Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

http://www.topgear.com/uk/jeremy-clarkson/clarkson-manuals-2014-12-08

 

Oppsummerer mitt nøytrale syn på manuelle kasser ganske fint.

Helt sant. Manuell=gøy til tider, auto=himmelvidt mer praktisk 99% av tiden.

Joda, jeg koser meg og mimrer litt ekstra når jeg innimellom kjører kjerringas manuelle a4, men til daglig bruk ville jeg aldri i verden byttet mot min a6 multitronic(cvt). I yngre dager var jeg svoren manuelltilhenger, men som voksen fant jeg fort ut at CVT er bare en ren drøm å kjøre i den trauste dagligtrafikken.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

CVT-kasser er veldig behagelig i kø- og krypkjøring, men jeg forstår godt at mange syns motorrusingen er irriterende. Og spesielt når turtallet ikke står i samsvar med akelerasjon. Jeg kunne overraskende nok for meg selv godt hatt en bil med en CVT.kasse etter å ha prøvd en. Jeg må få prøvekjørt en Lexus IS300H en vakker dag.

Lenke til kommentar

CVT-kasser er veldig behagelig i kø- og krypkjøring, men jeg forstår godt at mange syns motorrusingen er irriterende. Og spesielt når turtallet ikke står i samsvar med akelerasjon.

Her er jeg ikke helt med på hva du sikter til, min CVT/multitronic bestemmer turtallet ut fra hvor mye trøkk jeg har på gasspedalen, også holder den det turtallet konstant til jeg er på farten jeg ønsker. Det er nettopp det som er digg i mine øye, konstant turtall og maksimalt drag hele veien fra 0-200.

 

Også har man jo selvsagt Sport-modus(simulert 6 trinn) og kick-down, da er hvertfall min mer enn villig nok.

Endret av toth
Lenke til kommentar

Da får du anmelde han for dette, og ikke noe annet tull da. Om det er opp til flere som har blitt voldtatt av han kan de vel snakke sammen og stå sammen ved en amneldelse.

 

Ikke driv å lek en helt og prøv å få han straffet for noe helt annet, det er bare barnslig gjort og vil ikke ha noen effekt for det reelle problemet..

Lenke til kommentar

 

En annen teori er jo at det er noen her som er misunnelige på den lokale alfahannen. Både antall sexpartnere og 200 bonus-gamp i bilen.

 

Åh ja! Ingenting sjarmerer meg mer enn en rølperåner som voldtar kvinner.

 

 

Sjarmerer 14 åringene. Og da er vel målet oppnådd for nevnte 'alfahann'?

Lenke til kommentar

 

CVT-kasser er veldig behagelig i kø- og krypkjøring, men jeg forstår godt at mange syns motorrusingen er irriterende. Og spesielt når turtallet ikke står i samsvar med akelerasjon.

Her er jeg ikke helt med på hva du sikter til, min CVT/multitronic bestemmer turtallet ut fra hvor mye trøkk jeg har på gasspedalen, også holder den det turtallet konstant til jeg er på farten jeg ønsker. Det er nettopp det som er digg i mine øye, konstant turtall og maksimalt drag hele veien fra 0-200.

 

Også har man jo selvsagt Sport-modus(simulert 6 trinn) og kick-down, da er hvertfall min mer enn villig nok.

 

 

Enig, men det kommer også veldig an på bilen, eller spesielt da motoren. CVT i biler som Honda Jazz, Toyota Yaris eller Nissan Micra og ca 1,3l motorer blir fryktelig masete. De hyler opp i turtall ved minste lille motstand, og den såkalte gummistrikk-effekten (turtall som ikke samsvarer med akselerasjon) blir veldig fremtredende. Det er noe helt annet enn Audi med turbo-bensin/diesel, som etter mitt syn fungerer svært godt. Litt effekt i lavere turtallsregister, eller evnt hybrid, er en stor fordel og nærmest et krav for CVT-opplevelsen.

 

Når det er sagt skjønner jeg likevel at ikke alle liker det, eller bruker litt tid til å venne seg. Særlig ved litt "aktiv kjøring", hvor man er hardt av og på gassen, så gjør jo girkassen sitt beste for å gjette hva du driver med, og hva du trenger. Feks holde turtall høyt fordi du bare slipper opp mellom to svinger og vil ha full effekt igjen om 2 sekunder, eller slippe det helt ned fordi du akkurat er ferdig med forbikjøring. Av og til gjetter den feil, og det blir litt rart.

 

Selv er jeg så glad i multitronic at jeg ser meg nødt til å kjøpe Audi (jeg vet, en grusom skjebne :green: ) men akkurat det med kø og krypkjøring er den ene tingen jeg faktisk ser som litt negativt med multitronic. Det er bedre gjennomført enn på DSG, men ingenting som slår god gammaldags "slure-converter" når det gjelder "smoothness" ved kø og kryp. Men siden enhver form for sluring fører til global oppvarming, kan jeg nok se langt etter det i fremtiden.

Lenke til kommentar

 

 

CVT-kasser er veldig behagelig i kø- og krypkjøring, men jeg forstår godt at mange syns motorrusingen er irriterende. Og spesielt når turtallet ikke står i samsvar med akelerasjon.

Her er jeg ikke helt med på hva du sikter til, min CVT/multitronic bestemmer turtallet ut fra hvor mye trøkk jeg har på gasspedalen, også holder den det turtallet konstant til jeg er på farten jeg ønsker. Det er nettopp det som er digg i mine øye, konstant turtall og maksimalt drag hele veien fra 0-200.

 

Også har man jo selvsagt Sport-modus(simulert 6 trinn) og kick-down, da er hvertfall min mer enn villig nok.

 

Enig, men det kommer også veldig an på bilen, eller spesielt da motoren. CVT i biler som Honda Jazz, Toyota Yaris eller Nissan Micra og ca 1,3l motorer blir fryktelig masete. De hyler opp i turtall ved minste lille motstand, og den såkalte gummistrikk-effekten (turtall som ikke samsvarer med akselerasjon) blir veldig fremtredende. Det er noe helt annet enn Audi med turbo-bensin/diesel, som etter mitt syn fungerer svært godt. Litt effekt i lavere turtallsregister, eller evnt hybrid, er en stor fordel og nærmest et krav for CVT-opplevelsen.

 

Når det er sagt skjønner jeg likevel at ikke alle liker det, eller bruker litt tid til å venne seg. Særlig ved litt "aktiv kjøring", hvor man er hardt av og på gassen, så gjør jo girkassen sitt beste for å gjette hva du driver med, og hva du trenger. Feks holde turtall høyt fordi du bare slipper opp mellom to svinger og vil ha full effekt igjen om 2 sekunder, eller slippe det helt ned fordi du akkurat er ferdig med forbikjøring. Av og til gjetter den feil, og det blir litt rart.

 

Selv er jeg så glad i multitronic at jeg ser meg nødt til å kjøpe Audi (jeg vet, en grusom skjebne :green: ) men akkurat det med kø og krypkjøring er den ene tingen jeg faktisk ser som litt negativt med multitronic. Det er bedre gjennomført enn på DSG, men ingenting som slår god gammaldags "slure-converter" når det gjelder "smoothness" ved kø og kryp. Men siden enhver form for sluring fører til global oppvarming, kan jeg nok se langt etter det i fremtiden.

 

 

Se på mazda sine nye skyactiv girkasser med låseclutch på momentomformeren, man kan få det beste fra begge verdener.

Endret av Revolution
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...