Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt

Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

• Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har defa-pakke, med sånn stygt display som blinker gult av og til som jeg ikke helt forstår meg på. Hvordan bruker jeg denne?

Hvilke muligheter fins det for å få montert en mer oppdatert form for styring slik at jeg slipper å ut i den kalde garasjen for å stille den inn? Hvor mye vil det koste?

Lenke til kommentar

Gjør det noe om man dekker bilen når den er våt? Vil det fremme rusting?

Har lurt litt på det selv. Har også vært litt redd for lakken om morgenen når jeg skal dra trekket av, og det har fryst fast. Har gått veldig fint hittil, og har vel brukt det trekket to vintre nå.

Jeg vil bruke trekk fordi jeg ikke vil ha rust, men er redd for å gjøre vondt verre.

Lenke til kommentar

Har lurt litt på det selv. Har også vært litt redd for lakken om morgenen når jeg skal dra trekket av, og det har fryst fast. Har gått veldig fint hittil, og har vel brukt det trekket to vintre nå.

Så sant det ikke er noe feil på lakken skal det godt gjøres at denne tar noe skade som ikke enkelt er fiksert med en polering.

Vil tro det er like 'mye' slitasje ved å dra av og på et slikt trekk som det er å børste av snøen.

Jeg vil bruke trekk fordi jeg ikke vil ha rust, men er redd for å gjøre vondt verre.

Om du frykter rust er det vel best å la være å bruke slikt trekk, særlig om bilen står over lengre tider utendørs med slikt på seg vil jeg tro?

Det er jo fort gjort at det skapes kondens under et slikt trekk så sant det ikke er designet for å slippe kondensen igjennom. Men da er vel og tanken bak å bruke dette vinterstid litt poengløst og.

Lenke til kommentar

Hva mener folket her om "trekk" til å ha over bilen om natten nå om vinteren?

Har ikke mulighet for å ha bilen inne/garasje, og det å måtte skrape etc hver morgen

er noe jeg fint kunne klart meg uten. Hva burde man gå for av ok/god kvalitet så det

ikke ødelegger lakk etc og som er enkel/grei å ta av/på? Videre, er det noen negative

ting med å bruke slike trekk evt er det andre "ting" man kan bruke som gjør samme nytte?

Dropp hele ideen. Trekk er kun for biler som skal stå lagret over lang tid, på plasser uten mye vind og vær, og bilen skal da være nyvasket.

Den tiden du bruker på å få av trekket er ca like lang tid som du bruker på å skrape is. Går du ut og starter bilen 5-10 minutter før du skal kjøre slipper du det også.

Skal du ha god kvalitet koster det deg i hvertfall 2000kr. Og du må bestille dette fra USA. Feks fra Coverking eller lignende. Gode kvalitetstrekk koster fort 3-400 dollar. Dette er fordi det må være laget i dyre materialer som er vanntette, OG puster, type Gore-Tex.

Biltematrekk er IKKE vanntette, Og blir liggende klistret til bilen litt som en våt T-skjorte. Fryser dette så får du ikke av det trekket i hvertfall. Jeg har testa Biltema sine og den gikk i sæppelbøtten etter en måned.

Når det gjelder rust så vil IKKE et trekk beskytte mot dette. Rust kommer fra to ting: skadet lakk, eller salt. Dersom du får hull i lakken så vil det ruste, uavhengig av om du bruker trekk eller ikke. Og om du kjører mye på salt, vil det ruste, uavhengig av trekk.

Det beste du kan gjøre for å hindre rust er å vaske bilen ofte (for HÅND!) og vær nøye med å vakse den under. Du burde også være nøye med å tette steinsprang og lignende fort!

Mitt råd:

Kjøp deg ett minitrekk som BARE dekker frontruten. Sideruter og speil tar 1 min å skrape is på. Dette gir ingen lakkskader, og vinduet er som oftest rent.

Kan ikke tenke meg at trekk skader lakken og det er noe forskjell mellom dyr og billig trekk. Biltema trekk funker veldig bra.

Du har altså ikke brukt trekk. Billige trekk (type alt som ikke er foret) skader lakken uansett. Du vil få slitasjeriper der trekket beveger seg mot lakken ved feks regn. Men uansett om trekekt er foret eller ikke, dersom bilen er skitten og full av sand vil det i praksis føre til at trekket fungerer som et sandpapir på lakken, da trekket blir skittent inni, og fullt av sand.

Så du har da alternativet mellom å vaske bilen hver dag, eller ødelegge lakken.

Endret av Zepticon
Lenke til kommentar

Så sant det ikke er noe feil på lakken skal det godt gjøres at denne tar noe skade som ikke enkelt er fiksert med en polering.

Vil tro det er like 'mye' slitasje ved å dra av og på et slikt trekk som det er å børste av snøen.

Som nevnt over må du ta med i betraktningen at bilen aldri er 100% ren. MIn bil vaskes nok oftere enn mange, men den siste uken måtte jeg ha vaska hver dag om jeg skulle tørre å ha trekk på den, da den er full av sand og veistøv fra E6.

Endret av Zepticon
Lenke til kommentar

Nå snakker vi ikke om trekk for å beskytte mot elementene osv, men kun for å hindre frost på vinduene...

Hva mener folket her om "trekk" til å ha over bilen om natten nå om vinteren?

Når åpningspørsmålet er dette og det uttrykkes bekymringer for lakk senere i diskusjonen så svarer vi jo etter beste evne uavhengig hva du/dere mener dere diskuterer. Om du ikke ønsker andre svar en spesifikt på et område må du og presisere dette. Vi vet ikke hva som foregår i hodet ditt til enhver tid. (Og antageligvis vil vi ikke vite det heller.. :ph34r: ) Endret av Hansien
Lenke til kommentar

Bryr meg egentlig ganske lite om lakken min. Gleden med sølv bil er at uskjønnheter synes veldig dårlig, så alle de mikroskopiske skadene fra biltrekk, snøskraping, greiner o.l har tilnærmet null betydning. Tenker å gi den en polering for å få den sølv istedet for grå da, men det er ikke for å få bort mikroskraper.

Lenke til kommentar

Gleden var stor i morges: på med parkvarmeren før morgenkaffen og dagens nyheter. Ut til varm bil, faktisk så varm at jeg må lufte ut idet jeg passerer naboen som står og skraper is mens han banner og sverter. Trololololll

Mye skal møller ha for å montere slikt på biler da?
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...