid til så mange kunder uansett, men oppmerksomheten og at navnet blir kjent gjør vel ingenting.

Mitt firma er med på broomguiden, på 2 mnd har vi sett svært begrenset trafikk, så vare vær klar over at telefonen nok ikke vil gå av veggen..
Lenke til kommentar

Hva betalte du hvis jeg får spørre? Fikk selv en pris på ca. 6000kr for et år, men nå ble jeg veldig usikker om det er noe jeg har behov for likevel, spesielt etter å ha googlet litt. Merket også selger var veldig aggresiv med tanke på at jeg måtte velge nå eller aldri og ikke fikk pusterom/tid til å ta et fornuftig valg.

Lenke til kommentar

 

Det er noe av det mest idiotiske jeg har hørt på lenge, og viser at du har 0 kunnskap om elbiler i det hele tatt.

 

- En elgolf eller leaf som kjører 20.000km bruker energi tilsvarende 3 tanker diesel. Elmotoren er atterlig mye mer effektiv enn forbrenningsmotren.

- Produksjon av bilen er ikke mer forurensende enn vanlgie biler (tross massiv propaganda fra petroliumsindustrien)

- En om jeg kjøper en bensinbil i år, så vil den forurense akurat like mye per km om 10 år.

- Om jeg kjøper en elbil i år, så vil den forurense betraktelig mindre per km om 10 år, siden kraftproduksjonen er renere.

- Elbiler flest lades om natten da det er overskudd i nettet og strømmen som ikke brukes går til spille.

 

 

Diesel var en arrogant og kunnskapsløs regjering som gikk rett i mot samtlige eksperter. Elbilen lovprises av alle eksperter og klimaforkjempere. De eneste som stritter i mot er lobbyistene i petroliumsbransjen og de som er sjalu på Tesla-eiere.

 

 

Slapp av du. Skal vi diskutere så kan vi ihvertfall gjøre det som voksne mennesker.

 

Først og fremst snakker jeg ikke bare om energi man bruker under kjøring, men også produksjon av bilen og batterier. Batterier er en skjult forurensning som skjer utenfor Norge, og som bidrar til både utslipp av klimagasser og mer tungmetaller.

 

Å kalle motstandere for misunnelige lobbyister er et svakt og et rimelig barnslig argument.

 

La meg heller gi deg litt lesestoff:

http://tntoday.utk.edu/2012/02/13/researchers-find-ecar-emissions-harmful/

http://spectrum.ieee.org/energy/renewables/unclean-at-any-speed/

 

 

It isn’t that simple, however, according to Maureen Cropper, the report committee’s vice chair and a professor of economics at the University of Maryland. “Whether we are talking about a conventional gasoline-powered automobile, an electric vehicle, or a hybrid, most of the damages are actually coming from stages other than just the driving of the vehicle,” she points out.

 

http://www.digitaltrends.com/cars/hold-smugness-tesla-might-just-worse-environment-know/

 

http://www.greencarreports.com/news/1084440_does-the-tesla-model-s-electric-car-pollute-more-than-an-suv

 

http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1530-9290.2012.00532.x/full#jiec532-sec-0150

 

 

We provide a new level of transparency and detail to the ongoing public discussion on the life cycle merits of EVs relative ICEVs. The production, use, and end of life of these two technologies were inventoried in a manner ensuring an appropriate comparison. The production phase of EVs proved substantially more environmentally intensive. Nonetheless, substantial overall improvements in regard to GWP, TAP, and other impacts may be achieved by EVs powered with appropriate energy sources relative to comparable ICEVs. However, it is counterproductive to promote EVs in regions where electricity is produced from oil, coal, and lignite combustion. The electrification of transportation should be accompanied by a sharpened policy focus with regard to life cycle management, and thus counter potential setbacks in terms of water pollution and toxicity. EVs are poised to link the personal transportation sector together with the electricity, the electronic, and the metal industry sectors in an unprecedented way. Therefore the developments of these sectors must be jointly and consistently addressed in order for EVs to contribute positively to pollution mitigation efforts.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Alt du viser til her tar for seg kortsiktig tenking, og bunner i grunnen ut i en ting: Kullkraft

Om man hadde fått alle kullkraftverk erstattet med atomkraft så hadde det vært både tryggere, mindre forurensende, og bedre for alle (atomkraft er den minst dødelige kraftkilden i verden om man ser på dødsfall/kWh)
I fremtiden vil solkraft og andre fornybare kidler ta over og elbilen vil bli en nullutslippsbil.

 

Elbilens invirkning på miljøet i dag er minimal. Faktisk nesten ikke eksisterende.

Men det er ingen tvil om at vi må over på elektrisitet på ett eller annet tidspunkt, da forbrenningsmotoren ikke er fornybar i stor nok grad.

Folk snakker om Hydrogen, men man bruker elektrisitet for å lage hydrogen, så da er det like greit å bare kjøre elektrisk.

Men for å få elbilen bra må man utvikle den, og det er det vi gjør ved å stimulere til kjøp. Den ahr mye større potensial enn forbrenningsmotoren da den kan være 100% utslippsfri etter produksjon dersom man bruker feks sol eller vannkraft.

Lenke til kommentar

Det er et av poengene. Det andre poenget er at batterier, spesielt li-ion er forurensende å produsere og forverrer allerede den miljøfiendlige og vanskelige industrien rundt skjeldne mineraler. Blybatteri er litt bedre, men slik som det er i dag er ikke gunstig uten en batteri-revolusjon. I mange av artiklene jeg linket til så utdyper de det med produksjonen av bilen, ikke bare hvorvidt kilden til elektrisiteten er miljøvennlig, noe den er i Norge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...