Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt

Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

• Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Det handler heller om å vektlegge over hva jeg får glede av og hva som kan gå galt. Svingbare lys er mekanikk som opplever daglig slitasje, mens adaptiv cruisekontroll er elektronikk som er vel så robust som vanlig cruisekontroll. Kanskje jeg hadde satt mer pris på det om jeg hadde brukt det mer, men for øyeblikket så tror jeg at jeg hadde klart meg glimrende uten. Jeg hadde nok ikke takket nei til det om det var standard, men å betale ekstra for det kunne jeg aldri sett for meg hadde skjedd.

Og hva med den ekstra sikkerheten man får med slike lys? Er dette med på å avgjøre om det er verdt å ha eller ikke? Og er ditt syn på slik mekanikk at det er laget av silke og vil ryke når som helst eller har du et litt mer realistisk syn?

Med tanke på at man får et godt merkbart bedre lysbilde både i høy og lav hastighet så veier dette alene opp for den lille sjansen som er der for at dette ryker i mine øyne.

Adaptive lys er bare så 2013.

Prøvde en ny Audi A8 hvor navigasjonen instruerte hvor lysene skulle svinge før du dreide på rattet.

Fiffig.

Fiffig var det nok, men lys styrt av GPS høres litt risky ut for oss som bor litt utenfor Oslo. Endret av Hansien
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke ta meg feil; støtter på ingen måte promillekjøring, og det fyren gjorde burde han uansett ikke gjort, og kan ingen fakta rundt saken om han er en dårlig nabo osv ellers, men ut ifra det jeg leser, så vil jeg påstå man har rimelig kjipe naboer som sitter og titter ut vinduet og følger med på deg og ringer politiet for at du rygget bilen din 10 meter etter å ha drukket noen øl i bilen... men igjen, kan jo hende han er drittsekk mot disse naboene selv og fortjente det.

http://www.gjengangeren.no/nyheter/ryggingen-kostet-4-500-kr-pr-meter-1.8665386

Lenke til kommentar

Greit nok kipe naboer, men straffen fortjener han! Kjørt, er kjørt. Jeg har selv flyttet en bil i beruset tilstand (kompis som hadde fyllekjørt i nabolaget og skulle flytte den bort fra veien, ca 5-10 meter) følte meg ikke særlig beruset før jeg begynte, men motorikken var tydelig svekket når jeg kjørte. Plutselig setter man den i revers eller kjører bånn-pinne og får panikk.

Lenke til kommentar

Ja, som sagt, jeg forsvarer ikke fyren, men fy så kjipe naboer som ringer politiet umiddelbart. Kan tenke meg de ringer politiet bare han bråker litt på en søndag.

Tjaaa... Jeg kjenner heller ikke personen, men hva kan vi med rimelighet anta om personen - en 43-åring som sitter i bilen, på gata på høylys dag, med unger lekende rundt, og drikker 9-10 halvlitere? Jeg får en liten hunch av at han muligens med rette ikke er favoritten i nabolaget.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Hva skjer med at folk ikke blinker? Blir utrolig irritert. Når jeg ligger bak i et kryss spiller det jo ingen rolle, kan jo lett lese hvilken vei de skal ved å se på plassering.

Men nå jeg står å venter på å komme ut av et kryss, og møtende biler ikke blinker :wallbash:

Hva skjedde med Autobørsen? Husker jeg satt og og valgte en bil per side, da jeg var på sommerferie :new_woot:

Lenke til kommentar

-Ventilerte seter (et must!)

-Adaptiv cruise

-Luftfjæring (deilig!)

-Regn- og lyssensorer (ja, også standard på alle ordentlige biler i dag)

-El. førersete og ratt, med memory.

-Varmeratt

-Klimaanlegg med minst 2 soner

-Restvarmefunksjon

-Svingbare lys

osv.

Og ikke diesel-motor!

Fargekodet mine preferanser av det du nevnte. Ikke at jeg er uenig i noe av det du sier, men om jeg skulle moderert meg selv så kunne jeg klart meg med det i grønt. Det i gult er ting som jeg kunne tenkt meg, men er irrelevant for kjøp, og ting om er rødt er ting jeg kunne klart meg helt fint uten.

Grill meg!

Dine preferanser er selvsagt godt ute i markedet for koreanske biler.

-Ventilerte seter kjenner man ikke verdien av før man har hatt en bil med det på en varm og fæl sommerdag.

-Adaptiv cruise er en sikkerhetsfunksjon, dagens utgaver er gjerne også med detektering av fotgjengere og automatisk nødbrems om man holder på å treffe en slik.

-Regn- og lyssensor er også sikkerhetsfunksjoner, kommer det en splash fra bil i motgående felt er det greit å slippe å betjene viskeren manuelt.

-Varme i rattet er fantastisk og ubeskrivelig deilig på en kald vinterdag.

-Klimaanlegget forstår jeg godt at en del dropper, men jeg liker å ha det relativt kaldt, mens passasjerene som regel synes det er behagelig med noen grader mer.. Da er et anlegg med flere soner å foretrekke.. Bilen jeg har nå er det 4-soners anlegg i, helt fantastisk!

-Restvarmefunksjon er nok en ting man ikke savner før man har hatt det..

En kald vinterdag kan jeg etter å ha stoppet bilen trykke på "Rest"-knappen, varmeapparatet vil da gi fra seg varmluft i ca 20 minutter etter at jeg startet Rest-funksjonen.

Det gjør at hunder, mennesker osv har det behagelig i bilen en god stund etter at man stoppet, sånn ca 20 minutter mer enn uten.

Denne gjør også behovet for tomgangskjøring vesentlig mindre, og det er selvsagt en egen vannpumpe til dette opplegget.

-Svingbare lys er en helt klar sikkerhetsfunksjon, i tillegg til å øke komfortnivået ved at man ser bedre enn ellers.

Jada, det er en ting til som kan ryke, og på tidlige versjoner gjorde det gjerne det.

Bilen min har fått byttet begge hovedlamper pga feil ved svingingen, men så er det jo en 10 år gammel bil også.

Å kunne se "innover" i svingen gjør rett og slett at man har bedre oversikt.

Skjønner ikke helt hva som er så grusomt med dieselmotor... Jeg kan skjønne det hvis det er en 4er da :p

Det kakler, uavhengig av antall sylindre.

Men klart, en 4-sylindret dieselmotor er bortimot det verste som finnes.

Adaptive lys er bare så 2013.

Prøvde en ny Audi A8 hvor navigasjonen instruerte hvor lysene skulle svinge før du dreide på rattet.

Fiffig.

Høres fancy ut.. Hvor bra fungerer det i praksis etter noen runder med endring av kjøremønster?

Hva skjer med at folk ikke blinker? Blir utrolig irritert. Når jeg ligger bak i et kryss spiller det jo ingen rolle, kan jo lett lese hvilken vei de skal ved å se på plassering.

Hæ?

Hvordan i all verden ser du dette på plasseringen av bilen?

Min erfaring er at tilnærmet ingen kan å plassere bilen riktig i kryss..

Et godt eksempel er et kryss jeg kjører gjennom på vei til jobb, jeg skal da til venstre.

80% av tilfellene jeg havner bak en bil legger denne seg så langt ut til høyre at den nesten kommer over i sykkelfeltet på høyresiden, før den så legger over mot venstre igjen..

Lenke til kommentar

Hei.

Hvor er det man kan få avbalansert hjul, og hva koster det ca?

Fått satt på vinterdekk, og nå "dirrer/vugger bilen" litt.

Snakket med en kompis som er interessert i bil, og han sa det

mest sannsynlig var det jeg måtte få gjort. Har sjekket at alle hjulene

sitter som støpt og at det ikke er noen løse muttere etc. Da er det vel

kun det å avbalansere hjulene som står igjen av ting å gjøre?

Lenke til kommentar

Om det er mest i rattet eller i bilen ellers er vel avhengig av hvorvidt det er for- eller bakhjul som er mest ute av kurs. Uansett høres det absolutt ut som du trenger en avbalansering ja, får gjort det hos alle som skifter dekk, bør vel koste 75-150 pr hjul inkl alt.

Lenke til kommentar

Ok, ikke mer altså.

Må man få gjort det på alle dekk, eller kan det hende at det holder å gjøre det med 1/2 av dem?

Det er stort sett umulig for deg å vite på forhånd hvilket/hvilke dekk som trenger lodd, så det er sterkt å anbefale å sjekke alle 4.

Du kan selvsagt velge å avbalansere ett, kjøre avgårde, gå tilbake og ta neste(når det første ikke hjalp), osv osv men det høres veldig stress ut for å spare 200kr. Det er alltid greit å vite at dekkene dine er riktig balansert, og ikke rent sjeldent trenger alle litt balansering.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...