Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Haha, ja! Han som eier BMW-en kjenner jeg, og for under et år siden ble bilen hans kvesta i en rundkjøring - av en lastebil :p To biler på 1 år mot lastebil. Kjedelige greier.

 

1465123_10151998814228330_798587641_n.jp

 

(BMWen i forrige post ble forøvrig krasja bak en av bygningene i bakgrunnen der)

Endret av Knewt
Lenke til kommentar

Se på mazda sine nye skyactiv girkasser med låseclutch på momentomformeren, man kan få det beste fra begge verdener.

 

Ja du har rett i det. Mazda CVT har jeg ikke prøvd, men både Toyota og Nissan bruker også fortsatt converter og så fremt det ikke blir satt opp med for agressiv låsing er det vel fortsatt håp.

 

Forøvrig har jeg sett at Nissan tilsynelatende gjør et forsøk på å gjøre CVT mer spiselig for folk flest ved at Xtronic girkassen oppfører seg helt likt som en konvensjonell 8 trinns automat. Da mister man jo mye av det jeg mener er gleden med det, men samtidig er det en mer effektiv og svært mye enklere konstruksjon med få bevegelige deler, ifht både konvensjonell automat og dobbelt-clutch. Kanskje blir dette mest vanlig i nær fremtid? Om man vil ha 8 gir, sømløst uten gir, eller manuelt styrt, er jo bare programvare.

Lenke til kommentar

 

 

Se på mazda sine nye skyactiv girkasser med låseclutch på momentomformeren, man kan få det beste fra begge verdener.

 

Ja du har rett i det. Mazda CVT har jeg ikke prøvd, men både Toyota og Nissan bruker også fortsatt converter og så fremt det ikke blir satt opp med for agressiv låsing er det vel fortsatt håp.

 

Forøvrig har jeg sett at Nissan tilsynelatende gjør et forsøk på å gjøre CVT mer spiselig for folk flest ved at Xtronic girkassen oppfører seg helt likt som en konvensjonell 8 trinns automat. Da mister man jo mye av det jeg mener er gleden med det, men samtidig er det en mer effektiv og svært mye enklere konstruksjon med få bevegelige deler, ifht både konvensjonell automat og dobbelt-clutch. Kanskje blir dette mest vanlig i nær fremtid? Om man vil ha 8 gir, sømløst uten gir, eller manuelt styrt, er jo bare programvare.

Hvis de først lager CVT er det utrolig merkelig å ikke la eierne nyte det - det er jo såre enkelt å legge inn sport/simulerte trinn om det er så viktig. Kjører jeg A6n i sport skiller det seg lite fra en random dobbelclutchauto i opplevelse..
Lenke til kommentar

Se på mazda sine nye skyactiv girkasser med låseclutch på momentomformeren, man kan få det beste fra begge verdener.

oi, en automatkasse med lockup var jo... På tide at de kom med.

 

Lockup har vært i bruk i mer enn 30 år, men det kan vel hende Mazda har hengt bak ut fra hva jeg vet.. Selv Mercedes har jo hatt lockup i bortimot 20 år.

 

 

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=53971075&searchclickthrough=true

 

Så ganske strøken og billig ut? Synspunkter? Kunne trengt en billig ekstrabil :)

2,0 20V yter vel ikke 180hk, det er det 2,0 20v turbo som gjør.

Lenke til kommentar

 

Se på mazda sine nye skyactiv girkasser med låseclutch på momentomformeren, man kan få det beste fra begge verdener.

oi, en automatkasse med lockup var jo... På tide at de kom med.

 

Lockup har vært i bruk i mer enn 30 år, men det kan vel hende Mazda har hengt bak ut fra hva jeg vet.. Selv Mercedes har jo hatt lockup i bortimot 20 år.

 

 

Sant nok, men i konteksten Revolution svarte så var vel poenget nettopp det at det fortsatt lages nye (CVT) girkasser som bruker det gammeldagse systemet med converter (og lockup). Det var som svar til min påstand om at ingenting slår god gammeldags "slure-converter" i smoothness ved feks kryp/køkjøring.

 

Altså i motsetning til ulike former for automatisk styrte clutcher som ofte er å finne i moderne CVT/DSG automatkasser, og hvor trenden av miljøårsaker er at man i størst mulig grad vil eliminere sluring. (På bekostning av comfort).

Lenke til kommentar

Hvis de først lager CVT er det utrolig merkelig å ikke la eierne nyte det - det er jo såre enkelt å legge inn sport/simulerte trinn om det er så viktig. Kjører jeg A6n i sport skiller det seg lite fra en random dobbelclutchauto i opplevelse..

 

Ja, syns også det var litt rart og kanskje har jeg misforstått, at det bare var artikkelen jeg leste som valgte å fokusere på disse simulerte girene som ville føles kjent for dem som kommer fra konvensjonell automat. Alle Nissan jeg så langt har prøvd med CVT har gått helt trinnløst.

Lenke til kommentar

Hvilken sider kan jeg finne konvertering av biler til bilcross?(Den skal ikke være veilovlig)

 

Eller en side hvor noen har lagd en buggy?

 

Slik f.eks:

 

Bandito-GTASA-front.jpg

 

Edit: Hvor mye koster en slik maskin du bøyer rør med? Har tilgang til verksted uten å måtte betale.

Eller så drar jeg til et sted hvor de har en slik maskin du bøyer rør med.

Endret av Bundy
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Det er vel ikke mye som skal til for å få en vanlig bil til å bli godkjent etter bilcrossreglene.

Er vel det som er mest jobb er vel bur, stol og hovedstrømsbryter?

Lenke til kommentar

 

 

Det er vel ikke mye som skal til for å få en vanlig bil til å bli godkjent etter bilcrossreglene.

Er vel det som er mest jobb er vel bur, stol og hovedstrømsbryter?

Uhm, skal mest sannsynelig ikke kjøre ordentlig bilcross, bare leke meg på privat eiendom.

 

Men skal jo ha ordentlig beskyttelse, da.

har ikke noe personlig mot det, men du vet det ikke er lov selv om du er på privat eiendom? Bare så du er informert :)
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...