Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt

Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

• Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skal jeg først ta meg råd til ny bil skal det og være en totalpakke uten kompromisser på et eneste punkt. Frem til den dagen velger jeg heller å kjøpe bruktbiler og ettermontere det jeg selv føler er høyst nødvendig eller morsomt.

I dette tilfelle så er høres en bensinvarmer ut som et fornuftig innkjøp i motsetning til resten jeg har lyst på til Golfen.

Men jeg la vel tilsvarende planer på Rangeren og, og der kom jeg aldri så langt..

Lenke til kommentar

Det er begrenset hvor mye slike parkeringsvarmere bør kjøres uten strøm også, de sluker batteri..

Jeg er enig med Hansien hva gjelder dette med nybil.. Er mye som skal krysses av om jeg skal ha helt ny bil, det utgår de neste årene.

Noen ting jeg skal ha om jeg kjøper ny bruksbil nå fremover:

-4wd

-Varmeseter (jada, standard på de fleste)

-Ventilerte seter (et must!)

-Adaptiv cruise

-Luftfjæring (deilig!)

-Regn- og lyssensorer (ja, også standard på alle ordentlige biler i dag)

-El. førersete og ratt, med memory.

-Varmeratt

-Parkeringsvarslere/automatisk parkeringsopplegg

-Automatisk nedblending av speil

-Automatgir

-Påkostet taktrekk (ikke vanlig kjipt stoff, heller alcantara ell.)

-Skinninteriør (får vel ikke ventilerte stoffseter uansett tenker jeg..)

-Xenon/LED-lys

-Klimaanlegg med minst 2 soner

-Restvarmefunksjon

-Seter med dynamisk kurvefunksjon

-Svingbare lys

-Sota ruter bak B-stolpen

-Tilhengerfeste

osv.

Og ikke diesel-motor!

Kjenner det koster litt..

Lenke til kommentar

Jeg er enig med Hansien hva gjelder dette med nybil.. Er mye som skal krysses av om jeg skal ha helt ny bil, det utgår de neste årene.

De gangene jeg har bygd biler på nett eller fått brosjyrer og prisliste på de forskjellige modellene og ekstrautstyr så har jeg alltid endt opp med en prislapp over en million selv om jeg tar et motoralternativ litt under det jeg egentlig setter som minstekrav.

Før jeg kjøper meg en ny bil til en million skal jeg ihvertfall ha en skikkelig garasje/verksted der den kan få stå og bli pleid og kjælt med. Og selv når dette er på plass tror jeg det er mye brukt til en million jeg kan risikere å kjøpe før jeg kjøper noe nytt.

Som oftest er verditapet på nyere biler så høyt at det nesten forsvarer seg å kjøpe en bil som er et år gammelt og heller oppgradere de få tingene som mangler ved siden av.

Lenke til kommentar

-4wd

-Varmeseter (jada, standard på de fleste)

-Ventilerte seter (et must!)

-Adaptiv cruise

-Luftfjæring (deilig!)

-Regn- og lyssensorer (ja, også standard på alle ordentlige biler i dag)

-El. førersete og ratt, med memory.

-Varmeratt

-Parkeringsvarslere/automatisk parkeringsopplegg

-Automatisk nedblending av speil

-Automatgir

-Påkostet taktrekk (ikke vanlig kjipt stoff, heller alcantara ell.)

-Skinninteriør (får vel ikke ventilerte stoffseter uansett tenker jeg..)

-Xenon/LED-lys

-Klimaanlegg med minst 2 soner

-Restvarmefunksjon

-Seter med dynamisk kurvefunksjon

-Svingbare lys

-Sota ruter bak B-stolpen

-Tilhengerfeste

osv.

Og ikke diesel-motor!

Fargekodet mine preferanser av det du nevnte. Ikke at jeg er uenig i noe av det du sier, men om jeg skulle moderert meg selv så kunne jeg klart meg med det i grønt. Det i gult er ting som jeg kunne tenkt meg, men er irrelevant for kjøp, og ting om er rødt er ting jeg kunne klart meg helt fint uten.

Grill meg!

Lenke til kommentar

Svingbare lys og adaptiv cruise er to ting du faktisk ville ha hatt om du hadde fått kost deg en periode med en bil med disse to tingene.

Har hørt at det er mange som sier dette. Adaptiv cruisekontroll tror jeg kunne vært hendig, men svingbare lys høres bare ut som enda en ting som kan gå galt.

Lenke til kommentar

Har hørt at det er mange som sier dette. Adaptiv cruisekontroll tror jeg kunne vært hendig, men svingbare lys høres bare ut som enda en ting som kan gå galt.

At du tenkte rett i de banene at svingbare lys er en ting som kan gå galt kom ikke som noe sjokk i det hele tatt. Legg fra deg den holdningen om at alt som finnes der ute som enten ikke er originalt eller er moderne og veldig teknisk ryker så skal du se det finnes masse der ute du vil ha mye glede av.

Svingbare lys er fantastisk. Man får en helt annen oversikt over svingen enn hva man hadde tidligere. I tillegg, hvert fall på min, når man kjører under 30km/t svinger lysene mer fra hverandre og gir deg mye mer oversikt over det som foregår på siden.

Jeg merker veldig fort at jeg går i fra Golfen og over i Navaraen jeg har som arbeidsbil på dette punktet.

Lenke til kommentar
At du tenkte rett i de banene at svingbare lys er en ting som kan gå galt kom ikke som noe sjokk i det hele tatt. Legg fra deg den holdningen om at alt som finnes der ute som enten ikke er originalt eller er moderne og veldig teknisk ryker så skal du se det finnes masse der ute du vil ha mye glede av.

Svingbare lys er fantastisk. Man får en helt annen oversikt over svingen enn hva man hadde tidligere. I tillegg, hvert fall på min, når man kjører under 30km/t svinger lysene mer fra hverandre og gir deg mye mer oversikt over det som foregår på siden.

Jeg merker veldig fort at jeg går i fra Golfen og over i Navaraen jeg har som arbeidsbil på dette punktet.

Det handler heller om å vektlegge over hva jeg får glede av og hva som kan gå galt. Svingbare lys er mekanikk som opplever daglig slitasje, mens adaptiv cruisekontroll er elektronikk som er vel så robust som vanlig cruisekontroll. Kanskje jeg hadde satt mer pris på det om jeg hadde brukt det mer, men for øyeblikket så tror jeg at jeg hadde klart meg glimrende uten. Jeg hadde nok ikke takket nei til det om det var standard, men å betale ekstra for det kunne jeg aldri sett for meg hadde skjedd.

Lenke til kommentar

Skal man legge 500k+ i en bil kan man vel ta seg råd til og ruste den skikkelig opp. Føler altfor mange nordmenn kjøper biler i en prisklasse over hva de "har råd til" og dermed består den norske bilparken av altfor mange "kjipest motor og kjipest ekstrautstyr" -biler...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...