Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt

Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

• Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Edit: Hvor mye koster en slik maskin du bøyer rør med? Har tilgang til verksted uten å måtte betale.

Eller så drar jeg til et sted hvor de har en slik maskin du bøyer rør med.

Så lenge du ikke skal bøye så veldig mange rør er det vel liksågreit og bare punktsveise en brei kapplengde av ett rør og noe og bøye imot i passelig avstand fra kapplengden på ett erbeidsbor for så og fylle røret du skal bøye med sand, proppe igjen endene, varme det opp og bøye det til du har den ønskelige vinkelen.

Endret av Primer4
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kommer til syvende og sist på resultatet du er ute etter, for noe sånt som dette

vECb9MrS.jpgLagd av stort sett det jeg kan se 40mmish hup og kun rør til taket så funker metoden jeg nevnte helt fint.

Ser det er ganske billig og kjøpe ferdigbygde rammer også http://www.vw-store.com/Buggy%20Frames-%20Chassis.htm men blir jo en vurderingssak for deg, ser ut som en 20-30timer arbeid om man har materiale, utstyr og en skisse av hvordan man vil ha det

http://www.narrowgauge.iform.com.au/buggy.html

Likte guiden her, ser han bruker en bitteliten jekk-rørbøyer, tviler på at du må bruke mer enn ett par tusen for noe sånt, vanlig med gulvstående sånne gjemt bort i hjørner på vanlige mekaniske verksted.

750cc 4 takter på en sånn må forøvrig gå noe styggjævlig :p

• Liker 1
Lenke til kommentar

Bare husk på det som er nevnt her tidligere, det er ikke lov å leke med sånt på privat eiendom heller i Norge.

Hvem bryr seg

Politiet og naboer.

Følger du en gitt grusvei fra e6'en midt i gokk lange nok biten finnes det plutselig ikke naboer som gidder å bry seg. (I andre ord, kjenner du sats-lukten fra hver eneste gård du kjører forbi og om flesteparten av bøndene i området har designerte bilvrak som kun brukes til fyllekjøring oppigjennom dalen hver helg så vil nok litt spøling rundt på privat område ikke reise så mange øyebryn. ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har kjørt snøscooter og crosser på jorde ved en av landets Europaveier i oppveksten og har hatt politiet som tilskuer på en ulovlig bane på isen hvor det eneste som ble sagt da de kom ned og slo av en prat var spørsmål rundt teknikker på hvordan å håndtere en bakhjulstrekker på den måten jeg gjorde.

Da jeg ble tatt for å sladde på en offentlig parkeringsplass var det siste som ble sagt til meg at neste gang kan du heller velge den plassen som ligger der oppe, for da forstyrrer du ikke folk.

Er så glad å leve en plass hvor store deler av dets innbyggere og selveste politiet heller velger å sette pris på at grisekjøring foregår under mer kontrollerte omgivelser enn etter offentlig vei :)

Endret av Hansien
Lenke til kommentar

Bare husk på det som er nevnt her tidligere, det er ikke lov å leke med sånt på privat eiendom heller i Norge.

Hvem bryr seg

Politiet og naboer.

Følger du en gitt grusvei fra e6'en midt i gokk lange nok biten finnes det plutselig ikke naboer som gidder å bry seg. (I andre ord, kjenner du sats-lukten fra hver eneste gård du kjører forbi og om flesteparten av bøndene i området har designerte bilvrak som kun brukes til fyllekjøring oppigjennom dalen hver helg så vil nok litt spøling rundt på privat område ikke reise så mange øyebryn. ;)

Skal ikke være vanskelig på det, men strengt tatt er det et svar på hvordan man unngår politiet og naboer, ikke hvem som bryr seg.

Jeg er svært glad for at det finnes politi som ser verdien i å kunne leke seg i gråsonen under skikkelige omstendigheter istedet for å slippe de ut i farlig trafikk, men dessverre så lever ikke alle av oss i Kardemommeby, så enkelte politibetjenter vil rive deg i nakkehårene så snart de ser deg. Angående naboer så var det vel en sak for ikke så lenge siden der naboen tipset politiet fordi mannen i huset ved siden av rygget bilen sin noen meter etter å ha drukket. Jeg skal ikke ytre meg om hvorvidt det er riktig eller galt, men det gir kanskje en reality-check over hvor kjipe enkelte folk er.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Whoot whoot its the sound of the moral police whoot whoot

Hva i all verden er det du finner det for godt å beskylde meg for?

Jeg er ikke noe moralpoliti på noen måte, og jeg driter fullstendig i hva folk gjør sånn sett, men jeg synes det er greit å gjøre tydelig oppmerksom på hva lovverket sier, slik at man kan ta en veloverveid beslutning om hvorvidt man skal gjøre det eller ei.

Lenke til kommentar

En på jobb som har en Defender med snorkel (ikke at jeg forstår hvorfor)

Har ikke slike snorkler en negativt effekt på bilens ytelse?

Looks! Hvorfor har folk ballonghjul og hevesett på biler de sjelden tar utenfor byen? Fordi folk liker sånt.

Defender har ca 1m bademulighet uten snorkel, så fyren må seriøst vurdere å vade :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

En på jobb som har en Defender med snorkel (ikke at jeg forstår hvorfor)

Har ikke slike snorkler en negativt effekt på bilens ytelse?

Looks! Hvorfor har folk ballonghjul og hevesett på biler de sjelden tar utenfor byen? Fordi folk liker sånt.

Defender har ca 1m bademulighet uten snorkel, så fyren må seriøst vurdere å vade :)

Ja, men hverken du eller Vertical svarte på det virkelige spørsmålet mitt, har snorkel en negativ effekt på bilens ytelse?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...